Beskrivs som luftens Ferrari och kostar nära 300.000 kronor per timme

FÖRSVAR. Svenska JAS Gripen är det klart billigaste att använda av alla västerländska stridsflygplan. Flygplanet Norge valde, det amerikanska F-35, beskrivs som det överlägset dyraste, skriver Aftenposten bakom betalvägg.

F-35 Bild Us Air Force

Det är Janes väldigt seriösa försvarswebbplats och en rapport från Jane’s Defense & Security Intelligence & Analysis, som berättar vad det kostar att använda de olika stridsflygplanen.

Air Force Magazine säger att skillnaderna i den genomsnittliga timtaxan är enorma.

-Pettersson säger att kostnaderna för F-35 har debatterats i Norge i över tio år och planet har inte blivit billigare sedan dess. Dessutom påstår en del att det börjar bli omodernt till skillnad från Jas Gripen som är byggd för att kostnadseffektivt uppgraderas vilket också sker.

Ett gripenplan av senaste modell kostar mindre än en tredjedel mot vad F-35 kostar. Driftskostnaden per timme är dessutom endast en tiondel mot F-35.

Men när stridsflyg köps in jämförs inte bara pris och prestanda, det är politik och allianser.

I april 2021 ska slutofferter på stridsflygplan till Finland lämnas in, ett av alternativen är svenska Jas Gripen och affären är jättelik. Finland ska ersätta sina gamla F-18 Hornet som valdes av politiska skäl, nu kanske det är annorlunda. Försvarssamarbetet mellan Finland och Sverige byggs stadigt ut och Sverige rustar. Affären för Finlands skattebetalare rör sig om 100 miljarder SEK och 64 Gripenplan av E och F modeller.

Jas 39 Gripen och finsk F18 Hornet under flygvapenövning 19. Foto Kristoffer Olofsson Försvarsmakten

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

15 thoughts on “Beskrivs som luftens Ferrari och kostar nära 300.000 kronor per timme

  1. ”Beskrivs som luftens Ferrari” F 35 gör mach 1.6 som bäst, en stealth skyddad VW beetle som kan hovra ! SR 71 är väl mer kvalificerad som Ferrari ekvivalent https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird med Mach 3.32 . För övrigt konstruerad av en Svensk ättling, Clarence Kelly Johnson ”The damn Swede that can read air” . Häftig kärra som var dyr i drift och tagen ur tjänst.

    • Konstruktion av krigs maskiner fastnar ofta i processer av pryl bling shower. Ta bara exemplet där ”230 km/h Stringbags” Fairey Sworfish torped plan stoppade Bismark, som det var för långsamt att låsa kanonerna på, samt de granater som kom fram endast passerade genom duken. Bisarrt nog skulle nog alla superplanen av idag ha ett H***E att skjuta ner en https://en.wikipedia.org/wiki/FFVS_J_22 .

  2. F-35 bör jämföras med Gripen E, som har ökad vapenlast och har längre räckvidd än F-35, men ungefär samma pris. Nu kan man nu inte tala om pris på stridsflygplan på samma sätt som med konsumentvaror. F-35 blir ännu dyrare när allt räknas in. Stealth har idag begränsat värde vid krig mot Sverige och Ryssland. Gripen E har löst problemet med hjälp av avionik(elektronik i flygplan). Både med att inte synas och med att se stealth. Mer än 70% av utgifterna för stridsflygplan är flygkostnad, vilken är 7-12 gånger högre för F-35 A och ännu högre för C och B. Alla de flygplanen står på marken för underhåll långa tider. Gripen är i luften för det mesta. Det gör att Gripen transporterar mycket mer vapen till målet och utför andra uppdragi högre utsträckning.

  3. Min enda invändning mot Peter Falléns demonstration, är att han är så extremt brutal i övergångarna mellan olika riktningar.

    Det kan möjligtvis ligga i demonstrationens syfte för att visa, men vackert är det icke för finsmakare.

  4. Det finns 4 stora problem beträffande Gripen:

    1. Gripen har inte bevisat vad planet duger till i verklig luftstrid
    2. Gripen är beroenda av USA teknologi. Säger USA nej, så är det stopp för leverans av Gripen.
    3. Gripen kommer från Sverige och man kan inte lita på Sverige när det verkligen gäller. Plötsligt kan Sverige bli skenheligt och då kan det bli svårt för en kund att få reservdelar mm till Gripen då det verkligen behövs….
    4. US Marines är något helt annat att ha som backup än den mäktiga svenska armén.

    Köp av stridsflyg är en i allra högsta grad politisk affär. Enligt uppgift ansåg finnarna att som stridsflyg var Mirage bäst, men Hornet vägde tyngre som storpolitisk signal.

    • 1. Faktisk strid är inte allt. 90% av alla flygvapen blir förstörda på marken vid en konflikt. Vad det gäller Gripens kapacitet i luften kan du fråga tyskarna vad de tycker när deras rote helt plötsligt hade några Gripen (som de tränade emot) som extra rote-tvåor.
      2. Många av Gripens system är baserade på amerikanska, brittiska och andra system vilket är naturligt. Men eftersom den är så pass flexibel, får du inte tag på AMRAAMs kan du byta över till Meteor robotar.
      3. Politik – vad kan man göra. De får väl göra som iranierna på 80-talet köpa genom bulvaner till sina F14 Tomcats.
      4. US Marines, mycket väsen för ingenting. Vilka krig har amerikanska marinkåren vunnit? Det är mycket förluster, några oavgjorda och väldigt få vinster i marinkårens historia. Att jämföra med svenska armén som sett till att Sverige varit självständigt de senaste 500 åren – under några av världshistoriens mest turbulenta århundraden.

      Sedan håller jag med dig om att inköp av vapensystem är till största delen politik, vilket är varför Sverige köpte ett undermåligt Patriotsystem. Men vem vet, vi kanske kan förbättra det så som vi gjorde med Hellfiresystemet.

  5. Och ändå är F-35 ”billig” jämfört med den ännu mer fantastiska F-22 RAPTOR som inte får exporteras. F-22 är så dyr att den inte tillverkas mer. Och snart kommer sixth-generation jet fighters.

    • Jänkarna har ett smärre problem i F-22:

      Produktionslinjen är nedmonterad ( läs skrotad ), dvs jänkarna kan inte ersätta förlorade F-22 samt det är problem med reservdelar eftersom vissa komponenter inte längre kan tillverkas.

      Vartefter skrov skadas eller uppnår max flygtimmar, minskar jänkarnas flotta av F-22 utan att kunna kompletteras med nya skrov.

  6. Det var väl Elisabeth Rehn när hon var försvarsminister som ratade JAS och köpte F-18 Hornet. Om jag minns rätt så var hon ganska oförskämd i sina uttalanden om JAS och Sverige.

    • Ja, den utredning som gjordes sågade Gripen med fotknölarna. Fruktansvärt fräckt gjort men nu får Norrmännen stå sitt kast..

Kommentera