Volvo och Daimler siktar på vätgas – begär 1.000 stationer


INDUSTRI & TEKNIK. Fordonsjättarna Volvo och Daimler vill att EU hjälper till att bygga ut 1 000 vätgasstationer, skriver Dagens Industri, bakom betalvägg.

Bild från Volvo Trucks

Cellcentric heter Volvos och Daimlers gemensamma bolag som ska producera bränsleceller som ett led i övergången från fossila bränslen till att använda vätgas inom transportsektorn. Men för att det ska vara möjligt vill nu bolagen att EU skapar ett nytt ”ramverk för vätgas” och bygger 1 000 vätgastankstationer i Europa senast 2030.

Bränsleceller är mest lämpade för tyngre laster och längre avstånd, enligt bolagen.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168


9 responses to “Volvo och Daimler siktar på vätgas – begär 1.000 stationer

  • grebom5

    Nyheter inom teknik möttes förr med misstro. Min far beställde telefon och folk sa ”int kan du väl prat me fölk genom a trå , älu toku.”
    Samma sak sossen i byn sa då elen drogs in ”He förstå du väl att inte kan du få nå lyse utan fotmogen eller karbid.”
    Jag tror mer på vätgasdrivet än el, för det är ju snart en bristvara i Absurdistan.

    Gilla

  • grebom5

    Ur vätgas Sverige: ”Bränslecellsystemet är ungefär dubbelt så energieffektivt som en förbränningsmotor om det används i en vanlig bil. Det innebär att med samma mängd energi blir körsträckan med en bränslecellsbil dubbelt så lång som den blir med förbränningsmotor. Moderna batterier har ännu mindre energiförluster än bränsleceller, men de tar tid att ladda, är skrymmande och tunga.”

    Gilla

  • Tony

    Nu är Per Bolund ett skämt även i USA.

    Gilla

    • den fete

      nu är det så att man måste tilverka denna vätgas.
      enklast att göra det är elektolys med EL ..den stora frågan blir vad anvävder man då bunkerolja 6 eller tysk brunkol det skitigaste som finns.

      Gilla

  • Argus

    Miljömupparna har redan förstört ett stort antal bensinmackar genom kravet på alternativa bränslen. Jag vill minnas att det var en bensinhandlare i Tornedalen som läst kravet noggrant och hade säckar med ved till försäljning. 😉

    Gilla

  • Håkan Dahlberg

    Vätgasmackar väldigt mycket bättre än laddstationer för batteribilar.

    Gilla

    • Roger P

      Vätgas är som att betala en hundring och få bränsle för fyrtio kronor, det har redan beprövats och skrotats för många år sen.
      För stora förluster vid tillverkning, lagring innan användning.
      Men går väl att lura upp några till i lampkronan med hållbart.
      Ring Bolund, han kan allt inom greenwashing.

      Gilla

      • Stenbock

        Ja, t.o.m. innan Stenbock fanns till,prövades detta av en innovativ Arlövs-bo.Blev fiasko när ingen ville satsa på hans ide. Sedan har det varit tyst om detta i snart 90 år…
        Nu kommer en massa nya Uppfinnar-Jocke,med dessa gamla nyheter !
        Huvudsaken för alla dessa ”nya” drivmedel är,att de skall visa sig bättre än vår länge välfungerande Bensin/Diesel-drift…
        Åter tackar jag högre makter,att av naturliga skäl slippa uppleva allt nya vansinnet !

        Gilla

  • Kalle

    Först attraktivt för att sedan beskattas hårt. Vi är luttrade.

    Gilla

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande. Använd bara ett alias, skifta inte.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: