Anpassa svenska skolan

Jag har haft lite svårt att glömma det inslag som sändes i SVT:s nyheter förra veckan. Det har liksom gnagt lite, men vi får väl se vad ni tycker.

Inslaget handlade om den svenska skolan och somaliska elevers svårigheter att lära och anpassa. På Järvaskolan har man nått längre än på andra skolor där invandrarelever dominerar.

I inslaget intervjuas en av lärarna på skolan och hennes lösning på problemet är att ”den svenska skolan måste förändras i grunden och vi har ett skolsystem som inte fungerar”. Se inslaget i Rapport (börjar 09:00 in i programmet).

En kortare sammanfattning kan ni ser här, men se gärna inslaget i sin helhet för det är intressant på många sätt.

Den svenska skolan måste alltså förändras i grunden så att elever med somalisk bakgrund kan jämställas med svenska elever. Att den svenska skolan fungerar så dåligt att både regeringen och Skolverket måste trixa med siffrorna i PISA-mätningen vet vi, men så var det inte innan Sverige lockade till sig hundratusentals människor från mindre utvecklade länder.

Ytterligare ett bevis på en katastrofal migrationspolitik.

17 thoughts on “Anpassa svenska skolan

  1. Åker kommunalt med mina barn från en ghetto i Botkyrka kommun genom Huddinge kommun till en av de bästa skolorna i Stockholm stad Metapontum bara för att barnen får en bra skolutbildning. I klassen på 20 barn är 4 svenskar, 90% personal är icke-svenskar men skolan är helt fantastisk. Föräldrarna är riktigt engagerade, föräldrarådet samarbetar med skolledningen på bästa vis.
    Så min uppfattning är att det är antingen något just med somaliska barns förmåga att ta emot kunskaperna i samma utsträckning eller med högt antal just nyanlända som lärarna måste ange mest tid av.
    Min son inte fått plats på Metapontum till FK och gick till en kommunal skola i Botkyrka. En skola i en villaområde. 44 barn varv ca 10 är nyanlända. På 1 år lärde sig pojken INGENTING ty läraren och hennes assistent var helt upptagna att lära nyanlända barn någorlunda svenska så de inte ska halta efter i årskurs 1. Det blir inte skola för min son utan någon sorts förvaring under tiden. Sorry, jag är lite egoistisk och vill att även mitt barn som kunde läsa skriva och göra matematiska beräkningar på 3 språk när han var 4 år kunde få lite kunskaper i skolan. Inte bara vistas där.
    Min son är inte integrationsinstrument. Han måste rustas med kunskaper inför hans gymnasie-och högskoleutbildning.

  2. Som invandrare fattar jag inte vad läraren i Rapporten menade. På vilket sätt ska ändras skolsystemet i Sverige och varför? Om hon menar att det är fel att någon skola har 3 nyanlända elever medan den andra har 89 så det är ju helt naturligt att det blir sådan fördelning utifrån boendeplacering. Om någon förälder vill skjutsa sina nyanlända barn till en annan enligt hen bättre skolan så brukar det vara engagerade högutbildade invandrarföräldrar (jag skjutsar mina barn i ca 1 timme 2 ggr varje dag). Då blir det tjat och gnäll igen att de oengagerande föräldrarnas barn som drabbas osv osv…

  3. Eller så skickar vi hem somalierna. Då slipper de konkurrera med svenskar samt artificiellt försöka undvika D-vitamin brist.

    • Frågan är ok men svaret, om det är ”ja”, är rasism även om det skulle bevisas vara sant. Inte lätt att komma någonstans med sådana tankerestriktioner.

  4. Det är dom som kommer hit som ska anpassa sig till oss och vårt land. Den som inte gör det kan åka nån annanstans. Vi bor här och ska inte anpassa oss till nånting alls.

  5. Jag ryser av hur föraktet mot svenska skattebetalare och dess barn verkar obegränsat från så många håll. Vad är det som händer i svenska samhället. Kan vi få en ny regering. En med ansvar för sin skötsamma befolkning. Det behöver nog inte ta mer än 15 år att laga Sverige och det är det värt.

