Ingen förbättring av skolresultat när utsatt skola stängdes

SKOLAN. Med syfte att öka skolresultaten och bryta skolsegregationen så lade politikerna i Örebro år 2017 ned högstadiet på Vivallaskolan som låg i ett socioekonomiskt utsatt område, och slussade eleverna till fyra andra skolor i kommunen, rapporterar Sveriges Radio.

Det här är från Vivalla, i socialdemokraternas Sverige. Skärmdump från SVT.

Men enligt studien ”En skola i integration – Lärdomar från Örebro kommuns arbete med styrd skolintegration” som följt upp hur det gått för eleverna, så sänktes skolresultaten i stället och integrationen ökade inte.

-Pettersson är inte förvånad över att det försämrar resultatet för alla eleverna när politikerna försöker använda våra barn för att lösa integrationsproblemen. Så länge massinvandringen från dysfunktionella länder fortsätter så kommer problemen att fortsätta.

Om Vivalla på bloggen…

I Petterssons klass var vi 30 elever. Fyra var invandrare, två finnar, en dansk och en islänning. Alla blev svenskar på några år och samtliga föräldrar klarade sig bra. Alla utom en i klassen gick det bra för.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

13 thoughts on “Ingen förbättring av skolresultat när utsatt skola stängdes

  1. Stackars barn… hur ska man kunna lära sig något när man bytat skola? Man måste börja med att hitta ”sin” plats. Sen måste man lära sig alla nya lärares namn och så måste man lära sig att hitta rätt klassrum i tid. Man måste lära sig alla nya klasskamraters namn och försöka skaffa sig nya vänner i klassen. Att gå i skola är inte det lättaste.
    Det är inte som på 80-talet, när en själv gick i skolan…

  2. Jag hörde inslaget i radio när forskaren förklarade resultatet, Jag tyckte han hade all möda i världen att uttrycka sig politiskt korrekt, dvs. inte kränka någon men också att gå som katten runt het gröt när absolut inte fick nämna det verkliga problemet. Att resultatet inte blev det förväntade enliga politiska ideologier och dröm/vanföreställningar kunde han ju inte säga rakt ut utan det blev en massa fraser.
    För att tala klartext: resultatet blev inte lyckat, varken med skolresultaten eller med integrationen.
    Men fortsätt bara, politiker – Framå!!!!

  3. Dessa vansinnes politiker som tror det är skolans fel att muslimmuppar inte kan något! Lika lite är det arbetsförmedlingens fel när muslimmuppar inte får jobb.
    Mitt råd till politikern, titta lite mer på dom som går i skolan och dom som går till arbetsförmedlingen.
    Bästa sättet att få upp resultatet är att skicka hem dom som inte vill lära sig något, och dom som inte vill arbeta.

  4. Det kunde man listat ut med tårna, att slöfockarna inte skulle bli bättre för att de bytte skola.
    Vad som är mer intressant är hur negativ effekt detta hade på de elever som redan gick i de skolor som blev kulturberikade?

  5. Så man kan alltså konstatera att när andelen människobarn sjunker så faller resultaten som en sten!
    Det betyder att procentsatsen av icke önskvärda är överskriden.
    Gör om gör rätt, finns säkert någon skola ute i Djursholm som behöver lite spännande och exotiska inslag.
    Tänk på att en droppe bensin förstör 1m3 vatten.
    Oavsett vad petroleum tillverkaren påstår.

  6. Det var ju nyligen en tvångsomplacering av elever i Göteborgs-området, samma resultat att vänta där också?
    Dåliga resultat av politiska beslut är ingen garanti för att våra politiker kommer att ändra sig, att lägga ner fler skolor med problem på samma sätt kan mycket väl fortsätta ett tag till….

  7. Ett bra exempel ändå på hur dåliga skolexperiment ska hanteras. Gör en uppföljning och rapportera oavsett resultat. Nu behöver ingen göra om den misslyckade metoden för socioekonomiskt utsatta barn. Utsätt inte skolbarn för spektakulära försök i deras utveckling, det kan bli långtgående skador i värsta fall.

  8. Petterssons skolfoto är till förväxling likt mitt eget skolfoto från den tiden, med bild på skolan högst upp, flankerad av en allvarlig rektor och med klassens lärare på andra sidan, därunder eleverna med klädsel och frisyrer precis som i min klass, vars elever förutom två från Finland, alla hade svenska föräldrar. Den stora Centralskolan hade ytterligare en elev med utländsk bakgrund, han kom från det som vi då tyckte ”exotiska” Danmark. Men på den tiden talade ingen om integration, för det behövdes inte, man visste nog inte ens vad det var för något och fick slå upp det i ordboken.

    • Vad är då jag, född i Sverige av slaviska föräldrar, jag har gått i svensk grundskola, svenskt gymnasium och svenskt universitet. Jag har jobbat i 40 år och betalat skatt, jag har blivit utsatt för folk och bostadsräkningar, röstat sedan 1976 och jag har åkt tunnelbana i Stockholm.

  9. Ett av socialdemokraternas lysande exempel på att nu vill de riva ner fina i Sverige som gamla sossar byggt upp .
    Som straff för att många röstar på nya socialdemokraterna SD.
    Men det sjå vi sätta stopp för

  10. ”Men enligt studien ”En skola i integration – Lärdomar från Örebro kommuns arbete med styrd skolintegration” som följt upp hur det gått för eleverna, så sänktes skolresultaten i stället och integrationen ökade inte.”

    Exakt! Det borde till och med en blind se och en höna hade kunnat räkna ut det i förväg,

Lämna ett svar till ArgusAvbryt svar