Hur är det att vara en del av ett kolonialt folk?

NATIONALISM. Sofia Jannok, är en samisk artist, sångare, låtskrivare, skådespelare och renägare. Sofia Jannok är även aktivist för samers rättigheter. Nyligen intervjuades hon i SVT av den dömde människosmugglaren Fredrik Önnevall.

Sofia Jannok Foto Bengt Nyman is licensed under CC BY 2.0

Sofia Jannok ställde då en motfråga som hon längre drömt om att ställa till alla som undrar hur det är att vara same.

– Jag tycker att det är mer intressant att fråga: Hur är det att vara en del av ett kolonialt folk? Hur är det att gå omkring i ett område där varenda plats är på samiska men man kan inte uttala det? Och veta att man har stulit det här. Att man upprätthåller förtrycket bara genom sin egen vardag?

– Det känns inte så bra, säger Fredrik Önnevall. Det känns som att… man får en stor sten på axlarna som man själv inte varit en del av. Men som man måste kollektivt bära runt på. Det kan kännas både orättvist och oinsatt ibland.

-Pettersson noterar med detta att Sofia Jannok inte anser sig vara svensk och att Önnevall tar på sig en kollektiv skuld för svenskarna…

Samerna påstår sig vara ett av världens urfolk som har levt på samma plats hur länge som helst. I flera tusen år. Ingen vet varifrån samerna kom från början. Samerna fanns i Skandinavien innan Sverige, Norge, Finland och Danmark bildades. Samer har en egen kultur och eget språk och ett eget sätt att skapa samhällen.

När isen drog sig tillbaka för drygt 13-10.000 år sedan invandrade de människor som skulle bli svenskar söderifrån och långt senare kom samerna norrifrån. Jag menar att Jannok är en ättling till invandrare och ska vara tyst. Sverige tillhör svenskarna som var är först. Samerna har ockuperat fjällvärlden och Norrlands skogar…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

26 thoughts on “Hur är det att vara en del av ett kolonialt folk?

  1. En liten tanke om detta kring kolonialism.

    Folk som får beteckningen ”kolonialt folk” är i grund och botten de folk som INTE helt och hållet utplånat tidigare folkslag i regionen. Det normala historiskt är ju annars att det starkaste folket utrotar eller assimilera bort tidigare folk. Då blir de lustigt nog inte kolonialister, inte på sikt.

    Rätt ironiskt.

  2. De flesta samer/sameättlingar klarar sig nog alleles utmärkt utan bidrag eftersom de i princip inte går att skilja från svenskar och har helt vanliga jobb. Sametingskulturen och det kring rennäringen handlar om en liten klick som hittat en födkrok i offerrollen och så handlar det såklart om makt och inflytande.
    Detta har svenskarna själva bäddad för genom att inrätta ett helt idiotiskt bananrepubliksparlament och uppmuntra till särartsbygge och pumpa in pengar i en helt dödfödd näring som man naturligtvis inte bara kan förbjuda (de har ju faktiskt haft denna näring som tradition) men definitivt inte behöver betala för. En långsam avveckling av hänsyn till naturen vore lämpligt.

  3. Det hör ju till saken att vare sig svenskarna eller samerna var först på plats. Båda folken har gjort sig skyldiga till att tränga undan eller eliminera (och i viss mån beblanda sig med) tidigare folk och kulturer. I princip går det väl inte att hitta några urfolk som inte gjort sig skyldiga till kolonialism i något skede. Det är så man överlever.

    Fast dit samerna invandrade bodde troligen inte många germaner på den tiden. Det är rimligt att betrakta Sapmi som samiskt men vill samerna verkligen leva samiskt? Utan det germanskt inflytande hade de fortfarande bott i kåtor och haft en mycket låg levnadsstandard och kortare livslängd. Det blir fel när man enbart betraktar det koloniala som dåligt.

    Samerna har till största delen själva valt att bli en del av västvärlden. Konstigt att peka finger åt det då.

    Konstigt att ingen någonsin tar upp det faktum att finsk-ugrierna i gemen (inte främst samerna), samt slaviska folk tagit över stora territorier som tidigare var germanernas, inte minst finska och baltiska västkusten. En del har väl fått för sig att finlandssvenskarna är kolonialsiter också.

