På flygspaning över Sovjet…

HISTORIA. Södermanlands flygflottilj, F 11, var en flygflottilj inom svenska flygvapnet som verkade i olika former åren 1941–1980. Idag heter flygplatsen Stockholm-Skavsta och ägnar sig åt fredligare uppdrag.

På Skavsta finns idag ett flygspaningsmuseum eftersom F 11 ägnade sig åt flygspaning. Under flottiljens glansdagar hade drygt 900 personer sin dagliga gärning på F 11 och cirka 15.000 gjorde sin värnplikt här under åren, en av dem var Pettersson.

Nästan all modern flygspaningsteknik och taktik utvecklades på F 11 i Nyköping under dessa år. I museets byggnader finns spaningsplanen Tunnan, Lansen, Draken och Viggen, två artilleriplan, en framdel av Draken, motorerna till planen, samt smakprov från det mesta inom spaningsflyg. Museet speglar även regionens civilflyghistoria. Alla plan och de tre simulatorerna har ställts i ordning av museets frivilliga krafter.

Där finns många spännande berättelser från tiden när Sveriges flygvapen var bland de största i världen, och nyligen berättades om de sensationella spaningsuppdragen som tredje divisionen på F 11 genomförde sensommaren 1958. Uppdragen gällde att fotografera hamnar, militärbaser och andra mål på andra sidan Östersjön – ända in över Sovjets kustområden – Över gränsen heter ett bokpaket som finns på F 11 Museum.

De topphemliga operationer utgick från 3:e divisionens krigsbas, F 17 i Ronneby. Flygplanen har kronmärkena på kropp och vingar övermålade med svart. Divisionschefen kapten Gösta ’Luffarn’ Lundström ger de unga förarna en korthuggen order: – Detta uppdrag har högsta militära sekretess. Jag vill ha jävligt bra bilder!

De som nu berättar är Jan Mattsson, Birjer Östling och Roland Strandberg, då drygt 20 år gamla fältflygare och spaningspiloter på F 11. Under 60 år har alla inblandade hållit tand för tunga.

Till sist bestämmer sig Jan, Birjer och Roland för att berätta om vad de var med om hösten 1958, när det kalla kriget stod på tröskeln till het konfrontation. De var topptränade spaningsflygare och de flög ett av världens bästa spaningsplan, SAAB S 29C Tunnan.

Taktiken var enkel: högsta fart (1000 km/h) på lägsta höjd (10 meter) för att undgå upptäckt och sovjetiskt jaktflyg.

J 29C med kameror Foto: F11 Museum

Ordern, piloternas uppgift var fotospaning över sovjetisk kust och att notera eventuell militär upprustning. Flygplanen var avidentifierade – ingen skulle kunna se vilken nation planen tillhörde. Piloterna taxade ut och gav sig iväg.

Vid ett av uppdragen blåste det full storm. – Vi flög så lågt att jag fick vågskum på vindrutan, minns Jan Mattsson.

Skälet till lågflygningen var förstås för att undgå radar och visuell kontakt. På väg tillbaka efter utförd fotografering noterade Jan Mattsson sovjetiska stridsflygplan över honom på cirka tusen meters höjd. ”Det var långa sekunder innan jag förstod att de inte upptäckt mig”, skriver han i boken.

Spaningsuppdrag utfördes även längs kuster i dagens Estland och Lettland, som då tillhörde Sovjetunionen. Samtliga uppdrag utföll till belåtenhet och har sedan dess hemlighållits. – Vad våra uppdrag resulterade i vet jag inte, men bilderna blev bra, säger Jan Mattsson.

-Pettersson misstänker att det var nog spaningsuppdrag både före och efter 1958 in över Sovjet…

Kanske USA var med på ett hörn, men det är inte säkert. Sveriges flygvapen var världens fjärde/femte största vid den här tiden och det fanns planer på svenska atombomber som försvar mot Sovjet.

Vill ni veta mer om Sveriges spaningsflyg så gör ett besök eller beställ bokpaketet.

Pettersson på 5:e divisionen i F 11:s uniform år 1971. Jag ber om ursäkt för glömd slips och en oknäppt knapp.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

19 thoughts on “På flygspaning över Sovjet…

  1. Då satsade vi på ett bra försvar, nu satsar vi på invandring och bistånd till terrorister.

  2. Jag har besökt F11 flygspaningsmuseum flera gånger! Mycket fint och trevligt med kunnig personal!

    Rekommenderar ett besök när det ges tillfälle!

    Tycker dom som i god anda driver museet skall känna sig stolta över det och tack för att ni finns!

  3. Några år senare hade vi landbaserad radar som kunde se långt in över Sovjet, och förmodligen även det idag ?

  4. Stenbock har ju tidigare skrivit om en Kapten Björk som ledde 2:a divisionen på F10. Denne var en äventyrare och roade sig emellanåt,att besöka de Baltiska staterna.
    Eftersom Stenbock var malaj och tilldelats en plats på Centralverkstaden, dit J-29or fördes efter att de ”överansträngt sig”,hade jag bra insyn…
    Detta skedde en eller annan gång när Ryssarna jagade Björk,och denne tvingades göra svängar,som inte planet var byggt för.
    Följden blev en general-översyn !!

    • Intressant det där med Malajer, själv var jag plattfotad och
      därmed olämplig som till ex, flygmekaniker. (Vad nu det
      har för betydelse) dessutom fick vi ligga inkallade längre?

