Brandförsvaret varnar för riskerna med eldrivna fordon

KLIMAT & MILJÖ. Två bilar frontalkrockade på riksväg 57 på lördagen. En av bilarna, en elbil, fattade eld vid krocken och totalförstördes. Vid en brand i ett elfordon utvecklas extremt giftiga gaser som i värsta fall kan döda en människa och nu slår Brandförsvaret larm om riskerna med batterierna som driver allt mer i samhället, skriver TV4.

– Man ska se till att inte andas in den här röken, det är särskilt viktigt när det handlar om el-bilar, säger Tommy Carnebo, Södertörns Brandförsvarsförbund.

Bensinbilar brinner fem gånger oftare än elbilar

Bild från Teknikens Värld

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

15 thoughts on “Brandförsvaret varnar för riskerna med eldrivna fordon

  1. Vad jag har undrat över är den magnetiska strålningen i elbilarna. Jag kommer ihåg i början av 90-talet då bla Teknikens värld avslöjade att volvo V 70 hade onormalt höga värden av just elektromagnetisk strålning. Denna strålning har det debatterats om länge nu huruvida den är farlig eller ej. När det gällde V 70 bilarna var det som så att batteriet var monterat i bakändan och att batterikabeln till motorn var oskärmad. Då fick bla flera cancerläkare volvo att utan avgift skärma av ledningen. Men det gjordes aldrig någon allmän återkallelse av dessa bilar.
    Idag har vi en ökning av bla sköldkörtelcancer. En del läkare/forskare hävdar att det kan bero på den ökande användningen av mobiltelefoner.

    Är det någon som månne vet om ifall det har gjorts några mätningar?

    I övrigt är det alltid farligt när en bil brinner, oavsett om det är en elbil eller inte. Finns många farliga ämnen i brandröken.

  2. Jag hoppas försäkringsbolagen är uppmärksamma på detta nya fenomen. Kraftigt höjda premier på elbilar vore lämpligt. Kanske förbud mot att åka färja och parkera i parkeringsgarage med elbilar p.g. av brandrisken. Även höjda premier på husförsäkringar för elbilsägare. De ska själva bära den höjda risken. Ska man ha elbil ska man också betala för riskerna. Man kan även tänka sig miljöavgift på el som laddar bilarna. 😃😃👍👍

  3. När man sätter Bocken som trädgårdsmästare(MP) så får
    man mer skit. I framtiden går det inte att parkera så som
    Bussarna på bilden gjorde,!

  4. Ärligt talat jag vågar inte köpa en elbil. Åtminstone inte en liten eller mellanstor bil. Och stor har man inte råd med. Så det blir att fortsätta att åka diesel. Det är så mycket energi i en elbil får man kortslutning i det vid krok så är det kört. Det är inte energi på samma sätt i en dieselbil. Börjar brinna försiktigare om det händer något.

  5. Räddningstjänstens skräck vi trafikolyckor, har tidigare bestått i outlösta krock-kuddar. Nu kommer nästa ångestladdade scenario, som är etter värre. Elbilsbränder går ofta inte att släcka. Men när väl brasan har självslocknat, så utgör batteripacken ändå en potentiell brandrisk i upp till 3 veckor. Risken för att elden ånyo flammar upp är alltså påfallande stor. Skulle detta ske så får man lägga på ytterligare 3 veckor från att den senaste brasan slocknat. Mupparna brukar ha otur när dom tänker.

    Sen tillkommer ju alla livsfarliga gaser i brandröken och alla utsläpp i samband med batteriets produktion, men det visste vi ju redan.

  6. Jag trodde att vi vederlagt koldioxidmyten en gång för alla? Greta, Al Gore, Gates och miljömopparna verkar använda koldioxid som ett berusningsmedel.

    En process som enbart genererar koldioxid och vatten som restprodukt är fortfarande en bra process.

    Att förespråka en fordonstyp är som att det skulle vara finns en typ av kläder av en storlek. Alltså varken dam- eller herrmodeller och allt i storlek C48.

  7. Så här snabba brandförlopp gör att eventuella passagerare blir kremerade. De har inte minsta möjlighet att hinna ut i tid.

    • Tyvärr så kommer det inte att hända, dom vet inte vad en elbil är för något. Bara att titta på vad dessa irrationella varelser använder privat.

      Mental Patienternas valslogan borde vara:
      Gör som jag säger, inte som jag gör

  8. Hur Många Batteripack räknar man med under elbilens livslängd? finns Filmer från USA där Folk brinner inne i Tesla Branden sker på ett ögonblick och dörrrna är låsta folk kommer inte ut Gasen är jättegiftig en bilbrand med elbil i ett flerbils garage är livsfarligt

    vi har alltså Miljöovänligt tillverkade El bilar som är Farliga vid brand vi har Vindkraft verk som Dödar våra fåglar och då främst örnar Hur f-n kan folk rösta fram MP värre verklighetsfrånvänt parti kan ju inte gå att upp bringa dessutom kommer det i sommar råda Elbrist

    Sverige bli mer och mer ett U land detta parti MP måste bort

  9. Nja,Gretas vänner o troende är säkert förtjusta i den ”miljöbilspropaganda”,
    som PK-pressen o andra mindre trovärdiga sablat ut.
    Sanningen är som alltid en form av eget personligt förstånd. Finns det nu förbud att åka genom tunnlar,och att vara förbjudna parkera i otaliga garage,finns det troligen allvarliga skäl för detta.
    Att röken från dessa ”Miljöfordon” är livsfarlig vet vi sedan länge,men hur många tänker på den explosionsrisk,som ständigt under färd far med ??
    Sedan skall vi inte glömma det besvär o faror det innebär för Brandväsendet,när dessa åk går upp i rök.

Kommentera