Försvarets Herculesplan klarar inte luftfartskrav

FÖRSVARSMAKTEN. Herculesplanen, TP 84, som användes i Sveriges evakueringsinsats i Afghanistan uppfyller sedan förra året inte kraven för civil luftfart och måste nu få dispens för att kunna användas, rapporterar Sveriges Radio.

TP 84 Hercules Foto: Lasse Jansson/Försvarsmakten

Försvarsmakten har använt planen sedan 60-talet och planerar att fortsätta med det fram till åtminstone 2030.

Om man ska använda den här typen av flygplan väldigt länge, då måste man modifiera dem så att de hänger med i teknikutvecklingen. Det har inte Sverige gjort, säger Malin Persson, förbandschef vid Försvarsmakten.

När man pratar om militärt transportflyg brukar de flesta svenskar instinktivt tänka på Hercules, den fyrmotoriga arbetshästen med lastramp längst bak på flygkroppen. Och faktum är att Lockheed Martin C-130, som flygplanstypen officiellt heter, har en speciell relation till Försvarsmakten. Sverige har nämligen flugit Hercules ända sedan 1965 – längre än något annat europeiskt land.

TP 84 lastar knappt 20 ton eller 91 passagerare, vilket kan tyckas lite jämfört med exempelvis Boeing C-17 Globemaster III som klarar mer än 75 ton, men lastkapacitet var heller inte den främsta prioriteten när Hercules utvecklades på 50-talet. Beställningen löd i stället på ett medeldistansplan som skulle kunna använda korta och ojämna start- och landningsbanor.

Detta gjorde att planet var väl lämpat för Försvarsmaktens insats i Afghanistan, där TP 84 har transporterade gods åt den internationella säkerhetsstyrkan Isaf under flera år. Flygplanet har också visat sin duglighet i otillgängliga områden vid flera tillfällen i samband med bistånds- och hjälpinsatser.

Försvarsmaktens samtliga sex TP 84 är stationerade vid Skaraborgs flygflottilj F7 i Såtenäs.

-Pettersson undrar naturligtvis varför Sverige inte uppgraderat planen tillräckligt eller bytt ut dem och vem som är ansvarig?

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

8 thoughts on “Försvarets Herculesplan klarar inte luftfartskrav

  1. det är ett militärt flygplan ! det skall inte finnas någon civilist i närhete av planet det är en krigsmaskin ..
    det skall inte flygas några civilistr i försvarets flygplan .

  2. Planen kan ju användas till att flyga ut dom som har ett utvisningsbeslut, men som ändå går kvar har o skrotar? Det gick ju bra att flyga hit 1100 personer från Afghanistan ?

    10
  3. Men inte kan man väl lägga pengar på Hercules planen när det fortfarande finns en massa pensionsräddare i behov av lite krydda i tillvaron… …Jag tror nog vi alla vet varför vi ständigt har ont om pengar.

  4. Bara början, vänta bara tills MP-fascisterna kommer på att de skall förbjuda alla fordon och flygplan på grund av ”klimatet”.

    14
  5. Det enda jag hittar förutom denna TT-nyhet är en gammal artikel i Ny teknik att två av åtta plan saknar FDR och CVR (svarta lådor). Ett militärt flygplan behöver inte uppfylla krav som dårarna på Transportstyrelsen hittat på då det civila regelverket inte gäller dem.

    10
  6. Regeringarna har inte prioriterat Sverige de senaste 45 åren .
    annat har varit viktigare .
    Det är det som smäller och brinner överallt i vårt samhälle .

    17

Lämna ett svar till Michael Pettersson Avbryt svar