Volvo måste hem

EKONOMI & INDUSTRI. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson har arbetat en stor del av sitt liv i tysk tung fordonsindustri och haft München som sitt hem, sedan oktober 2012 är Håkan Samuelsson VD för Volvo Personvagnar AB.

Petterssons pappa kom hem med en röd-vit Volvo Amazon Sport någon gång i början på 1960-talet.

Samuelsson talar om den tyska företagarkulturen, det speciella ägandet och fackets starka roll i bolagsstyrelserna. Tyskarna, säger han, skulle aldrig släppa iväg en sådan klenod som Volvo. Aldrig någonsin. Landets största företag. Ett ikoniskt varumärke. En urstark folklig förankring. Det är ju som att sälja sin själ, rapporterar Dagens Industri.

Dagens kinesiska ägande av Volvo har otvivelaktigt räddat företaget. Att vara ägd av amerikaner var som att ägas av en armé jurister. Kineserna lämnar svenskarna ifred. Volvo Cars är inne i en av de lyckligare perioderna i företagets historia, man säljer fler bilar än någonsin, tjänar mer pengar än någonsin och har storslagna planer för sin framtid.

Om några år rullar elbilarnas revolution på gatorna. De kommer att vara mycket kraftfulla datorer på hjul, med sensorer överallt som ser allt och minns allt och är uppkopplade till fordonstillverkarens centraldator för uppdatering och informationsinhämtning. De kommer också att ha sensorer som känner av förarens tillstånd så att hon inte somnar eller har alkohol i utandningsluften.

I en mening är en sådan bil en fantastisk skapelse, fossilfri, supersäker och en del i ett gigantiskt informationsmoln. I en annan mening är den en rullande spioncentral.

Kommer USA att tillåta sådana bilar om de tillverkas av kinesiska företag? Kan regeringskansliet i Sverige använda Volvos bilar i framtiden? Jag tror inte det. Sveriges största företag kan inte ha kinesiska huvudägare i det politiska klimat vi är på väg in i. Bolaget måste hem.

Läs hela artikeln på Dagens Industri

-Pettersson gillar bilen Volvo sedan farsan kom hem med en rödvit Volvo Amazon Sport någon gång i början på 1960-talet, vi var inte en rik familj, farsan industriarbetare, morsan hemmafru och fyra barn som bodde hemma så jag misstänker att det sved rejält i plånboken…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

32 thoughts on “Volvo måste hem

  1. När jag lämnade bilen för service i Trelleborg fick jag tillbaka bilen med deras gamla bromskivor bak.
    Dom hoppades att jag inte skulle märka något, men de fick allt byta tillbaka under kvidande.

  2. Det går inte att driva företag i Sverige och konkurrera med utlandet, Arla driver produktion utomlands där det lönar sig, I Sverige räcker lantbrukarens ersättning för mjölken inte ens till foder. Och då sänker Arla ersättningen ytterligare. Djuren far illa. Köp danska och Finska produkter. I Sverige består smörpriset i butiken av 65% skatt.

  3. Jag bytte alltså kamremmen själv.
    Det var enkelt !

    Övrig service är gratis så när som på
    Olja och filter.

    Rätt skött tar den inte slut,
    Det som slits är oftast lätt att byta,
    t.ex bromsar, stötdämpare m.m.

    Elbil kommer kanske i nästa generation?

  4. Vi är glada för vår Volvo 460 – 92
    => i nyskick och skattefri !

    Den har t.o.m. handvevade fönsterhissar,
    som inte krånglar.
    Lätt att byta kamrem.
    Gjorde det nyligen = rem från Biltema
    för några kronor.

    Fyller alla våra krav och är billig.
    – och blybatteriet brinner inte heller !
    = kan alltså stå i garaget !

    Skulle aldrig våga ha en elbil (med
    litiumbatteri) i mitt garage !

  5. volvo måste hålla sig så långt borta från Europa som möjligt och då särskilt sverige.. orsaken är att Volvo låvat att använda fossil fritt stål i bilen. och det är en döds dom . om man i Sverige skulle lyckas produsera det stål som behövs med el eller vätgas. så kommer bilen att bli så dyr att ingen kommer att köpa den.. så ända möjligheten att överleva för volvo är att hålla sig så långt bort som möjligt ..annars kommer volvo att vara konkursmässigt ganska snart..

    • SSAB i min hemstad Oxelösund har under juli 2021 med gott resultat valsat det första stålet framställt med HYBRIT-tekniken, dvs reducerats med 100 procent fossilfri vätgas istället för med kol och koks. Stålet har också levererats till den första kunden, Volvokoncernen.

      Det är en provleverans och Volvo ska av stålet bygga en konceptbil.

  6. Jag köper bara bilar tillverkade i Europa, även om jag tror att japanska och koreanska är bra eller bättre. Min första bil var en Fiat.

    • Tre fjärdedelar av de Toyota-bilar som säljs i Europa är tillverkade i Europa.

