Batterifabriken Northvolt tar in miljarder för utbyggnad av fabriken innan den startat

EKONOMI & INDUSTRI. Batteritillverkaren Northvolt i Skellefteå tar in 2,75 miljarder dollar, motsvarande 22 miljarder kronor, i nytt kapital. Kapitaltillskottet kommer bland annat från de allmänna pensionsfonderna men också från tyska biljätten Volkswagen.

Även befintliga ägare som Cristina Stenbeck och Daniel Ek går in med pengar. Miljardkapitalet möjliggör en expansion av batterifabriken i Skellefteå, heter det i ett pressmeddelandet.

Northvolt Ett, Southwest corner of factory – June 2021

De ledande investerarna i nyemissionen är de fyra svenska AP-fonderna tillsammans med den kanadensiska pensionsfonden Omers, som blir helt nya delägare i Northvolt, men den existerande ägargruppen – med AMF, Baillie Gifford, Goldman Sachs och Volkswagen i spetsen – fyller också på med mer pengar.

Northvolt värdering är runt 9 miljarder dollar, motsvarande cirka 75 miljarder kronor, vilket är nästan tre gånger högre än i fjol.

Northvolt har under våren säkrat en jätteorder från sin delägare Volkswagen. Totalt har bolaget ingått avtal till ett värde om 29 miljarder dollar, motsvarande 245 miljarder kronor, där några andra stora kunder är BMW och Scania.

-Pettersson hoppas det finns el till att ladda alla dessa batterier när fabriken börjar producera storskaligt i slutet på 2021. Bra att AP-fonderna går in som delägare, så det blir en svensk långsiktig partner och inte bara utländska ägare.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

18 thoughts on “Batterifabriken Northvolt tar in miljarder för utbyggnad av fabriken innan den startat

  1. Kommer elen att räcka till för överföring till Stockholm och söderut ?
    Northvolt i sig kräver en massa el och med de planerade kolfria stålverken, kommer elen att räcka till för resten av landet ? Hint, vindsnurror producerar inte el jämt och pålitligt …

    För övrigt, tyskarna förbereder sig på ett bortfall upp till 1 GW pga torsdagens solförmörkelse.

  2. oo oodet kamer att bli svetigr att vara pensionär i Sverige det står att man investerar ap fonderna i nordvolt..det kommer inte att finnas en spänn kvar till pensioner..en av dom berömde pensions investeringarna..hur var det svenska varv stålverk 80 och nu nordvolt…och det för pensions pengar.. ja en närmare gransknin var skall man få elektrisitet till att ladda alla batterina..? eller ännu bättre var tar man elen till att driva fabriken att tillverka anod och katod materialet ..det finns inte vindsnuror som kommer i närheten av den energin som behövs..
    skule det till äventyrs bli några watt över så går det åt till det fossilfria stålet..

    här går nästa generation pensionspengar upp i den socialistiska röken

  3. Oljan ansågs som outtömlig, på sin tid.
    Hur ser prognosen ut på batteriernas mineraler?

  4. Pensionsfonder som går in som ägare Barnen som jobbar i Gruvorna för ta fram b.la Litium dån lär inte uppleva någon pension i varjefall

    • Northvolt går ut starkt med en etik- och miljöprofil och deklarerar att det är dags att göra om och göra rätt. Från gruvbrytning, tillverkning och till återvinning.

      Så det lär inte användas några barn i gruvorna.

  5. Dom skall ge fan i våra pensionsfonder, lämna istället tillbaka 350 miljarder som lovat, när Bosse Ringholm lånade pengarna ur AP-fonderna.

  6. Vi kanske skulle sansa oss lite med elbilar, batterierna är livsfarliga eldfängda, en elbil med dagens batterier kommer inte långt.
    De som kört elbil, byter i många fall till bensinbil.

    • 1000-tals batteribilar parkeras nu på särskilda uppställningsplatser överallt inom EU.(mest Västeuropa). Innehavarna har insett att när deras batteri är uttjänt, så är det alldeles för dyrt att köpa nya. När de då konfronteras med stora kostnader för att skrota sitt fordon, främst batteriet, så tipsas de om att parkera bilen på en massuppställningsplats, samt endast ”ställa av” fordonet. Sedan får fordonet stå och fordonet får inte röras av myndigheter.

    • Miljöpartiets forskargrupp kommer efter intensiv forskning fram till att batterier är miljöfarliga och skall förbjudas, regeringen (S) viker omedelbart ner sig och tvingar NorthVolt till omedelbar stängning samt åläggs att sanera hela Norrland.

      • Miljöpartiet och forskning i samma mening. Första och förhoppningsvis enda och sista gången man ser det. 😉

      • Självklart, nu är ju batterierna borta i rakhyveln, tillåt mej le.
        Har en massa Roby verktyg och blir lika djävla sur när man jobbar och behöver byta verktyg så måste man ta en paus, för att ladda batteriet, (världens sämsta reklamfilm), typ 150 verktyg 1 batteri, hur fan tänker dom? Köpa löst kostar runt 1000/ st. En elsladd 0 kr

      • @Magnus,
        självklart, NorthVolt kursar bort åläggandena och skattebetalande svenskar får stå för fiolerna.

Kommentera