Äldre man dog efter krock med parkerad elsparkcykel

TRAFIK. I går dog en man i 80-årsåldern när han körde på en parkerad elsparkcykel. Nu utreder elsparkcykel-företaget Voi incidenten internt. ”Våra tankar går till mannens familj och anhöriga”, skriver Voi:s kommunikationschef Kristina Hunter Nilsson i ett uttalande till VLT.

Man kan tycka vad man vill om elsparkcyklar, men det är inte cyklarnas fel när de står still och blir påkörda. Voiscooter.com

Tekniska nämndens ordförande Anna Thunell (MP) säger till VLT att det ”ligger ett stort ansvar på företagen som hyr ut”.Det här är en väldigt tragisk händelse, säger Thunell till tidningen.

-Pettersson ser att många är upprörda över att det var en elsparkcykel som mannen krockade med, men han kolliderade med en stillastående elsparkcykel när han kom farande med en batteridriven trehjuling i hög fart i nedförsbacke.

Det hade lika gärna kunnat vara ett litet barn på cykelvägen. Hade barnet fått skulden för att gubben inte kunde bromsa och styra undan?

Som det ser ut på bilder i bland annat Expressen var det god sikt och gått om plats att köra vid sidan om den parkerade cykeln, även om den stod olämpligt.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

18 thoughts on “Äldre man dog efter krock med parkerad elsparkcykel

  1. Som vi ser det så har vi kommit till vägs ände säger Anna Thunell.

    Det är osmakligt att raljera över en död människa. En dag är det hennes tur att komma till vägs ände.

  2. Klart att det ligger ett ansvar på företaget, men vissa andra kan driva ett politiskt parti som snart förstört hela landet, utan att ta något ansvar??

    18
    4
  3. Och där slapp sossarna en rejäl belastning samtidigt som man frigör hans lägenhet till kompetensregnet. Kompetensregnet som varken vill eller förmår.

    30
    1
  4. En elsparkcykel av märket VOI är svår att inte se om den står upp. De kan på sitt huvudkontor se om den står upp och är parkerad rätt, just därför rättade sig polisen efter de lögnaktiga vittnena.

    En kvicksilver-switch (utan kvicksilver) håller reda på det.

    Min fråga är om den gamle mannen var trött, körde för fort eller hade taskig syn eller en kombination av ovanstående.

    Jag tycker det är starkt gjort att bege sig ut i trafiken vid 80+, synd att det slutade på detta viset.

    24
    • Angelica:
      Underliga tankar du har !!
      Stenbock som är över 80-år sedan år tillbaka,känner ingen som helst skillnad bakom ratten,mot när jag var i 20-30 årsåldern !!
      Tror ni yngre är uppvuxna i ett allt för lätt bortjammat samhälle. Vi vuxna som fick börja arbeta och hjälpa till redan i 7-8 års åldern,har en annan inneboende styrka i oss !
      Brukar säga åt de yngre,ni skulle som jag ha fått gå ut i Bet-fältet på kvällarna och gräva upp dessa,långt in i Oktober. Då var det ansträngande,men nu får jag betalt för mödan….Varje månad kommer retroaktivt nu en fattighjälp,i form av något som kallas Pension ! 🙂

      6
      2
  5. pessonligen tycker ja att man skall slänga soptunnor och öl flaskor på cykelbanan.. till sakan hör att om en cyklist kör på din bil då är du automatiskt volande till minst 30%av skadan och det gäller även om man står och river under motorhuven

  6. Tekniska nämndens ordförande Anna Thunell (MP) har fel avseende att det ”ligger ett stort
    ansvar på företagen som hyr ut” för de facto är att om man hyr bil eller Elsparkcykel har företagen som hyr ut inte enda ansvar utan det är den som hyr som naturligtvis har eget ansvar i trafiken och vid parkering!

    Dessutom har Elsparkcyklar Gps och det är således enkelt att för polisutredare få fastställd position, dag, månad, år, klockslag, ägare av betalkort som tankat x antal kronor för att kunna starta tillika avser position när Elsparkcykeln stannat, för att den måste tankas på nytt.

