Den 1 augusti bytte Sverige drivmedel till E10, som är dyrare och sämre

TRAFIK. Det blev mer biodrivmedel i bensin och diesel från och med 1 augusti 2021. Literpriset på bensin och diesel kan komma att höjas rejält, utöver skattehöjningar. Dessutom klarar inte alla bensinbilar, gräsklippare, båtmotorer m.m. att köras på E10.

Infrastrukturminister Anders Ygeman (S) är ansvarig för 142.000 kronor plus förmåner i månaden.

E10 är är den nya standardkvalitén för 95-oktanig bensin i Sverige istället för nuvarande E5. Bränslet innehåller som namnet antyder upp till 10 volymprocent etanol och diesel blandas med biodiesel.

Det kommer blir dyrare att tanka för både privatpersoner och företag i Sverige när mer biodrivmedel blandas in. Detta beror på att drivmedlen i dagsläget kostar mer att producera.

Exakt hur mycket bensin- och dieselpriserna kommer att påverkas är dock svårt att förutse eftersom det beror på en rad olika faktorer, noterar regeringen.

Fram till 2030 kan priset på bensin ha ökat med upp till 3,60 kronor per liter. Dieselpriset förväntas då ha ökat med upp till 6,75 kronor per liter.

Regeringen är tydlig med att prognoserna exkluderar skattehöjningar och förändringar i oljepriset. Det är därmed möjligt att priserna kan komma att öka ännu mera – eller inte alls.

För bensinbilisten kommer bytet från E5 till E10 även innebära fler tankstopp. Etanol har nämligen ett lägre energiinnehåll än bensin. När halten av det ökar kommer därmed förbrukningen gå upp något.

E10-bensin kan vara betydligt skadligare för bilmotorer än man hittills trott, varnar biltillverkaren BMW. Bilägare som tankar E10 uppmanas följa med bilens oljeförbrukning noggrannare än tidigare, skrev Svenska Yle år 2011.

I en intervju i Welt am Sonntag konstaterar Thomas Brüner, BMW:s chef för mekanisk utveckling, att E10 leder till mera vatten i motorn. Då vattnet kondenseras hamnar den i motoroljan. Den utspädda motoroljan kan i sin tur leda till att motorn slits snabbare.

BMW kommer nu att inleda ett forskningssamarbete kring E10-bensinen tillsammans med Daimler-koncernen, som äger märket Mercedes. Tysklands finansminister Rainer Brüderle uppmanar oljeindustrin att ge konsumenterna all den information som de har om E10-bensinen.

-Pettersson säger att vi har ”fått” ett bränsle som eventuellt är sämre för motorn och ökar förbrukningen men kanske är bättre för miljö och klimat. Man skulle kunna tänka sig att regeringen borde sänka energi och koldioxidskatten då, men det är inte S och MP:s politik.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

11 thoughts on “Den 1 augusti bytte Sverige drivmedel till E10, som är dyrare och sämre

  1. Jag kör på 98/E5. Trots att priset är högre än för 95/E10 sörplar min bil så pass mycket mindre 98 än 95 att det är billigare på lång sikt.

    14
  2. Släng allt, stäng allt
    Köp nytt, allt lär ju ändå haverera, eller är allt plötsligt gratis !!
    men var ??
    Mest idiotiska man hört och man har hört mycket under PK/MP styret,
    När tar denna idioti slut. ???

    14
  3. För många år sedan hittade jag en artikel i Vi Bilägare om den svenska bensinen. Tydligen hade den ett sämre energiinnehåll än i ex. Tyskland eller Finland. Vi har tagit bilen till St. Petersburg ett par gånger och på det viset märkt skillnad i förbrukning. Full tank i Katrineholm (katrineholm – Stockholm – Helsingfors – St. Petersburg), och tanken var nästan tom i Vaalimaa. M.a.o. påfyllning i Vaalimaa för att nå St. Petersburg. Hemresan inleddes med full tank i St. Petersburg och tanken var inte tom då vi var hemma i Katrineholm! Samma upplevelser med tankningar i Tyskland, där det också verkade bli mer ”krut” under locket. Det har påtalats att vår bensin innehöll många fraktioner såsom thinnerfraktioner. Detta är bara vad jag hört – men ”soppan” har nog varit sämre i Sverige än i våra grannländer. Om så var fallet har vi alltså betalat för bensin med för lågt energiinnehåll? Frågan till våra politiker – hur kan en högre förbrukning ge miljöfördelar?

    26
    • Hur ser energiekvationen för etanol ut i norra europa ? Får man mer energi ut ur etanolproduktionen än vad som sätts in ?

  4. En sak kan man vara säker på i Sverige, och det är att skatterna aldrig sänks eller försvinner.

    29
  5. Bensinen blir sämre och sämre och ger lägre effekt, vilket gör att förbrukningen ökar!
    Var är den påstådda ”vinsten”??
    För det första så spelar det ingen som helst roll för miljön om man blandar i etanol eller inte.
    Det är bara kompletta galningar som tror på dessa fnoskler!
    Här kränger dom nu en avsevärt sämre soppa för ett avsevärt högre pris!
    Det är vinsten dom pratar om, här tjänar nu skurkstaten Sverige miljarder på den nya bensinen!
    Pengar som går raka vägen ner i det kolsvarta neger hålet!

    36
  6. Vem är förvånad? Det är precis som vår värdelösa regering. Dyrare och sämre. Kostar på sig frikostiga löneökningar och stiftar konstigare och konstigare lagar.
    Tacka vet jag konservativ regering och konservativt drivmedel.

    31
  7. En sån bluff ska svenskar betala dyr skatt för. Här i så fall ett rimligt alternativ för hållbarhet av svensk skog. https://www.varmlandsmetanol.se/
    Varför man inte hakat på den överlägsna metoden är en gåta. Skulle det fungera för bra? Måste man ta hänsyn till EU-direktiv? Regeringen har överskridit alla gränser på hur man pungar medborgarna på skatter. Se Gillberg kommenterar.
    Jag ber till kloka krafter och hoppas på nyval innan Sverige hamnar under botten på ekonomisk misär.

    29
    • Sedan 2009 har olika länder i EU successivt infört E10. Bland annat Belgien, Tyskland, Finland, Frankrike, Holland, Estland, Bulgarien, Rumänien, Luxemburg Danmark, Slovakien, Ungern och Litauen.

      4
      12

Lämna ett svar till Jan-Eric ÖrnbergAvbryt svar