Nytt lagförslag kan ta död på privatbilismen även för dem som inte har något alternativ

INRIKES. Bilen är ett överlägset flexibelt och bekvämt transportslag för nästan alla behov många har av rörlighet. För många människor finns helt enkelt inget alternativ, det finns ingen kollektivtrafik i närheten.

Till torpet i den sörmländska skogen går ingen buss och jag är övertygad om att många i vårt land har det likadant eller ännu sämre.

I över 70 år har bilen varit central i stadsplanering och i detaljplaner för nya byggnader och stadsdelar. Exempelvis har kommunerna och ansvariga byggföretag varje gång det byggs nytt ett ansvar säkerställa att det finns tillräckligt med parkeringar, transportlösningar och så vidare.

Bilen har alltså haft en central roll.

Enligt ett nytt lagförslag som lämnats in till regeringen så tappar bilen, i den bemärkelsen, sin särställning när man planerar för nya bostadsområden. Istället ska nya bostadsområden planeras så att behovet av biltransporter hålls nere. 

I förslaget står det: ”Vidare ingår att utreda om kommunen i högre utsträckning än i dag bör kunna avstå från att kräva att en obebyggd tomt som ska bebyggas ska ordnas så att det på tomten eller i närheten av den finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon.”

Rörelsefriheten ska istället säkerställas bil- och cykelpooler, med gång- och cykelvägar och bättre utbyggd kollektivtrafik och andra typer av mobilitetstjänster.

– Det behöver inte vara den egenägda bilen som ska dominera utan samtliga transportslag ska planeras likvärdigt av kommun. Nu kan man planera för färre p-platser till förmån för krav på mobilitetsåtgärder och mobilitetstjänster. Det nya förslaget ger kommuner större möjligheter för planering av hållbara transporter, säger den särskilda utredaren Johan Edstav till Dagens Industri.

Förslaget lämnades in till bostadsminister Märta Stenevi (MP) tidigare i veckan. Du kan läsa det i sin helhelt här.

-Pettersson är rädd för sådana här förslag, alla bor inte i centralt i storstäder eller rör sig på bestämda tider. Risken är att våra politiker gör det omöjligt och för dyrt för många att äga bil med hänvisning till att åka kollektivt eller att dela på en bil, även för dem som bor i skogen långt från närmsta granne.

På många håll och tider har kollektivtrafiken så låg beläggning att det skulle vara en miljömässig och ekonomisk vinst om den ersattes med bilkörning, men det kommer aldrig våra politiker att erkänna.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

25 thoughts on “Nytt lagförslag kan ta död på privatbilismen även för dem som inte har något alternativ

  1. Det är omöjligt att planera/anpassa ett område så att alla trafikslag blir konkurrenskraftiga.

    T.ex. om ett område planeras för bilåkning så blir avstånden för långa för fotgängare och cyklister och bebyggelsen för gles och utspridd för konkurrenskraftig kollektivtrafik. Eller om ett område planeras för fotgängare så blir området för tätt för att utrymmet ska räcka till för bilar och kollektivtrafiken blir långsam åtminstone så länge som den inte läggs i tunnel.

    Med andra ord så går det inte att göra alla nöjda. Någon lider alltid oberoende vilka val man gör.

  2. Återigen ett litet steg till att staten, som inte längre är vi, tar kommandot för att ha stenhård kontroll på befolkningen.
    Vi betraktas ej längre som medborgare utan en hop som endast är kreatur i de styrandes ögon.

    Utredningen som herr Pettersson givit oss chansen att läsa innehåller mycken hänvisning till klimatmål, så det är förmodligen initierat av MP.

    Lagar och förordningar som är generella krånglar till Sverige i onödan vi måste särskilja land och stad.
    Om vi varit ett Sverige som förr skulle parkeringar kunnat ordnas i närheten av bostadsområdena med kommunal ordnad avgiftsfri skjuts från och till bostad.
    Men nu när bilar används av vissa arter av Homo sapiens som majbrasor går ju inte det heller längre att införa.

    En oprövad möjlighet vore kamel/dromedar karavaner för bilister t&r parkering bostad, detta skulle då också ge arbetsmöjligheter för välutbildade arter som passar till enkla jobb.
    Naturligtvis måste parkeringarna byggas under jord, ovanför kunde byggas moskéer för att säkerställa att ingen åverkan gjordes på bilparken därunder.

  3. De har märkt att svensken har börjat fly städerna och mångkulturen och vill sätta stopp för detta. Landsbygden ska helst överges.