      Det gick bra att klassa ner folk med olika argument på den
      tiden, idag ska det ju va millimeterrättvisa, men en sak fick
      jag aldrig svar på, jag var en utmärkt skytt, och hade
      toppresultat vid varje övning, fick ofta beröm av ledaren
      för just detta, och kunde inte låta bli att ge ett syrligt svar,
      undrade över hur bra det gått om jag inte varit plattfotad?

      Vad är bäst i strid, en skytt med toppresultat, eller en
      soldat utan några skavanker, men en dålig skytt??

    • Var det Pelle Björk? Isf var det min chef under min tid i Biafra-konflikten. En alldeles underbart härlig person. 🙂 Tyvärr lämnat jordelivet, RIP.

  5. Passa på att se ”Pappa och kalla kriget” i morgon på TV1 eller på play när du får lust att se den bistra verkligheten.
    Det brukar vara den mänskliga faktorn som förorsakar olyckor, men det finns andra faktorer också.

  6. Sverige i egen regi utföra flygspaning över Ryssland eller Sovjet. Nää på svenskt vis har nog usa legat bakom eller varit uppdragsgivare. Det är inte stolthet som är vårat huvudspår utan fulspel. Därför vi inte har någon stolthet i Sverige.

      • Både ja och nej. På svenskt vis har man alltid fått det att låta som allt är så himla fantastiskt. Men politiskt hur har det varit där. Tycker det alltid har varit ett väldigt fulspel fick inte USA information från DC3. På sjuttiotalet så skickade dom mig alltid till Muskö på sågen och sen slog transportledarna vad om jag skulle klara mig. Till slut. På åttiotalet så åkte jag dit för spioneri. Ubåtstiderna jag skulle leverera till Muskö såg o brädgård. Stod framför en pojk med k-pist på magen. Som såg ut att vara färdig o skjuta mig. Frågade mig om jag inte sett skyltarna en annan som är uppfostrad att det är fult att ljuga. Så jag sa sanningen. Frågade varför jag inte vände nää jag ska leverera varor och k-pisten åkte högre upp. Kom ett befäl och skickade iväg han. Så jag sa som det var till åklagaren i Handen jag ska se vad jag kan göra men jag måste nog ge dig böter. 350kr sen var min spionkarriär över. Sen har jag nog undrat hur mycket har Wallenberg legat bakom allt det som har hänt igenom åren. Kontakter med andra globalistfamiljer igenom åren som nog har större makt än politikerna. Jag var sju månader när morsan o farsan kom för andra gången till Sverige. Så jag är konservativ svensk patriot utan att vara svensk medborgare. Fyller 65 i höst och börjar mer o mer fundera på att ta flykt till Åland där jag är född. Och titta på förfallet vid sidan om. Invandringen ser jag som samma fulspel som socialdemokraterna har haft i alla år. Kan man inte se sina fel o brister så kan man aldrig bli bättre. Det ser man ju med invandringen politikerna har inte gjort fel dom har följt det dom avtal dom har skrivit under. Nu igen vad fan har dom skrivit under. Det vet bara dom. Vart hamnade uppgifterna från spionflygningarna.varför har Sverige varit medlem i Nato utan att ha varit medlem var det sen 1956. Betala kan man göra med många sätt. Med uppgifter. Eller som nu ta över skrot robotar. Sen kan befolkningen ändå vara stolt.

      • Du skrev ”Därför vi inte har någon stolthet i Sverige”.

        Jag tycker vi har en hel del att vara stolta över, ännu mycket mer hade vi 1958 som inlägget handlar om.

        Det är en annan sak att politiken efter 1969 inte är något att vara stolt över.

      • Och igår sade ministern och ”knytblusen” Damberg i SVT att han var ”stolt över” att svensk polis varit ”ledande” i den samordnade polisaktionen mot internationell brottslighet, som avslöjats i nu dagarna. Och där amerikanska FBI spelat huvudrollen genom sin framstående chef Christoffer Wray, utnämnd av förre presidenten Trump och där man använt metoder för brottsbekämpning, vilka är förbjudna i Sverige.

        För övrigt kan nämnas att svenska flygplanen Tunnan och Draken finns uppställda utanför militärhistoriska muséet i Wien i Österrike, då de tidigare ingick i det landets militärflyg.

    • Tyvärr var det du skriver om,orsaken till att de c:a 800 på Estonia sänktes i Östersjön. Den skyldiga C Bildt har fortfarande sin ”stolthet” och avsaknad skam i kroppen,när han samarbetade/ar med Spionuppdrag för USA….
      Som ”Neutral Stat” borde man i Sverige avhållit sig från sådana affärer !
      Nu pågick ju detta redan efter kriget,och DC-3 fallet som Stenbock minns väl var ett annat exempel på,hur man missbrukade ”neutraliteten”

      • Underlig teori.
        DCTrean vi är och var en självständig nation, neutralitet är inget löfte till utlänningarna, utan vår ensak, varken Nato eller Ryssland har rätt att ställa villkor till oss. Även svenskar skall inte förtala oss och vår militär, även om det är tillåtet. Opatriotiskt.

      • Sverige har aldrig varit neutralt. Vi lät SJ transportera Tyska trupper under andra världskriget.

      • @Åke
        För att inte tala om att den svenska marinen avslöjade för den brittiska flottan att Bismarck med följefartyg stävade ut mot Atlanten och skuggade dem tills de passerat svenskt territorialvatten.
        Det är förjävligt att de inte kunde hålla på neutraliteten.

Lämna ett svar till TonyAvbryt svar