550 stridsflygare dog i Sverige under fredstid

FLYGVAPNEN & HISTORIA. I går skrev bloggen om hur svenska flygare flög in över Sovjetunionen på spaningsuppdrag i fredstid under oerhörda risker. Idag har SVT visat en dokumentär om hur flygvapnet var svenska militärens spjutspets under kalla kriget. Det var fred i Sverige, men de övade som om det var krig – med hundratals haverier och dödsfall som följd. Piloterna skulle flyga lägre, i större förband och göra allt mer avancerade övningar. Trots att Sverige inte deltog i något krig så var spänningarna stora under kalla kriget-perioden 1946-1991.

Sverige hade en tid världens fjärde största flygvapen, dessutom med kanske världens bäst tränade piloter. De flög nästan alltid, hade alltid beredskap och var startklara.

Sveriges flygvapen var under de här åren världens fjärde största, endast USA, Sovjet och Storbritannien hade större flygvapen. Svenskarna var dessutom oerhört vältränade, de flög och övade oerhört tufft, idag skulle det vara fullständigt otänkbart på grund av riskerna, men även bullret från lågflygningar dygnet runt, och miljöpartister samt ekonomer skulle bli galna.

Under kalla kriget omkom 550 stridsflygare i svenska flygvapnet under beordrade flygningar, enligt dokumentären.

– Ett människoliv är ju oersättligt. Men om man ska göra övningar som är någorlunda realistiska måste man vara beredd på att det kan inträffa haverier, säger Sven-Olof Olsson, som var flygvapenchef under åren 1982–1988.

Stridsflygarna beordras att flyga hårt för att försvara vår frihet, de flög tuffare än några andra. NATO hade 200 meter som gräns för lägsta flyghöjd. Sverige 20 meter över land och 10 m över hav, dessutom på högsta fart, nära ljudvallen.

Historikern Mikael Nilsson menar att det verkliga flygsäkerhetstänket kom först efter kalla krigets slut och introduktionen av Jas. – Nu är flygsäkerhet nånting som dominerar tänkandet inom flygvapnet. Det är mer eller mindre otänkbart med en liknande situation idag.

Offra gärna en timme och titta på dokumentären ”Pappa och Kalla kriget” om hur 550 familjer förlorade sin man, son eller pappa, i fredstid!

Nedan en film om flygvapnet under ”Kalla kriget”

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

8 thoughts on “550 stridsflygare dog i Sverige under fredstid

  1. Flygvapnets doktrin var som den romerska armén, träna som i strid och strid som i träning.
    Det är en högre risk för skador och olyckor men i gengäld ger det en högre färdighetsnivå och erfarenhet.

    Med en säkrare träningsnivå blir steget upp till stridsnivå svårare och kommer att resultera i fler dödsfall i det kritiska läget då det verkligen gäller.

  2. Genom släktband och vänskapsband i familjen vet jag att många av cheferna var bekymrade.
    Det var då vänstern med revolutions teorier aktiverade sig.
    Det var sabotage av mekanikerna då planen servades inför flygning.
    Min farbror sa. De saboterar och vet att piloten kommer störta. Alla hinner inte skjuta ut sig.
    Jag satt under bordet på middagarna och lyssnade.
    Sverige har aldrig gjort upp om sin historia. Det är hemligstämplat fortfarande från ww2och framåt.
    Kolla von Rosen och hans matbombning med kamraterna i Etiopien! Mina hjältar.

    • Jag tror inte en sekund på att några plan saboterades av svenska mekaniker. Däremot var planen ibland inte tillräckligt utprovade när de började användas aktivt.

      Kom ihåg att Jas Gripen också hade problem i början men de löstes innan planet sattes i tjänst.

      Nu tror jag inte det varit något dödligt haveri med stridsplan sedan 1995.

      • Jag har inte svårt att tro att socialister skulle sabotera planen om de fick chansen. Socialismen ser mord som ett utmärkt samhällsverktyg alltså är det inte tabu för en socialist att mörda en meningsmotståndare i ”självförsvar” för sakens skull. Officerare är per definition klassfiender och därmed giltiga mål för terminering. Det är bara att titta på hur de goda socialisterna i AFA och liknande sekter beter sig. På 70-talet var det sju resor värre bland dessa idioter.

        Så frågan är, hur rent kunde säkerhetstjänsten hålla bland de värnpliktiga som blev uttagna till mekanikertjänst i flygvapnet med mera?

      • Jag gjorde lumpen som flygelektriker 1970-71, under värsta FNL-tiden, men jag såg inga sådana tendenser bland kamraterna. Jag minns inte ens att det fanns några kommunister där. De blev vapenvägrare. Som kuriosa fotograferade jag en hel del på flottiljen och för några år sedan skänkte jag bilderna till F 11 Museet, de tyckte det var kul för det fanns inte många bilder från de värnpliktigas liv.

        Sedan skedde de flesta olyckorna på 1950 och 1960-talet även om det fortsatte i minskande takt till kalla krigets slut. Kommunister var knappt uppfunna på 1950 och 1960-talet, de kom med vänstervågen 1968.

  3. Tro inte att det här var oskicklighet av piloterna som var anledning till haverierna, på J 29′ ans tid hade vi många fall av tekniska problem.

    Vi skulle ex. vis göra vissa kontroller efter en bestämd flygtid, min röda Tore hade 45 minuter kvar till kontroll då en flygning med extratankar skulle överskrida den tiden.
    Mitt beslut var röd Tore kan ej starta. Vilket djävla liv det blev på flygledaren som tur var fick jag backning av högre befäl.

    Det här skedde under en tillfällig övning på Gotland, när prover togs efter uppnådd tid blev röd Tore stående tills ny motor monterats.

    Hade planet startat som från början planerats hade det varit ytterligare ett plan förlorat samt med lite otur 551 döda.

    Vi hade kadetter som flög ibland och en vildbasare kom tillbaka med telefontråd hängande på ena vingen.
    Han hade flugit lågt och svängt.
    Med märkena av tråden på vingen räknade vi ut att hans vingspets vid tillfället varit 2,5 meter från markytan. Hans straff 10 dagar i buren.

Lämna ett svar till Niklas RAvbryt svar