Volvo och Daimler siktar på vätgas – begär 1.000 stationer

INDUSTRI & TEKNIK. Fordonsjättarna Volvo och Daimler vill att EU hjälper till att bygga ut 1 000 vätgasstationer, skriver Dagens Industri, bakom betalvägg.

Bild från Volvo Trucks

Cellcentric heter Volvos och Daimlers gemensamma bolag som ska producera bränsleceller som ett led i övergången från fossila bränslen till att använda vätgas inom transportsektorn. Men för att det ska vara möjligt vill nu bolagen att EU skapar ett nytt ”ramverk för vätgas” och bygger 1 000 vätgastankstationer i Europa senast 2030.

Bränsleceller är mest lämpade för tyngre laster och längre avstånd, enligt bolagen.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

8 thoughts on “Volvo och Daimler siktar på vätgas – begär 1.000 stationer

  1. Nyheter inom teknik möttes förr med misstro. Min far beställde telefon och folk sa ”int kan du väl prat me fölk genom a trå , älu toku.”
    Samma sak sossen i byn sa då elen drogs in ”He förstå du väl att inte kan du få nå lyse utan fotmogen eller karbid.”
    Jag tror mer på vätgasdrivet än el, för det är ju snart en bristvara i Absurdistan.

  2. Ur vätgas Sverige: ”Bränslecellsystemet är ungefär dubbelt så energieffektivt som en förbränningsmotor om det används i en vanlig bil. Det innebär att med samma mängd energi blir körsträckan med en bränslecellsbil dubbelt så lång som den blir med förbränningsmotor. Moderna batterier har ännu mindre energiförluster än bränsleceller, men de tar tid att ladda, är skrymmande och tunga.”

    • nu är det så att man måste tilverka denna vätgas.
      enklast att göra det är elektolys med EL ..den stora frågan blir vad anvävder man då bunkerolja 6 eller tysk brunkol det skitigaste som finns.

  3. Miljömupparna har redan förstört ett stort antal bensinmackar genom kravet på alternativa bränslen. Jag vill minnas att det var en bensinhandlare i Tornedalen som läst kravet noggrant och hade säckar med ved till försäljning. 😉

  4. Vätgasmackar väldigt mycket bättre än laddstationer för batteribilar.

    • Vätgas är som att betala en hundring och få bränsle för fyrtio kronor, det har redan beprövats och skrotats för många år sen.
      För stora förluster vid tillverkning, lagring innan användning.
      Men går väl att lura upp några till i lampkronan med hållbart.
      Ring Bolund, han kan allt inom greenwashing.

      • Ja, t.o.m. innan Stenbock fanns till,prövades detta av en innovativ Arlövs-bo.Blev fiasko när ingen ville satsa på hans ide. Sedan har det varit tyst om detta i snart 90 år…
        Nu kommer en massa nya Uppfinnar-Jocke,med dessa gamla nyheter !
        Huvudsaken för alla dessa ”nya” drivmedel är,att de skall visa sig bättre än vår länge välfungerande Bensin/Diesel-drift…
        Åter tackar jag högre makter,att av naturliga skäl slippa uppleva allt nya vansinnet !

Kommentera