799 miljarder på storstadsregionerna

INRIKES & SKATTER. Regeringen vill lägga 799 miljarder kronor på att underhålla och utveckla vägar och järnvägar åren 2022–2033. Det är en ökning med 21 procent jämfört med nuvarande plan. – Vi ska göra någonting stort tillsammans. Vi ska bygga världens första fossilfria välfärdsland, säger miljö- och klimatminister Per Bolund på en pressträff.

Foto av Ju00c9SHOOTS Pexels.com

Bolund kallar propositionen ”oerhört viktig” för den gröna omställningen. – Vi är oerhört stolta att kunna presentera den största ekonomiska ramen någonsin för att bygga vägar och järnvägar.

Bland annat läggs 437 miljarder på utveckling av infrastruktur.

Infrastrukturpropositionen har förhandlats fram mellan de två rödgröna regeringspartierna S och MP, samt C och L. – Det är ett väldigt glädjande besked som vi nu kan komma med, det är att utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg ska genomföras inom den ekonomiska ramen, säger Per Bolund.

Planen är att knyta ihop de tre storstadsregionerna.
När man erbjuder snabba transporter med järnväg, då väljer människor bort flyget, säger Bolund.

-Pettersson noterar några saker.

  • Höghastighetstågen ska genomföras inom den ekonomiska ramen. Förstår jag rätt det så ska pengarna tas från något annat, frågan är vad eftersom det inte sägs.
  • Knyta ihop de tre storstadsregionerna innebär troligen att övriga Sverige lämnas utanför.
  • Troligen kommer drivmedelskatterna för bilister att chockhöjas.
  • När tillräckligt många har skaffat elbil, höjs skatten på el plus km-skatt.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

37 thoughts on “799 miljarder på storstadsregionerna

  1. Sossarna trixar igenom snabbtågsutbyggnaden. De stackars idioterna till kommunpampar i städer längs vägen, som inte fattar att ett snabbtåg på väg mot Brussel bara kan stanna i Stockholm, Köpenhamn, Amsterdam och Brussel, pressas nu på politiskt stöd. Något vägunderhåll till Norrlands inland lär knappast skogsindustrin se skymten av. Allt kommer att gå till Gökungen. Och MP har ju infört en ny syn på hållbara investeringar, vilket innebär att finansieringen av skiten kommer att ske med pensionsfondernas pengar. Våra barnbarns barn lär knappast få annan pension är vad de personligt sparat till, förutsatt att sparandet sker utomlands, där sossarna inte lika lätt kan beslagta pengar.

  2. Om man lägger 30 miljarder på att rusta upp den befintliga järnvägen kan den köras med tåg som bara är 20 km/timmen långsammare än höghastighetstågen, men skulle han satsa på något verkligt bra skulle han satsa på flyg som drivs av alternativt bränsle t.ex. vätgas. Flygmotorer är små gasturbiner och gasturbiner kan drivas av nästan vilket bränsle som helst.

  3. Om jag bor i t ex Falun där spåren är rostiga – vad har jag för nytta av höghastighetstågen? Eller om jag bor i t ex Nässjö eller Älmhult där höghastighetstågen inte lär ha tid att stanna? Tacksam för Bolunds konsekvensanalys för landsbygden, inte minst för inlandet från Mälaren och norrut.

  4. Sverige borde i stället förbereda sig inför den annalkande istiden. När det väl startat, spelar det ingen roll med ”snabba tåg” mellan städerna. Bortkastade pengar och andra resurser.

    Jag är i och för sig rädd för att det då inte alls kommer att gå att bo i Norden.

  5. Jaha stollepartiet är igång igen och igen ……
    De är väldigt påhittiga med det mesta!

  6. Socialdemokraterna har nog utsatt Bolund för Lobotomi (man skär alltså av nervbanor från pannloben mm.) För man kan ju inte säga att det står riktigt rätt till där.

  7. Jag såg inslaget i Rapport i går där man lät en amerikansk professor säga att det är inga problem att låna pengar. Det är bara att trycka nya.

    Utan att vara ekonom och utan skulder och aldrig missat en betalning så tänkte jag – nu har de totalt blivit vansinniga – varför har de då program om skuldsanering.

    Var går gränsen då riktiga politiker som vi valt att sköta landet törs börja saneringen av SVT/SR?

    Skäms ni inte att det är en oavlönad bloggskrivare som visar på sanningen????

    https://uvell.se/2021/04/16/rapport-marknadsfor-bernie-sanders/

    • Ja, SVT har plötsligt börjat lobba för MMT (Modern Monetary Theory) vilket är alla regeringars dröm. Man kan spendera så mycket man vill och inget behöver betalas tillbaka, enbart fantasin sätter gränser. Det är poppis på vänsterkanten (slösa andras pengar brukar gå hem där).

      USA har redan gått all in med enorma stödpaket, accelererande upplåning (men det är ju FED som köper upp skuldsedlarna med skapade pengar, så hur kan et gå fel?). Venezuela har testat nått liknande ett tag och är ju en framgångssaga.

    • En fråga som dyker upp för mig turrim är hur har hon kunnat fått en professor titel?
      För att hennes teori skall fungera så kan det inte existera någon import utan allt måste ske inom landet
      Mig veterligen finns inget sånt land än.

  8. Men herre jävlar vilka mega satsningar
    har de hittat en kontainer med guld de måste göra av med?
    det är pengar hit o dit i plenty!!
    Är det planen ?
    Att göra hela svenska folket bankrutt.
    Börja med att corona vacinera folket innan vi dör ut, så får vi om det är några skatte betalande svenskar kvar till sossarnas samhälle.
    Kör vacination på löpande band principen så det händer något fö… h…

  9. Så här går det när Veganer tar makten. För 95,5% ville inte att de skulle få vara med och bestämma. Men C är de stora falskspelarna i detta.

  10. Törs inte Löfven berätta för Bolund i enskilt samtal, att visst, barn har alltid skrivit önskelistor, men tomten finns inte på riktigt!

  11. Per Bolund är Sveriges svar på Stalin . En fullständig sinnesförvirrad person .

  12. Bara att beställa biljetter när det blåser styv kuling ! Kanske sätta segel på tågen så de inte behöver extern el överhuvudtaget, JiiHaa . NeeE, nu får det sluta, så jag inte blir värvad av MP O company.

  13. Utav alla superlativ den Svenska statsmakten andvänt sig av har resultatet blivit. Sverige har olyckats att sätta sig på världskartan med följande: Högsta nettoinvandring per innevånare. Störst antal döda i corona (äldre personer) per 100 000 inv. Högsta andelen fattigpensionärer per inbetald skattekrona.

  14. VI??… Vilka vi har har dom utopiska drömmarna, förutom MP och deras företrädare?

    Tror drömpellen verkligen att lilla Sverige skall styra upp alla andra länder till att ta efter hans visioner.

    ….eller läcker han information om ”the big reset” och globalisternas framtid?

    • Bolund kokopelle . Har inte förstått att Stefan låter honom gå ut med alla idiotlöften , eftersom (MP) inte kommer att vara kvar i riksdagen efter nästa val .
      Å sossarna inte i regeringsställning .
      Så det är bara att lova på .
      Alltid är det någon som går på skitsnacket.

  15. Höghastighet banor. Ostlänken ska gå över tomten. 19 meter upp botten på banan. Överdelen 23 meter upp. Inga problem ni kan bo kvar. Fyra år ska brobygget ta. Jag blev elak på dom på mötet. Dom tyckte nog att jag var en riktig surgubbe. Så ni menar att på fyra års tid inte kan gå ner till ån och ta roddbåten o åka upp i sjön och inte kan fiska kräftor.
    Så senare kom dom fram till att dom löser in stället. När järnvägen ska byggas ???? Ungarna var små och mina föräldrar levde. Nu är ungarna 34 och 36 år gamla. Sen dom var små har vi stått med stället osäljbart. Finns dom som betalar halva priset o hyr ut det. Och får fullt pris plus 25% när och om järnvägen kommer.
    När och om järnvägen kommer så är den omodern. Motorvägarna är elektrifierade och el bussar borde vara miljövänligare och billigare o smidigare.
    Bodde det tio miljoner i Stockholm och fem miljoner människor i Linköping så kunde jag förstå den.
    Men staten har kidnappat kommunerna efter sträckningen att dom måste bygga bostäder för att det ska bli stationer i kommunerna. Helt vansinnigt. Södertälje har lovat att bygga en vette fan om det inte var en halv stad till för att Ostlänken ska stanna i Södertälje. Det visar att invandringen är planerad att fortsätta. Så lyssna på folket det gör man inte det är säkert. Utan diktaturen fortsätter o styr.