    Varje gång polisen vid grova brott efterlyst ”en person på Elsparkcykel som lämnat brottsplatsen” har kontakt tagits med polisen med denna information men växeltelefonisterna vägrar att koppla till polis och av telefonisterna nedtecknat synes inte ha lämnat informationen vidare till poliser.

    Ps, Det nämns att om civilisterna i polisens växel följde lagen och direkt kopplade till polis skulle sannolikt ett stort antal brott lösas direkt, tillika nämns att en fd kriminalinspektör Börje RP Carlsson har skrivit ett antal artiklar om också hans försök att få civilisterna i polisens växel att koppla till polis saxat citat:
    om jag ringer och söker en viss polis har operatören inte ett vitten med att göra vad jag vill. Jag har själv vid ett par tillfällen blivit bort-eller nedkopplad när jag berättat för operatören att hon/han inte har ett dugg att göra med vad jag vill utan operatörens arbete är att koppla fram mig,,,,,,,,,,,,,.
    https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/201671-hur-kunde-mordaren-halla-sig-undan-sa-lange/
    ds.

    12
  7. det är gubben med rulstolen som är vålande. som förare av ett fordon kan man inte åk omkring ochköra på saker det fins ingen på körnings rätt? om det liger saker i vägen då skall man stanna!
    frågan är väl i ställe varför man låter en gubbe på 80år köra runt med ett fordon ? han skall ju ha Färdtjänst
    detta är ju bara ett nytt sätt att avliva pensionärerna på ! man hade en merdiåker framgång när man lagt in cov 19 passigenter på åldringsvården. pensionsutbetalningar skenar

    2
    7
  8. Såg en liknande olycka i HBG en kväll när jag var ute i centrala stan..
    Låg en elsparkcykel slängd på cykelbanan och en cyklist körde rakt på den, som tur var så lyckades han hålla sig på hjulen men det var ren tur med tanke på hastigheten han hade, detta var på en raksträcka med dålig belysning.
    Jag som kom gående såg den inte förens jag var bara ett par meter ifrån den, svart eller grå undersida döljer den bra emot svart asfalt.

    18
  9. Hej.

    Ursäkta en kanske dum fråga (är så ute när det gäller moderna leksaker för vuxenbarn att jag tycker Segway är nytt…):

    De där cyklarna är väl inte gratis? Är det inte bara att samla in och sälja? Eller samla in och dumpa på återvinningen?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    20
  10. De här elsparkcyklarna ”parkeras” hur som helst där jag bor. framför all mitt på cykelbanor och trottoarer. ibland i stora drivor så det knappt går att komma fram. Mer dumpade än parkerade enligt min åsikt.

    15
  11. Finns det någon oskriven lag om att man nödvändigtvis måste slänga grejer omkring sig. Att acceptera detta djungel-betéende gör ju bara saken värre och helt ohållbar över tid. Hyr man en bil, maskin, segelbåt eller jultomte så ligger de ju inte och skräpar i en hög utan lämnas ut i ordnade former. Uthyraren kräver sedan vid tillbakalämnandet att varan återbördas på samma vis och i samma skick som tidigare. Varför skulle det vara någon skillnad med just sparkcyklar ? Uthyrare ; Väx upp ! Ställ krav ! Låt inte snikenheten gå ut över säkerheten.

    19
    • Har man tagit hit djungeln så så blir det djungel. En råtta som föds i ett stall blir ingen häst.

      21
  12. Svår fråga som måste bedömas på plats.
    Men sedan vet jag att det är väldigt många skitstövlar som medvetet ställer elsparkcykeln i vägen eller på direkt trafikfarliga ställen.

    14
    1
  13. Detta skit ligger eller står övergivna lite överallt,inte bara i ”mitt” Ghetto…
    Är personligen emot alla förbud,men i sådana fall måste de vara ägarna till skräpet,som bör stå som ansvariga !

    17
  14. Ansvaret är den som hyrt och ska stälas till svars för vållande till annans död
    Borde inte vara så svårt att ta reda på med dagens teknik

    29

Lämna ett svar till StenbockAvbryt svar