      Toyota startade sin första Europeiska bilfabrik i Portugal 1971. Flera andra asiatiska tillverkare har gjort likadant.

      Alla stora biltillverkare har fabriker på olika platser i världen.

  7. Det tror jag inte på. Det skulle innebära att Volvo byggde två fabriker för samma modell och det är inte likt dem eftersom Polestar inte är några volymbilar.

    1
    3
    • Enligt Ford hemsida kostar en vanlig service ”Economy Service” 2795 kronor. Då får du en riktigt bra och prisvärd originalservice. Servicen innefattar en 30 punkters säkerhetskontroll, där byte av olja, olje-och kupéfilter ingår. Endast Ford originaldelar används. Dessutom ingår kostnadsfri vägassistans fram till nästa servicetillfälle.

      Detta enligt Ford.

      3
      1
  8. Bra artikel!
    Jag har haft flera Volvo, och min stora favorit var en Amazon Sport med den goa överväxeln.
    Min fru har aldrig haft en Volvo, rätt ovanligt, för de de flesta i vår generation, har något sorts band till Volvo.
    Din farsa var lycklig, kan jag förstå och på den tiden, kunde en arbetare spara ihop till en ny Amazon, på några år.
    Min far köpte en sprillans ny Volvo PV, 1955, maronröd, sedan kom en PV 1959, grå.
    Vi åkte runt i Sverige på fri fart och på macken fick man alltid nyckelhängare, emblem mm. Rutan torkad och bilen tankad.
    En burk varmkorv inkilad i grenröret så den blev kokt med farsan körde och sedan var det fest.
    Vi barn sov på hatthyllan längst bak…
    Vilka tider!
    Volvos själ är borta för evigt.

    24
    • Björngreen:
      Till flydda tider återgår min tanke än så gärna…..
      Hade liksom du under den tiden bl.a. några PV. En minns jag speciellt eftersom jag blev stoppad i en poliskontroll, utmed Riksväg 2.
      Visste att den hade ålderskrämpor men att Polisen skulle finna dem trodde jag inte. Nåväl under mattan på förarsidan
      fanns rost.Polisen frågade mig, ”Och vad är detta,när han upptäckte hålet ?
      Själv svarade jag efter att tittat efter…”Tycker det ser ut som en del av Riksväg 2”.
      Minns inte om jag fick böter,eller visa upp den lagad.

  9. Jaså du gillar Volvo Pettersson, har för mig att jag såg en VW i snön utanför ditt torp, din egen bild.
    Jag har ägt en Volvo 142 som jag köpte sprillans ny då jag kom hem från Afrika på 60-talet har också senare haft en tjänstebil Volvo. Bensintörstande båda, inte speciellt bra jämfört med tyska Audi och BMW och Mercedes.
    När jag var ung sa vi Volvos värde varierar.

    11
  10. Ett sätt att minska ägandet av fordon ! Ju mer digitalisering ju fler problem,när det krånglar.
    Tvingad åka till märkesverkstad för småreparationer.
    Men kanske det som ligger bakom iden ? Sätten tjäna pengar är många !

    30
    • Ja ”stenbock” så ligger det nog till.
      Du kommer säkert ihåg dom gamla Michelin däcken, jag vet killar som körde 8-10.000 mil på dessa däck! I dag håller dom knappt en säsong!
      Dom verkar vara gjorda av skumgummi, men då får dom sälja fler!
      Inte seriöst alls.
      l min värld så förbättrar man naturligtvis saker och ting, inte tvärt om!
      Och jag betalar gärna en krona extra för en bra vara som håller, isstället för billigt skräp som blir utslitet eller går sönder på nolltid!
      Köp billigt, köp dyrt!

      25
      • Dåliga däck!
        De Michelin som klarade 8-9 tusen mil var hårdare än dagens och gav inte samma väggrepp bl.a. Allt är numera inriktat på säkerhet men det hjälper inte eftersom hastigheterna ökar, och många av dagens bilförare har inte samma klass som förr.

        10
      • Betr. däck och förslitningar har jag ett speciellt minne från tiden,när man skulle börja tvingas besikta bilen.
        Ägde då en äldre DKW 3:6 som gick o. gick. Körde likväl in till min bilverkstad före nyheten.
        Allt var bra förutom att han upptäckte däcken fram var så slitna,att jag körde på väven !!
        Bilmekaren sa,”mycket har jag sett,men aldrig någon som lyckats slita ner däcken,så som du” !
        Dessutom sluppit punktering !
        Allt var av bättre kvalitet tidigare….

    • Bilarna har generellt sätt blivit mycket bättre idag.
      Tidigare fick du för en årslön en enkel bil utan finesser eller lyx, dessutom skulle bilen servas ofta var tusende mil, slipas, byta lampor relativt ofta och en massa annat.

      Nu får du för en arbetares årslön en bil som är otroligt lyxig jämfört med 60-talets bilar, det är AC, farthållare, elektriska fönsterhissar, elspeglar, elvärme i stolarna, eluppvärmt bakruta med mera, service efter 2000 eller 3000 mil och oftast går dom utan fel i åratal. I varje fall är det min erfarenhet och jag har haft fem Volvo, en Renault, en Suzuki och nu en VW.

