Stäng

VMA i Eskilstuna – giftig rök från brinnande elbil

INRIKES. Det brinner i en elbil i Eskilstuna och giftig rök sprider sig i området. Räddningsledaren på plats uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation.

Bild från BMW, med batteripaketet

Ett VMA, viktigt meddelande till allmänheten, är utfärdat i Eskilstuna kommun.

Larmet om den brinnande bilen kom strax innan klockan 19. Polisen har spärrat av området för att räddningstjänsten ska kunna jobba ostört. Enligt initiala uppgifter ska det vara en elbil, som var under laddning, som börjat brinna.

Polisen

-Pettersson tror inte elbilar börjar brinna oftare än andra bilar men bränderna verkar bli värre…

Bilen, en BMW hybrid, som brann ägdes av fotbollsspelaren Sebastian Larsson från Eskilstuna som just nu spelar EM. Sebastians föräldrar bor på platsen. Foto: Privat

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

24 reaktioner på “VMA i Eskilstuna – giftig rök från brinnande elbil

  1. Tänk om en elbil börjar brinna nere på bildäck på en Finlandsfärja med 3000 personer ombord?

  2. problemet med el bilar är att man har en för låg energi tätt het i batteriet . det med det faktum att högre fart ger effektförbrukning..och det på i kombination om den långa laddningstiden . det begränsar jumöjligheten att faktiskt köra bilen . och om man använder bilen profficonällt så är det viktigt att bilen går istälet för att laddas hela dagar

  3. Rättelse i min kommentar : Det ska ju naturligtvis vara att fördelarna inte på långa vägar uppväger riskerna med elbilar.

  4. Farorna med elbilar uppväger inte riskerna.Dessutom värdelösa i svår kyla.Jag läste att man hade satt in några elbussar i trafik uppe i Luleå.Dom fungerade naturligvis inte vid just svår kyla.Vad gör Norrbottens trafik då tror ni ? Jo,man skickar dom ner till Piteå som ligger några få mil bort i förhoppningen att dom fungerar bättre där ! Sedan ska vi inte förglömma den nytillkomna sporten ”bilbränning ” som kommer att få dom sk.koldioxidutsläppen att blekna i jämförelse…..

    1. Det är ju lite komiskt att de inte funkar i sträng kyla, då nästan alla reklamfilmer just nu visar elbilar i vinterlanskap…😁

  5. Det kanske är för tidigt att politikerna tvingar folket att köra elbil, hur gick det med Etanolhysterin. Många mackar konkade när de tvingades installera etanoltankar, som inte används.

  6. För mig vore det intressanta att någon räknade ut utsläppen på en sån här bilbrand. Och la upp det som. Hur många mil kan man åka med en bensin eller dieselbil. För vanligt folk så blir det intressant o förståligt först när man har något att jämföra med. Men troligen finns det ingen politiskt inkorrekt forskare i Sverige som vågar göra det. Man är ju beroende av lönen i diktaturen Sverige. Det är först när man blir pensionär man vågar göra något sådant. Ett fall för Lars Bern.

    1. Fast de kan strypa pensionen oxå om de vill… tro inte att man är säker när man är pensionär…det kan heta ”krångel på banken”(fast det råkar bara vara ett konto det rör sig om)… och när du slutat med ditt forskande så vips funkar kontot igen…

      1. igentligen är skilnaden inte då stor i en batteribrand så är det den elektiska energin som utjämnas och avger då energi. och det sker ju då med värmeutväkling anod katod kortslutning och matrialet som briner finns i batterit därför är det svårt att släcka..och det är bara att räkna hur många kilowattimmar är det som går upp i rök

        med bendin och disel är det anorlunda där är det bara bränsle oxilattions medlet är ju luft som inte finns i bränslet dånhar man möjligheten att förhindra att syre når elden .

        det ger en viss skilnad reaktionen i ett batteri sker reaktionen med något annat än syre . men detta energi språng man kan ha varigerear .. effektivaste bränsle är troligen mellan väte och flor där är högsta kemiska energin

  7. Jag tror det är max 4 procent olika typer av elbilar i Sverige. Elbil, laddhybrid, elhybrid tror jag är de typer som finns nu. År 2017 utgjorde de ungefär 2 procent av den totala bilparken i Sverige. Jag hoppas det blir ett stopp på planerna av fossilfritt tills man lärt sig vad, som kan hända och vad, som är rimligt. Hur kan något politiskt parti vara så idiotiskt så de kastar en 130-årig utvecklad teknik av motorer, som går på fossilbränslen på soptippen. Det är inte ens bevisat att koldioxid är så skadligt, som de säger. Många verkar tjäna multum på miljörörelsen. Den är som en osympatisk religiös sekt.

  8. Sen finns det dom som tror på El plan finns El bussar i norr som tydligen inte vart succe i kylan fint om en sån tar eld

  9. Krävs strikta säkerhetsbestämmelser.
    * Förbud parkera inomhus i P-garage liknande.
    * Minst 2 m till närmaste annat fordon.
    * Batteribil får inte parkeras intill en annan batteribil

    Myndigheterna bör presentera en beskrivning av de miljöutsläpp en brand i en batteribil innebär. Fast det finns sannoilikt ingen tjänsteman som törs riskera sin anställning för sådant.

  10. Det var endast en av flera sådana Tivoli-fordon som framöver kommer att orsaka många oskyldigas liv,p.g.a.de lögner och fantasier som Miljöextremisterna,och Greta håller på med !
    Väntar med spänning när den första ägaren till dessa så lovade ”miljöfordon”,under färd spränges i luften !
    Samtidigt går mina tankar till de Brandmän som skall ta hand om skiten, när bränderna framöver blir allt vanligare.

    1. Brandmän kan INTE släcka batteribilar som brinner. Det är bara att låta fordonet brinna slut (typ 1 vecka), kanske skydda nära värdeföremål etc.

  11. Vad brandman sagt till mig så är elbilbrand en brandmans värsta mardröm. Det finns så många kemikalier i dessa bilar…så de är faktiskt livsfarliga när de brinner. Men ändå finns det de varelser som tror att de är sååå miljömedvetna om de kör runt i dessa bilar, helt sanslöst…

    1. Det går så när utvecklingsstörda myndighetspersoner fattar felaktiga beslut baserade på liten hjärna och genusexamen. Själ gillar jag 50-talare, de som drar 3 liter milen – beppa.

  12. He he he, VMA har utfärdats i del av Eskilstuna för att 1 st elbil brinner!!! tänk om några år och då det finns flera miljoner elfordon i landet och kulturberikarna får för sig att grilla ett antal bilar, vad blir konsekvensen då??, måste man utrymma hela städer eller vad kommer att hända?

    1. Ja, det blir fint för alla inkvoterade, politiserade, och utvecklingsstörda myndighetspersoner att förklara bort.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: