Dubbelmoral när Sverige finansierar flygplats i Vietnam med 17 miljarder

POLITIK. För en månad sedan skrev bloggen om Bromma flygplats och flygplatsen i Vietnam, se nedan. Nu har andra vaknat också. Samtidigt som den röd-gröna regeringen vill lägga ned Bromma flygplats öppnar statliga Exportkreditnämnden för att stötta byggandet av en ny flygplats i Vietnam med 17 miljarder kronor. Det är hyckleri, anser SD och M enligt TT/Omni.

Anna Hallberg (S), minister med ansvar för utrikeshandel och nordiska frågor. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

– Det finns en dubbelmoral i att man kämpar för att lägga ned svenska flygplatser via egna initiativ, samtidigt fortsätter världen att rulla på som den gör, säger SD:s miljöpolitiske talesperson Martin Kinnunen.

Handelsminister Anna Hallberg (S) svarar med att kalla oppositionens kritik för oseriös. Enligt henne handlar det om att ställa om flyget, inte ställa in det. – Det är väl ingen som tror att vi kommer att sluta flyga till exempelvis Asien eller Sydamerika, utan de ska få lika bra och effektiva flygplatser som vi har, säger Hallberg.

-Pettersson menar att S+MP tror att dubbelmoral betyder dubbelt så bra…

***

TIDIGARE 2021-04-24. Sverige lägger ned Bromma men finansierar jätteflygplatser i Vietnam

SKATTER & KLIMAT. För några dagar sedan höll en flinande miljö och klimatminister samt vice statsminister Per Bolund en presskonferens och meddelade lyckligt att Bromma flygplats skulle läggas ned, bland annat för att flyg är omodernt och skadar klimatet.

Ho Chi Minh city. Tan Son Nhat, International Airport

Sverige har tidigare blivit internationellt uppmärksammat för begreppet “flygskam” och för att peka på flygets stora klimatbaksidor. Nu blåser det andra vindar genom jetmotorerna. Den svenska staten har nyligen beviljat 17 miljarder kronor i lån för att bygga ut vietnamesiska flygplatser.

Myndigheten Exportkreditnämnden och det statliga bolaget Svensk Exportkredit AB utgör tillsammans det svenska exportkreditsystemet. Exportkrediterna är en slags förmånliga lån eller garantier som svenska staten ger ut till verksamheter utomlands. I utbyte får Sverige sälja varor eller tjänster till landet som berörs.

Stödet motsvarar mer än Sveriges hela miljöbudget. När regeringen i våras bestämde sig för att stoppa exportkrediter för transport av kol sa avgående klimat- och miljöminister Isabella Lövin följande: När vi ställer om svensk industri ska vi inte samtidigt ge stöd till inlåsning i fossilberoende i andra länder.

Ändå väljer nu Exportkreditnämnden och Svensk Exportkredit att ge miljardlån till flygindustrin i Vietnam. Pengarna ska bland annat finansiera en helt ny flygplats och en tredje terminal på Tan Son Nhat International Airport, landets största flygplats. Målet är 25 miljoner passagerare 2025, på sikt så många som 100 miljoner om året.

Som tack för lånet lovar Vietnam att en tredjedel av pengarna ska gå till import av svenska produkter som sedan används i bygget av flygplatserna.

I svenska kronor motsvarar lånet nära 17 miljarder. Som jämförelse utgör 17 miljarder mer än hela Sveriges miljöbudget för 2021.

Det uttalade syftet med lånet från svenska staten är att förstärka Vietnams flygverksamheter.

Det är ingen nyhet att lån från svenska staten används till fossiltörstande verksamheter. I en uppmärksammad rapport från Naturskyddsföreningen 2019 framkom att Exportkreditnämnden mellan 2014 och 2018 ställde ut garantier till ett värde av 5,8 miljarder kronor till verksamheter inom fossilkraft.

Bara under 2018 var Svensk Exportkredit AB:s bruttoutlåning till utvinning av fossila bränslen 2,5 miljarder kronor, och ytterligare 19,3 miljarder kronor gick till fossilbränsleberoende infrastruktur – som till exempel flyg.