      13
      1
      • Jag håller med dig till 50%. Visst har bilarna blivit bättre, mera ”lyx” och komfort, man åker betydligt bättre i dagens bilar än dom på 50-60-talet.
        Men i dag så hänger dom på så mycket onödigt tjafs som väldigt få människor behöver och som tyvärr också krångar ofta -och som i slutänden resulterar i dyra reparationer!
        Vem behöver t.ex. antisladd, ABS, varnings lampor för avgasrening och för lite luft i däcken, partikelfilter, regncensor, GPS, backsensor, bältesvarnare, autobroms, startspärr, stop/start funktion? Önödigt tjafs som bara är irriterande!
        Volvo håller en mycket hög kvalite, förutom dom som har franska motorer, dom ska ni akta er för!
        Franska bilar över huvud taget har en låg kvalite och är opålitliga!

        13
        3
    • Vad ska märkesverkstaden tjäna pengar på utan att byta tändsstift, filter , olja , ställa tändning eller ventilspel? Vad återstår då? – Djävulens påfund – elektroniken och batterier till elbilar. Därför kostar s k service. Dyrt att fylla i kryss i rutan. Data diagnos utan tänkande. Så är det redan. Lycka till med nyare bilar! Ni är lurade!

      • Alla som köper en ny eller skapligt ny bil blir blir lurade, gamla eller nya bilar, bensin diesel eller el spelar ingen roll. Det är inga sparbössor.

        På lång sikt blir det tufft för verkstäderna då elbilar behöver betydligt mindre service än andra.

        Elmotorn saknar motorolja, bränslefilter, kamrem, tändstift och andra delar som normalt kräver regelbunden service för bensin och dieselbilar, så verkstadsbesöken kommer att bli betydligt färre.

  11. Amazon var väl bland det finaste man kunde ha bland arbetarfamiljer och medelklass på 1960-talet. Jag minns kompisar vars familjer hade bl.a. häftiga Amazon B18 sport med overdrive-växel. Det var kanske kring andra hälften av 1960-talet. Saab och folkvagn var på den tiden de lite billigare familjealternativen. Trevliga minnen och hoppas Sverige kan ta hem sin utlandstillverkning.

    25
  12. Svenska industraliister vill i dag inte driva industrier utan verksamhet som är skattefinansierad som asylanläggningar, skolor, vård, vårdhem och, äldreboende m.m.

    29
    1
  13. Det är en av anledningarna till varför jag är skeptisk till Volvo.
    Exempelvis kommer alla Polestar – Volvos svar på BMWs M-serie eller Mercedes AMG – som säljs i Sverige tillverkas i Kina. De kommer alltså inte tillverkas i Sverige.

    28
    1
    • Det går knappast att jämföra BMW:s M-serie och Mercedes AMG med Polestar.

      Det tyska bilarna är konventionella högprestanda modeller gjorda i små serier medan Polestar är en 100 % elbil om jag har förstått det hela rätt.

      Polestar 3, en aerodynamisk eldriven prestanda-SUV, kommer tillverkas i Ridgeville, South Carolina, USA.

      Volvo Car Group ägs av kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding).

      Volvos största marknad, Kina, stod för cirka 20 procent av den totala försäljningsvolymen 2018, följt av USA (15 %), Sverige (10 %), Storbritannien (8 %) och Tyskland (7 %).

      Volvo Cars huvudkontor och produktutvecklings-, marknadsförings- och administrationsavdelningar finns i huvudsak i Göteborg.

      Förutom de största europeiska tillverkningsanläggningarna i Göteborg och i Gent i Belgien, har Volvo Cars tillverkat motorer i Skövde sedan 1930. Produktionen av karosskomponenter har varit förlagd till Olofström sedan 1969. Företaget driver dessutom en monteringsfabrik i Kuala Lumpur (Malaysia) samt forsknings- och utvecklingscentra i Stockholm, Köpenhamn, Stockholm, Lund och Sunnyvale (USA). Volvo Cars har även designcentra i Göteborg, Camarillo (USA) och Shanghai.

      2013 startade Volvo Cars produktionen vid företagets fabrik i kinesiska Chengdu. En andra kinesisk fabrik i Daqing startade sin produktion 2014, och Volvo Cars driver även en fabrik i Luqiao, samt en motorfabrik i Zhangjiakou i Kina. I USA har Volvo Cars en produktionsanläggning i Berkeley County, South Carolina, som invigdes 2018.

      Fakta från Volvos hemsida.

      • ”Polestar 3, en aerodynamisk eldriven prestanda-SUV, kommer tillverkas i Ridgeville, South Carolina, USA.”

        För USA, ja. Resten av världen får sina Polestar 3 från Kina, detta enligt uttalande från VDn själv.

Lämna ett svar till KentAvbryt svar