Kinas senaste ubåt verkar ha fått sin design från Sveriges nya A26-klass

MILITÄRTEKNIK. Kinas senaste ubåt av typ 039C Yuan bygger vidare på Kinas befintliga, mycket kapabla flotta av dieselelektriska ubåtar och är sannolikt ännu tystare.

Den svenska ubåten HMS Gotland framför hangarfartyget USS Ronald Reagan i San Diego, USA. Svensk ubåt, skräck för USA:s flotta

Den senaste bilden, först publicerad på den kinesiska mikrobloggsidan Weibo och nu cirkulerar på sociala medier, ger en bra bild av vad som är känt, inofficiellt för närvarande, som Type 039C. Fartyget ligger vid hamnen och avslöjar den mest synliga förändringen jämfört med tidigare modeller av Yuan-klassen. Designen är rakade längs framkant och vidgar sig ut mot toppen, mycket liknande Sveriges nästa generation ubåtar – A26 Blekinge klass ubåt. På den svenska ubåten har denna funktion valts för att öka dess smygegenskaper.

Kinas senaste ubåt av typ 039C Yuan

De kinesiska ubåtar använder sannolikt en liknande Stirling-motortyp som används i den framgångsrika svenska Gotland-klassen och framtida Blekinge-klassen. Stirling-motorn, eller den kinesisk motsvarighet, bränner flytande syre och diesel för att driva elektriska generatorer som kan användas för antingen framdrift eller laddning av batterierna. Resultatet är en konventionellt driven ubåt som kan vara i undervattensläge i flera dagar.

Läs mer på The Drive…

-Pettersson skulle kunna gissa att kineserna har spionerad men det tror jag inte om dem…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

13 thoughts on “Kinas senaste ubåt verkar ha fått sin design från Sveriges nya A26-klass

  1. Kina idag är så långt framme i teknologin att dom inte kopierar dålig väst teknik längre, dessutom befinner dom sig tusen år före västländer hur man neutraliserar muzlimer.

    • Är det därför som kineserna inte klarar av att utveckla egna flygmotorer utan måste köpa ryska?

  2. Normalt gäller ju tystnadsplikt och sträng sekretess inom försvaret, medans det numera präglas av andra styrmedel. Genus, Feminism, HBTQ, PK och behovet av vara på ”de godas” sida. Sen har vi ju dessutom sladdertackorna Ygeman och Hultkvist som hellre pratar bredvid mun än tiger när fienden lägger pussel. Bög-ÖB och Bög-Eliasson kan säkert haspla ur sig ett och annat när liken i garderoben dras fram i ljuset.
    Så där har nog knappast kineserna haft några problem med att kopiera.

    • Tyskarna ägde Kockums ubåtstillverkning under några år, med vissa förbehåll uppsatta innan försäljningen som satte stopp för den av svenska försvaret använda modellen när tillverkningen flyttades till Tyskland. Förutom ett möjligt kinesiskt spioneri i Sverige eller Tyskland, så är en del tidigare modeller av svenskutvecklade u-båtar sålda till Australien och Malaysia samt fler länder. Så mycket hemligheter med den ubåtskonstruktionen är det nog inte.

      • På dagarna tillverkades det telefoner på uppdrag av Ericson och Nokia med märket Sony-Ericson eller Nokia, på natten tillverkades samma telefoner med ett annat ytterhölje och fick ett annat namn

  3. Tja, de tillverkar fem och fyra sjunker på grund av bristande kvalité men då har de en kvar.

Lämna ett svar till salaAvbryt svar