Ryssland kan bli vinnare på stoppet i Suez

EKONOMI. En oväntad vinnare när det gäller stoppet i Suezkanalan är Ryssland. Den ryska oljeexporten har fått ett visst uppsving i samband med stoppet och att den ryska naturgasen flödar till Europa – samtidigt som stora mängder naturgas från Qatar sitter fast i Suez.

Det här är något som ryska politiker snabbt har slagit mynt av, de menar att de ryska leveranserna är mycket mer pålitliga än de som passerar Suezkanalen.

Nastassia Astrasheuskaya, Moskvakorrespondent för Financial Times (betalvägg), är inne på samma spår. Hon menar att Ryssland nu lyfter fram att det faktiskt finns en alternativ rutt för leveranser till och från Asien. Nämligen Nordostpassagen som går längs den ryska arktiska kusten.

Astrasheuskaya konstaterar att det transporterades 33 miljoner ton gods via Nordostpassagen förra året jämfört med 3 miljoner ton varje dag via Suezkanalen. Det är något som Rysslands energiminister har tagit fasta på när han säger att det framöver kommer att krävas nya rutter, skriver Astrasheuskaya.

-Pettersson sysslar inte med internationell handel men föredrar ryssar framför muslimska araber, sedan vore det klokt med flera alternativ…

Nordostpassagen och isen om Nordenskiölds resa 1878 till 1880.

Nordostpassagen i rött. Bild från Wikipedia

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

4 thoughts on “Ryssland kan bli vinnare på stoppet i Suez

  1. Som allt annat en fråga om pengar…
    I detta fall gör USA allt för att söka begränsa samarbete med Ryssland. Senaste och aktuella fallet är ju Nord-stream 2,under Östersjön.
    Här hotar USA Europa med olika metoder,för att nu ansluta sita biten in till Nord-Tyskland.
    Istället för att importera denna gas till EU, erbjuder de gas-leveranser via sjöfart från USA !!!!
    Vansinne är ett milt uttryck….

    • Jösses ! Nu har till och med USA-oligarkerna funnit din blogg Pettersson !!!
      Vem kan annars trycka tummen ner,för rena verkligheten ?

  2. Asiaterna kan även, förutom via Nordostpassagen, forsla gods till Europa via det ryska järnvägsnätet, Transsibiriska Järnvägen…en säker rutt och snabbare än med båt via Suezkanalen..

    • Godstransporter på järnväg över Sibirien borde vara större än det är. Restiden är hälften jämfört med fartyg.

      Men det är lite problem. Ryssland och Kina har inte samma spårvidd och gods från Japan måste först köras på fartyg för att lastas om.

      Sedan är det kapaciteten. Ett relativt litet fartyg tar lika mycket gods som 17 godståg eller 500 lastbilar. 

      Fartyget Ever Given hade 20000 containrar ombord. Två på varje järnvägsvagn blir 10.000 järnvägsvagnar eller runt 200 tåg. Jag tvivlar på att det finns kapacitet på järnvägen för mer än en bråkdel av sjötransporterna och järnvägen kanske redan är full. Men det vet jag inte.

      DHL försökte lansera linjen för 5-6 år sedan men jag vet inte hur det gick.

Kommentera