Nytt skolflygplan till flygvapnet

FÖRSVARET. Försvarets materielverk har fattat beslut om ersättaren av det gamla skolflygplanet Saab 105, mer känt som SK 60 i Försvarsmakten. Den 26 mars 2020 beslutade regeringen att bemyndiga Försvarsmakten att anskaffa nya skolflygplan. Beslutet innebar att anskaffningen av ett propellerflygplan, ett så kallat Basic Trainer Aircraft, kunde påbörjas, skriver Försvarsmakten.

Skolflygplan SK-40 Foto Christoph G. Schubert

Den 26 mars 2020 beslutade regeringen att bemyndiga Försvarsmakten att anskaffa nya skolflygplan. Beslutet innebar att anskaffningen av ett propellerflygplan, ett så kallat Basic Trainer Aircraft, kunde påbörjas.

– Jag är glad att tillkännage att GROB G120TP blir Flygvapnets nya skolflygplan. Det är klart efter att upphandlingsprocessen nu är genomförd där tilldelningsbeslut fattats och kontrakt har skrivits på genom Försvarets materielverks försorg. Flygplanet fyller kravet på en Basic Trainer Aircraft, säger flygvapenchef Carl-Johan Edström.

Flygplanet är ett två-sitsigt turbopropflygplan som har en marschfart på 380 km/h.

– Jag ser fram emot att de nya skolflygplanen kan, enligt plan, introduceras och vara i drift under 2023 i vårt utbildningskoncept för nya stridspiloter. Det innebär att piloterna lär sig grunderna i flygning i detta propellerflyg för att sedan i nästa utbildningssteg använda Jas 39 Gripen som en Advanced Trainer Aircraft.

Det skolflygplan som i dag används för att utbilda stridspiloter är Saab 105, SK 60. Det kommer fortsatt vara i tjänst ytterligare några år.

Totalt kommer sju flygplan och en simulator att levereras med option på ytterligare anskaffning. Leveransen är beräknad till 2022. Benämningen på det nya skolflygplanet är SK 40.

-Pettersson kan inget om pilotutbildning men jag tycker det nya planet SK 40 ser ut som ut som en löjlig leksak för utbildning av Jas 39 Gripen stridspiloter, speciellt när man jämför med det gamla SK 60 – Saab 105.

SAAB 105 – försvarets nuvarande skolflygplan SK-60 är ett tvåmotorigt jetplan som varit i aktiv tjänst sedan 1967 men hela tiden uppgraderats. Foto: Försvarsmakten

I september 2018 tog amerikanska Boeing och svenska SAAB hem en beställning på 351 skolflygplan och 46 simulatorer till det amerikanska flygvapnet. Ordern var värd 9,2 miljarder dollar eller motsvarande 81 miljarder kronor. Saabs andel i kontraktet bedöms vara värd cirka 25 miljarder kronor.

Varför inte T-X duger till svenska flygvapnet är för mig okänt. Kanske är det för dyrt och avancerat.

Boeing T-X, USA:s skolflygplan, delvis byggt av SAAB. Bilden från SAAB

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

11 thoughts on “Nytt skolflygplan till flygvapnet

  1. SK-60 gav eleverna erfarenhet på jet direkt. Menar flygvapnet att detta är likvärdigt?

    • Dessutom uppdaterade med JAS instrumentering vilket jag har svårt att tro att detta skolplan har??

  2. Försvaret kanske kan knäcka extra och flyga direktörer i sitt nya skolflygplan så dom kanske kan tjäna extra pengar till inköp av bättre övningsplan?

    Ser fram mot flygdagarna när dessa skolflygplan dyker upp måste bli en höjdarupplevelse

    Andra länder måste skratt sig harmynta över Sveriges ”utveckling”

    en gång i Världen var vi Världsledande ta tex Polhems fartygspropellern

    Kärnkraftsteknik ASEA ATOM
    ,
    JET motor

    TEKNIKHISTORIA. Redan på 1930-talet konstruerade Alf Lysholm den första svenska jetmotorn för flygplan. Men uppfinningen föll i glömska. Tidningen Teknikhistoria berättar om motorn som gjorde Sverige till pionjärer på jetmotorer.

    Nu är vi Etta i Europa på Dödskjutningar enligt BRÅ alltid
    något ingen minns en tvåa

  3. vart sätter man bomberna? även om man övar med atrapper ser inga fästen alls för det? som när försvaret köpte in nya helikoptrar och ”glömde” krok så dom kunde användas för brandbekämpning

    Reinfeilds ord börja bli sanning förbered er på att vi inte kommer ha råd med mer än invandring i framtiden

  4. Detta måste väl anses likadumt som att utbilda en Sjökapten styra en Atlantångare men ge han utbildning i en styrpulpet båt

  5. Naturligtvis är det för dyrt, vi har inte råd i synnerhet som Steffes förtjänst längre fram visade sig vara en grov felkalkylering.

  6. ja detta är konstigt man skall utbilda stridspiloter ..och dom brukar flyga jet ?? eller är det någon helikopter dom dkal flyga

  7. Orsaken till att T-X inte duger, är att S i alla lägen det är möjligt att ”smyga”, fortsätter att avrusta Sverige. SK-60 viktigaste uppgift har faktiskt inte varit att utbilda stridspiloter, utan att vara en attackreserv för direkt flygunderstöd av svenska markstridskrafter. Pilotutbildningen är bara en fredstida positiv effekt.

    Svenska trupper kommer alltid att vara numerärt i underläga, så det är utomordentligt viktigt att kunna erhålla direkt flygstöd, Med det nya skolflygplanet, så har det säkerställts att flygstöd åt armén är borta. Jas har viktigare uppgifter än direkt flygstöd i ett krig. De måste i huvudsak bekämpa fientligt flyg resp sjöstridskrafter.

    Behåller man SK-60 för att utöva direkt flygstöd, så är det möjligen OK, men skrotas planen så är det nära katastrof. Notera att stridsplan (SK-60) aldrig kan förvaras, utan stridsplan måste ständigt flygas, annars blir de dödsfällor när det åter tas i bruk.

  8. Ja men som överallt i samhället får så kallade fattigvarianter
    på det mesta sökas upp, för merparten av pengarna ska ju
    räcka till, ja ni vet vad? Saab 105 har även använts till
    lätt stridsplan, det kan väl knappast det nya göra, men väljer
    man en snikvariant så får annat stryka på foten!

  9. En timma eller två i en cessna och 600 timmars administration får räcka som utbildning.

Lämna ett svar till turrimAvbryt svar