  6. Skolan har tyvärr varit vänsterfeministerna experimentverkstad. Förändring utan mål och utvärdering har varit vänsterfeministernas paroll.
    Lösningen för att få en fungerande skola är så oerhört enkel.
    Struktur, ordning och kunskap. Eleverna ska se skolan som ett erbjudande. De som inte tar erbjudandet för vara utan tills de mognar och förstår att det är genom skolan man blir vuxen och kan delta i samhället.
    Flyktingfamiljer som inte fungerar i skolan får enkelbiljett hem.

  7. En reform i pedagogik inom svensk skola behövs.
    Vi har ju sett facit på att kommunistisk pedagogik med kommunistiska definitioner ger låga kunskapsnivåer, i synnerhet för de individer som saknar ”läshuvud”.
    De festa av de länder som har goda skolresultat bygger kunskaperna i en grund innebärande att KATEDERUNDERVISNING dominerar fram till ca 7 (motsv). I katederundervisningen ingår utantill-lärande t ex multplikationstabeller. Att datorer skall användas så lite som möjligt (de hanteras hemma i alla fall. Därefter blir åk 8 något friare och åk 9 till 50% fri. Detta är inte att gå ca 100 år bakåt i tiden vad gäller skolan. Utan att återgå till något som fungerade förr och gav samhället de intellektuella krafter som skapade dagens välstånd.

    De som skall gå i teoretiskt gymnasium skall vara ca 50% av eleverna (”läshuvudena”), medan övriga får välja mellan lärlingsjobb, hantverkarutb etc.

    Av vikt är att det finns ett alternativ att utbilda sig teoretiskt som något äldre ca 35+, typ dagens komvux/folkhögskola.

  8. Man kan ju som svensk förälder lära sina barn det skolan idag inte klarar av. Man ber helt enkelt sina barn ta hem sina skolböcker och så pluggar man tillsammans med sina barn hemma… man behöver kanske prioritera om lite så att man har tid för sina barn, men det är den enda fungerande lösningen idag. Man kan visst beklaga sig till politiker och kräva att barnen ska lära sig i skolan osv…men det kommer inte att hjälpa de barn som går i skolan idag, det kommer (kanske) dock att hjälpa framtidens skolbarn. Vill man som förälder till dagens skolbarn vara säker på att barnen får utbildning måste man engagera sig själv som hjälplärare i hemmet…tyvärr.

  9. Hade antalet invandrade barn varit ca 10% av en klass så hade de naturligtvis lättare lärt sig svenska.
    Men eftersom PK sfären inte hade förstånd nog så har importen överstigit landets förmåga att ta emot på ett anständigt vis.

    Felet ligger helt och hållet hos de styrande politikerna.

    • Skriv nyanlända istället. I vår klass i skola som är inom 10 bästa i Stockholm är 4 av 20 svenskar.

  10. Ja det är ett strukturfel. Det är många på fel plats. Ordentligt fel plats. Flera hundratals mil fel.

  11. det är väl inge nytt . som förälder måste man ta hand om sina barn . man sätter helt enkelt inte sina barn i en kommunal utsatta skola ..om man gör det då är man en riktigt dålig förälder para den senaste våltäckten i komunal skolan borde den största idioten att förstå vad man håler på med om det inte fungerar så kan man nu funder på hur många barn har dött i den sosialdemokratiska utbildnings idiotin

  12. Jag är rädd för att vi får se en fallande kunskapskurva på väg mot ett underutvecklat land. Mp jobbar redan friskt på den saken. (kan man springa i korta byxor i Somalien runt jul, så går det bra att göra den i Sverige. Elen, en av våra absolut viktigaste kraftkällan. Den tror man att det är ok att fasa ut under principen, mindre el till folket. Invandrarna har inte rymt från sina hemländer för att få det djävligare i Sverige och då kommer djungelns lag att råd

Kommentera