  4. Är samerna inte svenskar som hela pk-eliten säger? Är hon rasist som Björn Söder? Vänsterfeministernas värld är verkligen uppochner och bakofram.

  5. Vi kan ana att om inte staten gav bidrag till olika samiska grupper som ex renägare skulle dessa försvinna snabbt. Så kan också saker ses.

    Att samer är en liten minoritet blir naturligt en konkurrenssituation till övrig befolkningen. Något som färgar igår och idag.

    Det blir också svårt med ordet ”stulit” om det inte funnits en samsik stat och två befolkningar som lever på samma halvö. Norge eller Ryssland hade expanderat sitt territorium om inte Sverige gjort det.
    Sedan har det funnits skandinaviska bosättare i Norrland redan under bronsåldern, vikingatid så helt utan band till södra Sverige är norra Norrland inte.

    Vad har ”kolonialismen” betytt för samerna (är det ens rätt begrepp)? Bara ont?
    I övriga Sverige har olika landskap fått förhålla sig till staten/de styrande och det har inte alltid varit lätt, inklusive samer.

    En fråga som inte kan besvaras ställs och kablas ut av SVT det är det som är poängen.
    Likt BLM-ensidig propaganda.
    Det här är kontraproduktivt.

    Mer offergrupper åt folket! tills folket (inklusive samer) kvävs av röda propagandan.

  6. Samer är ett folk bestående av ättlingar till de hjältar som tog sig från områden öster om Novaja Zemlja över halvannan kilometer inlandsis. En trehundra mil lång resa medan nordgermanska stammarna släntrade långsamt efter den avsmältande isen. (OBS! Ironi)

    Det finns inga skriftliga källor som bevisar att samer varit förekommande i Sverige före 1500-talet. Däremot så finns det i arkiven dokument som visar svensk bosättning i framförallt Bottenvikens kustband från minst 1300-talet eller så länge som skriftkällor funnits.

    Däremot kan jag till del hålla med Jannok att det förekommit och till viss del förekommer en kolonial attityd mot de nordligaste delarna av konungariket ända sedan Axel Oxenstiernas berömda uttalade ”I Norrland, hava vi ett Indien inom våra gränser, bara vi rätt förstå att utnyttja det”. Men det har inte drabbat de skattefinansierade fritidsbönderna eller deras boskap som juridisk sett varken är vilddjur eller tamboskap.

    • Jag förmodar att ”Birkakarlarna” är de du avser med ”svenska” bosättningar, Kvänerna är de förmodade anfäderna till dessa Birkakarlar och dessa hade då bott i norra Sverige, Norge, Finland samt dåtida Novogorod, i hundratals år då redan. Jag skulle dock akta mig noga för att kalla dessa svenskar eller svear, eftersom de med allra största säkerhet var ett helt annat folkslag med troligen en mycket rik egen historia.

      • Det är lite komplicerat efter Erik den helige då de sammanslagna nordgermanska stammarna erövrade vad som i dag är Finland som ingalunda var tomt. De som bodde i konungariket var svenska medborgare men nationalitet är främst ursprung och torde uteslutande bestått av de två folkgrupper som i dag betecknas svenskar och finnar eller en blandning av dessa.

        Det som är historisk dokumenterat är att det fanns bosättningar runt hela Östersjön inklusive Bottenviken under hela medeltiden. Man har även hittat fornlämningar från stenålder i nuvarande Norrbottens och Västerbottens län som helt säkert inte är besläktade med dagens samer. Bureätten som härstammar från Bureå norr om Skellefteå är väldokumenterad sedan tidig medeltid bland annat i min egen släktforskningen genom ingifte. De mest kända medlemmen av denna ätt torde Anders Bure, riksmatematikern som är den svenska kartografin fader.

      • Michael!
        Ursäkta om jag lägger mig i era ovetenskapliga utläggningar.

        Några Birkakarlar har ej förekommit upp i norr däremot Birkarlar, mestadels storbönder som mot en liten ersättning till staten hade rättighet att ta upp skatt från samer och idka handel.

        Håll er till nutid då samerna endast kan existera med hjälp av staten vilken är alla skattebetalare.

        Finns ingen anledning att hävda en särställning genom att vara än det ena än det andra låt oss alla vara svenskar och se till att det blir bättre ordning än den vi har idag.

    • Jag håller helt med dig om att Sverige/Finland inte var tomt under Erik den heliges korståg till Finland, vad jag säger är att Kvänerna och senare Birkakarlarna har sin egen historia i Norrbotten åtminstone tillbaka till 800-talet, troligtvis ännu längre tillbaks, dokumenterat av bl.a Ottar från Hålogaland vilken på 890-talet beskriver Kvänland som:

      ”Nordmannalandet är mycket långt och mycket smalt. Allt som är lämpat vare sig som bete eller att odlas ligger längs havet men vissa delar är mycket leriga och längs östra sidan ligger vilda berg längs det odlade landet. På de bergen bor finnarna och det odlade landet är bredast åt öster och blir allt smalare mot norr. Åt öster kanske det är sextio mil brett och i mitten trettio mil eller mer och norrut där det är smalast är det kanske tre mil brett till bergen. Och bergen är på en del håll så breda att man kan fara över dem på två veckor och på en del håll på sex dagar. Längs landet söderut, på andra sidan bergen, ligger Svealand och längs landet norrut Kvänland. Kvänerna härjar ibland nordmännen och ibland nordmännen dem. Där är stora sötvattenssjöar på andra sidan bergen och kvänerna bär sina skepp över land till sjöarna och härjar nordmännen, de har mycket små och mycket lätta skepp.”

    • grebom5

      Du har rätt i att de heter Birkarlar, det blev för mig fel eftersom jag samtidigt läste en nedteckening av Tälje stadga skriven 1328, där dessa först på riktigt nämns och då refereras till som ”birkarlaboa”.

      Att som du dock benämna oss andra i diskussionen som ”ovetenskapliga” och sen säga att Birkarlarna endast var storbönder, utan att nämna möjligheten till att de och Kvänerna avsåg samma människor enligt en del forskare, ter sig som konstigt.

      ”De kväner som hamnade under svenskt välde började kallas birkarlar” (Lundberg 2008). I Norge har kvänerna dessutom i över 20 år haft status som nationell minoritet och i även i Finland har de på senare år börjat erkännas.

      Med det sagt håller jag med dig om din avsluting, ”Finns ingen anledning att hävda en särställning genom att vara än det ena än det andra låt oss alla vara svenskar och se till att det blir bättre ordning än den vi har idag”.

  7. Problemet är egentligen inte Sofia även om det kan tyckas så, problemet är gammelmedia vilka låtsas att enstaka extremisters åsikter, är den allmänrådande uppfattningen bland hela grupper.

    Jag är själv född i Tornedalen där mina förfäder levt sedan mitten utav 1500-talet och det i totalt samförstånd med samerna. Min far berättade att under de svåra nödåren under kriget när han själv var barn, försedde lapparna dem med mat när svälten var som störst. Han berätta om vargaskall där tornedalingarna skidrade från från by till by där sedan männen avlöste varandra, jagandes vargflockar vilka ställde till det för samernas renar.

    Jag hörde mängder av berättelser som dessa där de hjälpte varandra när nöden var som störst eller bara av ren grannsamverkan, vad jag aldrig däremot hörde berättas var att de inte respekterade varandras rätt att befinna sig i området.

      • Kan du verkligen inte utläsa åtminstone ett namn ur min tidigare text? Du verkar vilja försöka framstå som intelligent, men ditt inlägg har faktiskt totalt motsatt verkan..

  8. ”Sagan om stockholmaren som blev same Dessvärre är detta inte en saga”.skriver krönikören Robert Mathiasson i Nyheter Idag.

    Det handlar om ett inslag i P1 Morgon efter det att en kvinna i Stockholm, genom DNA-test fått reda på att det någon gång tillbaka i tiden har funnits samer i hennes släkt. Inslaget i P1 gjordes med anledning av valet till Sametinget. Kvinnan hade utifrån sitt DNA-test fått rösträtt i Sametings-valet. ”Rösträtt utifrån rätt gener, här kan vi prata om strukturell rasism”, skriver Nyheter Idags krönikör och fortsätter: ”När statlig media lyfter upp som något positivt att en stockholmare beviljats rösträtt utifrån ett DNA-prov, då ligger vi farligt nära den skallmätning som jag mitt dumma spån trodde att vi lämnat bakom oss”.

    Hela sagan om stockholmaren som oväntat förvandlades till same:
    https://nyheteridag.se/sagan-om-stockholmaren-som-blev-same/

  9. Sofia har rätt i en sak lapparna var däruppe innan vi hade bildat Sverige, men nu är det som det är.
    Sofia borde betänka utan svenskarna skulle hon inte överlevt lika lätt som nu, inga snösk
    otrar, motorcyklar eller helikopters som de nu använder för att sköta sina djur. Märkligt faktiskt att inga djurrättsaktivister gör aktioner mot lappar, de fångar in sina renar skär dem i öronen djurplågeri, eller hur.

    Istället för att begära statlig hjälp kanske de nu borde inse att det är dags att låta renar ströva fritt enär hon själv accepterat att jobba med musik och sång.
    I Sverige finns 1000 renskötselföretag, 4600 renägare och näringen omsätter 230miljoner per år vilket innebär i snitt varje företag omsätter 230000, ej vinst omsättning.
    Vad får då varje renägare i snitt 57500 i omsättning, finns ingen nu levande svensk som skulle klara detta, vad kostar inte deras utrustning.
    Från Google: ”Så mycket är dock klart att minst 500 miljoner kronor utgår i statligt stöd och bidrag till samisk verksamhet. Av dessa 500 är cirka 300 miljoner kronor stöd och bidrag till renskötseln och näringen. … Om det nu finns tusen renskötselföretag så innebär det att vart och ett får 300 000 kronor i statligt stöd varje år.

    Sofia skall hålla sin käft annars drar vi skattebetalare in hennes bidrag!

  10. Jag har inget problem med att samerna bor där de bor. De har mig veterligt inga problem med att jag bor där jag bor heller. Att hon inte identiferar sig som svensk är inte heller märkligt. Vem vill göra det när det ser ut som det gör? Jag är Skånska, inte svenska, när någon frågar mig. Skåne är i mitt hjärta oavsett vem som äger landdelen på kartan. Troligen känner samer samma om sitt ursprung…

    • Det som skiljer samer från skåningar/västgötar/östgötar/smålänningar/… är att samer inte identifierar sig *tillräckligt* som svenskar och därför sökt status som minoritetsbefolkning. De har valt att äta kakan medan skåningar etc. har den kvar. I sann offermentalitet blir samer upprörda när t.ex. Björn Söder påpekar att man inte kan både ha kakan och äta den.

  11. Man har hittat bosättningar som är väldigt mycket äldre än de samiska lämningarna i den övre halvan av Sverige. Att komma och påstå att det är deras mark är oförskämt. Dom påminner lite om araber. När araberna bott mer än tre generationer på en mark är det arabiskt. Det är därför araberna anser att landområdet Gallileen, Samarien och Judeen är deras

    • Det finns muslimer som påstår att Spanien är deras för att de var där en gång. Jag undrar om inte svenskarna kan kräva tillbaka Moskva eftersom vi en gång intog staden som Napoleon och Hitler misslyckades med… Den svenska armén intog Moskva den 12 mars 1610 och möttes med jubel från Moskvas invånare.

      Gustav Vasas son var kung i Polen, det finns mycket vi kan kan kräva, synd att vi inte tänker som araber…

  12. Hur känns det för den här samen att vara med i ockupationsmaktens TV-kanal SVT? Det måste ju vara jättejobbigt att ställa upp där för att skuldbelägga dagens svenskar. Dessutom verkar hon vara fullblodsrasist som bara bryr sig om samers rättigheter.

  13. Ytterligarw en artist varscbegåvning stannat i strupen, vit man o kvinna först här, lappskrikan kom senare

Lämna ett svar till PetterssonAvbryt svar