    • Rääf af Småland stoppade järnvägen över sin gård. Han sköt på dem mm. Därför tar stambanan en omväg.
      De länder som har järnväg som är bra är fyrkantiga. Sverige är avlångt.
      Sjöfarten är bästa miljövänligaste. Sedan landsväg och en stambana. Det är för lite folk. Järnvägen blir miljöfarlig om man räknar in alla ingrepp och allt råmaterial etc i förhållande till antal människor och godset. Det finns redan uträknat och Sveriges geografi har inte ändrats.

    • Kan det vara inavel, eller att mentalsjukhusen la ner 1980 och de intagna startade väl då 1981 Miljöpartiet!?

      Att ett litet 4% skitparti ska styra Sverige…det tyder på att MENTALSJUKHUSEN BEHÖVS!

  16. Blir skönt när detta extremister i MP försvinner från politiken.
    H-e vad de har förstört för svenska folket.

  17. Järnväg är en obsolet form av transport pga den är så sxtxns dyr i drift och underhåll.

    Dessutom passar inte höghastighets tåg i ett sånt litet land som Sverige. Det är för korta sträckor.

    Dessutom är det snabbare och bekvämare med videolänk.

    Har Bolund förberett en flyktplan till Argentina?

    • Jag är inte för snabbtåg men det verkar fungera bra i Frankrike och Japan som har kortare avstånd än vi, däremot större befolkning.

      • Ja du Pettersson det är haken befolkningsunderlaget.
        Men får miljösekten styra lite till så har dom snart importerat tillräckligt med befolkning men då uppstår en ny hake att de inte kommer att ha råd som arbetslösa analfabeter med biljettpriset.
        Är man inte på fyllan utan spik nykter och svänger sig med uttalande som Europas lägsta och världens första så lider man av svag begåvning parat med storhetsvansinne.

      • Ja Sverige består ju inte bara av Stockholm-Göteborg o Malmö, men det är där som i stort alla resurser hamnar,
        landsbygden skiter denna regering totalt i!

    • Det är snarate vår lilla befolkning och den därtill tillhörande ekonomin som sätter käppar i hjulen för höghastighetståg. Om vi hadet 30-40 miljoner driftiga välutbildade svenskar här så vore situationen en annan. Folket som massimporteras stämmer dock inte med den bilden. Det blir snarare utslitna tåg och folk som sitter på taken framöver.

    • Framför allt är befolkningsunderlaget alldeles för litet för att snabbtåg skall bära sig i Svennezuela. Inte ens i Spanien eller Frankrike som har många gånger större befolkning än Svennezuela bär sig mer än enstaka sträckor. Resten subventioneras av – just det- Svennezuela 🙂

  18. En liten enkel fråga bara, vad kommer en tågbiljett kosta, GBG- STHO? För oss pursvenskar, vi vet att vår nya adel åker gratis.

    • De åker utan kostnad för det fördelas på oss andra, ungefär som pensionen eller folktandvården.

    • Med nya given så blir det inte billigare.
      Dubbla kontrollanter samt extra säkerhetsvakter på tåg och stationer, någon måste stå för notan

    • Senast jag åkte med tåget från Stockholm till Malmö var cupeen 90% full av importmammor med sina barn. Givetvis behöver de snabbare resor till sina släktingar (män kanske?)

Lämna ett svar till Fr E.Avbryt svar