  4. MP tycker nog inte om fria svenska medborgare. De har nog en idé om att de svenska medborgarna inte är värdiga att leva i vår värld. Dessutom fjäskar S, C och L för varandra bara för att behålla majoritet. Må vi få vuxna politiker till riksdagen snart och lägg ned EU i dess nuvarande form.

  5. Hela den där biten ovanför Stallmästaregården känner dom inte till, politikerna i Stockholm.

  6. Är det snarare så att staten hittat ett sätt utkräva skatt av kulturberikarna. Vi vet ju att kulturberikarna vill ha nya fina bilar, dom har ju ochså ett stort behov av att serva sina bilar. I en medelstor kommun så livnär sig ganska många kulturberikare på att sälja bilar, serva bilar, tvätta bilar och sedan har det som man inte får nämna. Detta som många gånger drabbar vanliga bilägare genom höga försäkringspremier. Hur skall det gå för dessa ”företag” när bilism blir något som enbart toppskicket i samhället har råd med.

  7. Mp vill att vi bor i en koja i skogen och kör med häst o vagn. Tyvärr sänker det inte utsläppen globalt ett skit. Maken till verklighetsfrånvända idioter finns inte. Upphör inte att förvånas över deras vansinniga ideer. Mentalsjukhusen hade varit fyllda enbart av dessa stollar. Det var dumt att stänga dom ser vi nu. Hoppas dom åker ut 2022 för Sveriges skull.

    • Om man införde MP politik globalt så skulle större delen av världens befolkning svälta ihjäl.

  8. Kan någon för mig förklara vad begreppet, ”hållbara transporter är”?

    Vem och vilka ska definiera vad som är ”hållbart”?

    Detta är ju bara en lek med ord, makt- och ekonomiska särintressen. Där de fattigaste människorna alltid får betala priset, för de rikas ”goda omsorg”.

    För mig är en svensk miljöpartist, absolut inte ”hållbar”, på något sätt. För en bra och lyckad framtida samhällsutveckling i Sverige

    • Kanske dem vi fått,som min mor sade i min barndom: ”För våra synders skull” ? Di gamle hade ofta kloka tankar…

  9. I pandemin är egen bil det mest säkra transportmedlet för att undvika smitta, detta retar fascisterna i MP till de grad att de håller på att bli vansinniga.

  10. > Rörelsefriheten ska istället säkerställas bil- och cykelpooler

    Visst… så att folk kan följas vart de än går, och våga inte att yttra dig regimkritisk om inte du vill bli avstängd från bil- och cykelpoolen. Förövrigt blir det såklart dyrare för varje år medan tillgången blir mindre och fordon slits.

  11. Kommunism det är fult att äga. Så socialdemokratin har blivit liberala kommunister. Kommer att sluta att folk super ner sig precis som i sovjet.
    Slutar med att staten tar allt och det blir medborgarlön. Dit är vi på väg.

  12. I Nordkorea så har dom inte några problem med utsläppsrätter eller miljöförstörande bilar. Vi kanske skulle deportera hela den nuvarande regeringen och dess medlöpare till detta framtidsland. Nordkorea Here We Come.

  13. Fast det finns ju undantag i mupparnas upplägg. Om du har en Sten och några Verktyg i skuffen, så är det fritt fram med både jeepar och andra fordon.

    • Märta Stenevi och hennes man har inga bilar registrerade på sig. Men Märta åker troligen med Säpo som har fri fart och på företaget där Märtas man är vd. finns det tre fina BMW registrerade så de har säkert tillgång till fordon och slipper åka kollektivt.

  14. Det ligger alltid något lurt i bakgrunden när sådana förslag kommer upp.
    Exempelvis har staden med Storhetsvansinne (Helsingborg) byggt nya s.k. lyxboenden,i gamla kolhamnen.
    Läste att här har man redan innan beslut tagits,flyttat iväg P-platser från hamnen !
    Varför ? Jo, man vill frigöra boenden för yngre importerade,och att event. äldre skall avstå p.g.a.,att staden har byggt en mängd ”äldreboenden”,som de inte får uthyrda. Dessa står nu tomma och drar kostnader!!
    Med vetskap om att vi äldre har svårt att förflytta oss,hoppas man på så sätt få oss flytta från våra, ”allt för stora lägenheter”.
    Här kan man också placera in sina berikare,i drömmarnas mångkulturella framtid !
    Fy f-n vilka folkvalda det finns,inte bara i ”Sundets Pärla”……

    • Miljötalibanerna vill inte heller att vi skall ha hästar. De påverkar miljön negativt genom den metangas de alstrar genom fodret.

Lämna ett svar till rubenAvbryt svar