I december 2019 meddelade regeringen att alla investeringar som går till utvinning och prospektering av fossila bränslen ska stoppas senast 2022. Det positiva beskedet kom strax efter Europeiska storbanken EIB:s beslut att sluta investera i fossila bränslen senast 2021.

Men trots förbättringarna flyger alltså miljardlån till fossiltunga flygplatser fortfarande under radarn.

Det spelar ingen roll hur duktiga vi är på hemmaplan om Sverige samtidigt fortsätter med megainvesteringar i fossil infrastruktur utomlands. Jätteflygplatser i Vietnam ska inte finansieras med medel från svenska skattebetalare.

Aerotime

Supermiljöbloggen

-Pettersson säger att det är en sällsynt dubbelmoral av Sveriges regering och miljöpartiet, lägger ned små flygplatser i Sverige och finansierar stora i Vietnam, inte för att jag missunnar vietnameserna att flyga men Per Bolund verkar inte ha fattat att klimatet är globalt.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

15 thoughts on “Dubbelmoral när Sverige finansierar flygplats i Vietnam med 17 miljarder

  1. Va fan ska vietnameser med flygplatser till? Cyklar dög under kriget, som de vann. Så fortsätt med dem. Det finns ändå inga vettiga vägar i arbetarparadiset Vietnam. Samt allt övrigt bidrag till Vietnam ska dras in. Det har gått mer än 25 år sedan kriget slutat och har de inte fått ordning på sin ekonomi sedan dess kommer de aldrig att få det ändå.

  2. Som om inte Sverige har slängt bort tillräckligt med pengar i Vietnam.
    De krediterna får vi skattebetalare stå för tillsammans med Steffes förtjänster längre fram.

  3. Den svenska staten beviljar 17 miljarder kronor i lån för att bygga ut vietnamesiska flygplatser.

    Med betoning på ”bygga ut de vietnamesiska flygplatserna” … behövs det egentligen?

    Kolla videon nedan där man vid en flygshow i Paris år 2015 kunde se en Boeing 787-9 Dreamliner från Vietnam Airlines göra en näst intill vertikal start.

    https://www.youtube.com/watch?v=KYbM-3E11Qo

    Behövs knappast några utbyggda långa startbanor för att snabbt nå rätt flyghöjd. Dra därför genast tillbaka det svenska 17-miljarders-erbjudandet till Vietnam.

  4. Är ett löfte till Jonas Sjöstet för att förenkla för besökar från Sverige till hans Cafe

  5. Det finns väl ingen med IQ över 72 som bryr sig om vad svenska så kallade myndighetspersoner och politiker säger och gör.

  6. Bra slutkläm där Pettersson ! ”Bolund har inte fattat att klimatet är globalt”. Varför har vår Svenska regering fått för sig att leka Jultomte för hela världen ? Vi ska investera i Estland med kraftverk medan vi ska ransonera vår egen el.Nu ska vi bekosta en flygplats i Vietnam när MP gör allt för att stänga Bromma flygplats som är nödvändig för bl.a.inrikesflyget.Det börjar bli mer regel än undantag nu att varje dag få läsa om nya tokspel som denna dysfunktionella regering sysslar med.

  7. Var inte Sverige delaktig i Yasser Arafat International Airport med lite kosing? Dessutom undrar jag om en flygplats i Vietnam blir lika framgångsrik som det svenskfinansierade pappersbruket Bai bang?

      • Socialdemokratin och Miljöpartiets politik i ett nötskal . Lägga ner Bromma och bekosta flygplatser utomlands , lägga ner kärnkraften i Sverige och bekosta kärnkraftverk i Baltikum .
        Ordning och reda , var det så de sa.

  8. det är ingen dubbelmoral utan ren korruption. första jag kom att tänka på är ju en viss fickpingsspelare som dräller runt där

  9. Med en skatt på plastpåsar och 500 000 bilar i skogen så har vi en egen klimatpåverkan som regeringen skiter i, man tackar.

Lämna ett svar till Zero8Avbryt svar