Finns det el till Volvos och andras elbilar?

ELFÖRSÖRJNING & TEKNIK. Volvo Cars planerar att bli helt elektriska till 2030 och då fasa ut alla bilar i sin modell som har förbränningsmotorer, inklusive hybrider, det framgick av ett pressmeddelande under gårdagen. Enligt den nya satsningen ska alla elektriska modeller endast gå att köpa på nätet.

– I stället för att investera i en krympande verksamhet valde vi att investera i framtiden – elektriskt och online, säger vd Håkan Samuelsson.

Polestar är det bilmärke för eldrivna prestandabilar som ägs gemensamt av Volvo Car Group och Zhejiang Geely Holding. Pressbild

-Pettersson säger att det är bara nio år tills Sveriges ledande bilmärke enbart ska producera elbilar. Jag undrar om energiminister Anders Ygeman och miljöpartiets klimat- och energipolitiske talesperson Lorentz Tovatt har planerat så det finns kapacitet i helnätet och laddstationer över hela landet eller…

Gröna industrisatsningar fördubblar elförbrukningen

Steget Efter

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

21 thoughts on “Finns det el till Volvos och andras elbilar?

  1. Spelar ingen roll om de bygger laddstolpar är en ändå utopi.
    Ja Pettersson skatten på drivmedel måste tas in någon annanstans Alternativen, km skatt eller högre avgift på elen som kommer att drabba alla och blir kanske mer lönsamt för staten som står i motsatsförhållande till befolkningen.

  2. Lårens Twatt har trimmat sin dynamo! Kom i håg att sätt upp ett schema med grannarna så de inte dammsuger när du laddar bilen

  3. Min Volvo Duett från 62 lär väl gå att köra på hembränt om det kniper.
    I Västergötland lär det finnas en gammal 142:a med ett gengasaggregat kopplat från en liten släpkärra (finns på bilder att söka), den ägaren har nog garderat sej mot våra politikers vansinne.

  4. Släpp det här med utsläpp frin bilarna se till att Kina gör något åt sina kolkrafverk istället
    Och sjöfartne som kör på hög svavelhaltig olja där kan man prata om utsläpp

  5. Vilken tokflopp av Volvo Vi har inte elkapacitet Bilarna har inte Batteri kapacitet som anges eftersom vi har kyla i vårt land. Ett batteripaket kan kosta 250,000-300,000 skulle vilja se den begagnat marknaden Honda satsar på förbränningsmotorer Vätgas kommer Toyota satsa på

    Vissa bostadsrätts föreningar tillåter inte att man laddar bilen i eluttaget , pratas om förbud i Frankrike tror jag det var att åka i Tunnlar p,ga brandrisken Det bildas otroligt giftiga gaser vid bilbrand står det många elbilar i ett centralgarage kan det bli katastrof

  6. Svårt att tro på. Tyvärr är jag nog inte med om 9 år, så jag får inte se om min spådom slår in.

  7. Har Volvos ledning fullständigt förlorat alla hjärnceller? Inget land kan från idag till 2030 bygga kärnkraftsanläggningar eller ens bygga vägar med laddningsstationer där den tunga nyttotrafiken kan ladda utan att stanna.

    Och att Sverige med våra trätgiriga och trögtänkta politiker ens skulle hinna med att planera för vad jag ovan skrivet, är mycket långsökt.

    Tänk er bara hur ska de kunna frakta skogens guld till fabrikerna, tror någon att batteridrivna lastbilar i 20 graders kyla ska köra 40 ton 50 mil?

    Tyvärr kan jag inte tala om för optimisterna 2030 ”va var det jag sa” eftersom då min aska redan spridits för vinden.

  8. Jag förstår inte problemet. Det är väl bara att trampa baklänges med elmupparna.

  9. Vansinnet har inga gränser…
    Nu kan vi utgå från att de privatpersoner som köper dessa ”klimatvänliga” fordon är beredda att installera pedaler,som kan nyttjas i uppförsbackar !
    Vad gör inte dessa indoktrinerade för att minska utsläppet,och följa Greta ?
    ”Erk du Maja du så ska vi haet”.

  10. Allt detta innan vi har löst elförsörjningen.
    Det är så korkat att man kan gråta, men man ska inte lita på uttalanden om framtiden som man inget vet om, de kommer (som regeringen) att ändra sig när det börjar gå åt helvete. Nåja det kanske kan sätta ett slut på alla krig, el är lätt att oskadliggöra.
    Volvo vill bara PK för stunden.

  11. Chockbeskedet från Norrland – ”Vi behöver elen själva”.

    När stora och elintensiva miljardinvesteringar planeras i Norr- och Västerbotten finns det skäl till oro i södra Sverige.

    I en rapport varnar Region Norrbotten för att man kommer att behöva norra Sveriges elöverskott till sin egen industri.

    ”Klart vi är oroliga”, säger Johan Bruce, verksamhetsansvarig på basindustrins branschorganisation SKGS.

    https://bulletin.nu/chockbeskedet-fran-norrland-vi-behover-elen-sjalva

  12. Om eldrift av bilar ska bli samma gigantiska flopp som etanol?
    Elproduktion och distribution måste ligga i fas med att elbilsparken växer då känns det inte tryckt att Ynkeman och Tokskvatt ska hålla i projektet.

    • Efter floppen med etanol skulle vi köpa snåla dieselbilar, nu straffskatt de också. Med elbilar kommer det att bli kilometerskatt eller hög fast skatt.

      Idag betalar bilismen c:a 60 miljarder i form av olika skatter, exempelvis fordonsskatt (som det senaste året har skjutit i höjden, två gånger, för många bilmodeller), vägavgifter, trängselskatter, trafiksäkringspremieskatter, energiskatter och koldioxidskatter.

      Med allt fler elbilar på vägarna sinar intäktsströmmen till staten, skatten som betalas i samband med påfyllning av drivmedel blir lägre samtidigt som fordonsskatterna för eldrivna fordon av olika slag är låga.

      Det finns inte en chans att staten släpper de pengarna och det är fult att politikerna inte pratar öppet om att elbilarna ska beskattas om några år.

      • Skrivit detta förr flera ggr. i olika forum.

        Skulle gemene man kunna tillverka Bensin eller Diesel i sitt garage för några kr liter så skulle det vara förbjudet samma sekund som de första dropparna kom ur röret, lika alkoholen.

        Köp/få frityrolja från pizzorna/donken och rena, kör din merca på detta, eller din elgenerator/traktor.

        Jobbade med en kille på 90 talet som fick spillolja från mackarna gratis och som byggde om sin oljebrännare och hade nästan gratis uppvärmning av kåken.

        Bör inte köras i tätbebyggt område.
        Vissa på landet eldar sopor i pannan.

        Vätgas är döfött, bara ca 30-35% verkningsgrad vid omvandling till drift av fordon.

        Hybrit kommer att bli ca 30% dyrare för tillverkning av stål enligt experter?
        Osäljbart gentemot Kina ekonomiskt?

Lämna ett svar till G NordströmAvbryt svar