Ever Given fast i Suezkanalen – ägarna i miljardtvist med Egypten

EKONOMI. Det har gått sju veckor sedan jättefartyget M/V Ever Given gick på grund i Suezkanalen och orsakade stopp för trafiken. Fartyget var då på väg från Tanjung Pelepas hamn i Malaysia till Rotterdam. Grundstötningen skedde den 23 mars och det dröjde till den 29 mars innan Ever Given kom loss och kunde gå vidare till för egen maskin i kanalen till Stora Bittersjön.

Ever Given vid ett annat tillfälle. Foto: Kees Torn

I Stora Bittersjön hålls fartyget och lasten kvar av Egypten. Myndigheterna har sagt att man ska hålla fartyget tills kostnaden är betald. Det blir knappast gratis. Enligt Business Insider kan det totala anspråket vara 8,5 miljarder kronor till följd av att hundratals fartyg blev försenade och mängder av företag fick vänta på sina varor.

Fartygets ägare är i konflikt med den egyptiska myndigheten som driver kanalen. Dessutom är en mängd försäkringsbolag indragna. – Det där kan ta flera år, säger Fredrik Hermansson, agent för rederiet Evergreen för vilket Ever Given seglar.

Den Panamaflaggade Ever Given bemannas i huvudsak av personal från Indien. Fem av de 26 i besättningen har fått lämna fartyget, av medicinska skäl eller familjeskäl. Men för de kvarvarande kan den påtvingade vistelsen ombord bli betydligt längre än de befarat.

 Den brittiska tidningen The Guardian rapporterade nyligen om ett liknande fall i Suezkanalen. Mohammed Aisha, överstyrman på fartyget M/S Aman, har suttit fast på sin båt i fyra år sedan rederiet hamnat i tvist med kanalmyndigheten.

Efter sexdagarskriget i juni 1967, blev 14 fartyg som färdades i konvoj norrut i Suezkanalen fast i kanalen sedan Egypten stängt vattenvägen i både norr och söder. Kriget mellan Israel, Egypten och ett antal andra arabländer tog slut efter en knapp vecka. Men fartygen, varav två var svenskflaggade, kom att bli kvar i kanalen i åtta långa år. Dock kunde rederierna som ägde fartygen regelbundet skifta besättning.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

9 thoughts on “Ever Given fast i Suezkanalen – ägarna i miljardtvist med Egypten

  1. Vore det så lätt att lösa som vissa kommentarer gör gällande,vore allt frid o. fröjd !
    Råkade läsa att detta och liknande mastodontfartyg tidigare orsakat problem och ekonomiska förluster,för de hamnar de anlöper !
    Sanningen lär vara att dessa enorma flytetyg är tänkta att i första hand vara en guldgruva för ägarna.
    Ute på öppna havet kan ju inte mycket hända eller skadas,men i t.ex. Sues-kanalen innebär det en katastrof,när de ränner rakt in på land,och blockerar kanalen för övrig fartygstrafik !!

  2. man har ingen dom helst rätt att hålla eller kräva något av fartyg eller ägare.
    ansvarte är lotsen och han är anstäld av kanalbolaget.

    det är sltså Egypten som skall betala kostnaden för detta och även kostnaderna för skador på fartyget och gods

  3. Man skall helst undvika araber. Hur man vänder sig vill de ha mer, allt annat är ett missförstånd.

  4. Värdelösa araber. Har dom hört talas om mudderverk? En så pass viktig och välanvänd led borde inspekteras så ofta att inget fartyg kan fastna där.

    • Det hade inte hjälpt att muddra när de kör in i sidan på kanalen, enligt vissa uppgifter på grund av en stormby, men det är nog inte utrett ännu.

      Så man kan tycka vad man vill om araber men i detta fall är de inte skyldiga.

      • Ursäkta om jag säger något som är fel, med det verkar vara som i Harrisburg, det är så osannolikt att det skulle hända, så det har nog inte hänt, iallafall inte så mycket.

  5. Så är den sektens rätt till allt och de är som socialdemokrater de har aldrig fel.
    Den enda lösningen är att börja i toppen hos president Abd al-Fattah Khalil al-Sisi ge honom en handtryckning på en miljon us dollar så löser han det.

  6. Att Egypten kör med utpressning står nog ganska klart , att hundratals fartyg blev försenade är väl inget som orsakar förluster för Egypten för dom båtarna kom väl igenom lite försenade men några förluster i kanalavgift för dom båtarna hade väl kanalbolaget näppeligen , Det enda som dom rimligtvis kan begära ersättning för är väl bärgningskostnaden så genom sitt agerande skapar dom bara dålig reklam för sig själva .Sedan skulle det vara en ide om alla länder ginge ihop och köpte loss kanalen ,för i så fall skulle sådana här incidenter inte inträffa samt det skulle nog bli rejält mycket billigare för rederierna att använda kanalen för som det nu är så får dom betala hutlösa kanalavgifter för att få passera igenom .

Kommentera