Vem betalar för färjetrafiken av illegala migranter till Europa?

INVANDRING. Fartyget Ocean Viking används sedan juli 2019 av SOS Méditerranée för att transportera illegala migranter över Medelhavet till Europa. Migranterna de plockar upp straxt utanför Afrikas kust kommer kommer från Egypten, Gambia, Libyen, Sydsudan, Syrien och Tunisien, skriver organisationen på Twitter. Majoriteten alltså inte från länder i krig.

Ocean Viking med afrikaner från Västafrika där det inte råder några krig.

Sedan början av året har 886 personer dött och sedan 2016 har runt 30.000 drunknat på Medelhavet när de försökt ta sig till Europa enligt organisationen bakom skeppet.

Fartyget som mest fungerar som färja kostar 150.000 till 160.000 kronor om dagen att dra runt ekonomiskt och under de två år de kört afrikaner till Europa har alltså någon eller några betalat över 110 miljoner för detta och lurat mängder med människor i döden. Ocean Viking är bara ett av flera icke-statliga fartyg som ingår i färjetrafiken. Människosmugglingen är kanske något för ansvarige EU-kommisionären Ylva Johansson att ta tag i.

Bland de NGO:er, icke-statliga och biståndsorganisationer som har ägnat sig åt detta finns bland annat Läkare Utan GränserRädda Barnen och brittiska Oxfam med flera.

I Australien stoppade man färjetrafiken med ekonomiska migranter för tio år sedan och där drunknar numera inga människor på havet.

Knappt 3 % av dem som kommer över Medelhavet är flyktingar enligt FN. Resten är ekonomiska migranter.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

14 thoughts on “Vem betalar för färjetrafiken av illegala migranter till Europa?

  1. Människosmuggling? Vill man kritisera, och det står varje människa fritt att göra så, skall man använda rätt epitet för att ens resonemang inte skall falla pladask och det gör man med användandet av begreppet människosmuggling. Det är inte svårt att ta reda på hur besättningen ombord Ocean Viking och andra räddningsorganisationer går till väga. Om de i skydd av natten med släckta lanternor oannonserat går till en europeisk hamn och där släpper av dem de undsatt, ja, då talar vi om människosmuggling. Men så är inte fallet. De går till den hamn som myndigheterna i de berörda länderna, främst Italien, öppnar för dem. Där möter myndigheter i form av bland annat kustbevakning, polis och läkare upp. Samtliga registreras, räknas och kontrolleras och tas till immigrationscenter där deras vidare öde avgörs. Vari detta ligger smuggling?

  2. Ta fartygen i beslag och förverka dessa samt grip besättningen om de deltar i smuggeloperationer. Att inte köra tillbaka för avlämpning dit de kom ifrån är att betrakta som en smuggeloperation. Att ständigt förlora fartyg och få besättningar satta i fängelse ska väl förhoppningsvis få bukt med dumheterna.

  3. Om jag fick 100% garanti att pengarna gick till sterilisering av infödingarna kunde jag tänka mig ge några kronor.

    13
  4. Naturligtvis ligger penningstarka globalister bakom dessa skumraskaffärer,med smugglarna från N-Afrika.
    Det som förvånar är att Norge t.ex. tillhandahåller sitt namn,för denna kriminella verksamhet.
    Att Tyskland gör det är mer naturligt,eftersom deras Diktator Merkel vill fullständigt rasera hela Europa för att slutligen Tyskland,skall behärska hela denna världsdel..
    Hitler sökte på sitt sätt att bli envåldshärskare,men ligger i skuggan av denna tidigare FDJ-ledarinna (kommunistorg. för yngsta barnen) Merkel !
    Man kan få kväljningar för mindre….
    Slutligen dagens positiva nyhet från Aftonslasken. C:a tiotalet parasiter från Afghanistan,och än längre bort omkom i natt i en bussolycka i Turkiet,på sina färd till förlovade EU !!

    20
    1
    • Vilka har mer pengar i Europa än EU-kansliet? Det är således Ylva själv som via skumraskfigurer och trixande (korruption) finansierar hela smuggelmaffian. I längden kan inte denna maffioso hindra att deras brottslighet avslöjas.
      Soros olika organisationer är också inblandad som mellanhänder finansiellt, för att globala storbolag, bankoligarkin, EU-kansliet inte direkt skall behöva skylta med vad de håller på med.

      Samtidigt som Ylva organiserar smuggeltrafiken, så ser hon till att FRONTEX har som enda uppgift att UNDERLÄTTA smuggling. Vad jag minns har Grekland kastat ut FRONTEX, eller i varje fall hindrar dem från att vara aktiva längs gränserna. Ungern tar inte risken att ha FRONTEX vid sina gränser. Tro inte att FRONTEX i Litauen har i uppgift att ”hindra” massinvandring. Tvärtom, de finns där för att hindra Litauen från att stoppa invällandet.

      Om ni nu trodda något annat!

    • Kriminell verksamhet? Samtliga fartyg är med lag tvingade att undsätta människor i nöd till havs. Det finns inget kriminellt i vad det norskflaggade fartyget gör.

  5. Åtala dem för mänisko smuggling, för varför skall de ha rätten att vara världsomstörtare

    26
  6. Fråga från en vegan i bekantskapskretsen: Alla dessa 30 000 kroppar av vilka många bara försvinner i djupet, äts de upp av fiskar och krabbor?
    Verkar en aning äckligt att äta medelhavsfisk?

    22
    • Egentligen helt normalt. Naturens kretsgång det som inte människan klarar av att sköta. Sen kan jag hålla med dig.
      I ungdomen hade en kompis fest flera gånger på sommaren. Sen kom hans farsa och sa en dag. Vilka jordgubbar dom är ju hur stora som helst många ska ni inte provsmaka. Vi bara näää. Dom hade bara en toalett och alla grabbar pissade i jordgubbslandet. Visserligen året innan. Haha nästan samma sak kändes inte så tilltalande.

      14
      1
    • Emily:
      Du behöver inte åka till Medelhavsländerna för att äta likätande fiskar…
      Under o efter kriget minns Stenbock hur kraftiga och feta makrillen var…
      Hade dessutom en Morbror som berättade,att han under 40-talet stod på Årstabron och nyfiken tittade på när man drog upp en drunknad. Ut ur munnen på denna försvann en ål tillbaka i Viken !!
      Han åt aldrig mer ål i sitt liv….

  7. Vilken slutdestination kommer dessa människor att få?? Gissningsvis Sverige?
    Åtala rederiet för denna dåraktiga godhet att uppmana folk att ge sig ut osäkra
    farkoster för att sen hämtas upp av detta så kallade färjerederi.

    37

Lämna ett svar till Charlie AndreassonAvbryt svar