Skatta bort fyrhjulsdrivna monster från våra gator

SKATTER. Suv:ar och andra stora bilar måste bli dyrare att köra med anledning av dess klimatpåverkan. Det skriver Lovisa Berglund som är infrastrukturspolitisk talesperson för Grön ungdom, på Expressens debattsida.

Lovisa Berglund, Infrastruktur- och energipolitisk talesperson för Grön Ungdom. Foto: Miljöpartiet

Hon menar att det är ett välkänt faktum att större bilar också har större påverkan på klimatet, och kallar suv:arna för ”fyrhjulsdrivna monster”. Hon föreslår att man ska betala skatt utifrån bilens vikt, och nämner Frankrike som ett positivt exempel. Det skulle skicka en signal om att det är bättre att välja bilar med lägre utsläpp, menar Berglund. ”Visst känns det bra att köra runt i en bil som folk vänder sig om efter – men en stor bil är en klen tröst i en förorenad värld.”

-Pettersson förstår Berglunds tanke, men inte tanken med att skatta bort onödiga bilar. Många människor bor där vägarna är dåliga och det behövs hög markfrigång, där det då och då är oplogat och det är bra med fyrhjulsdrift. Andra bor i stan men arbetar på landet eller i skogen. Ett tredje gäng har sommarstugor eller arbete/hobby på vischan. De som drabbas av högre skatter är de med begränsad ekonomi men det kanske inte Miljöpartiet bryr sig om.

Pettersson har ingen kollektivtrafik men dåliga vägar och snöröjningen dröjer för stadsborna ska ha fint först. Vi betalar över 16.000 i skatt om året för bilen vi måste ha om vi ska på kvar på landet. Det inkluderar bilskatt, bränsleskatt för 1500 mils körning, skatt på trafikförsäkringen, moms på service och tillbehör. Det på en bil som när den köptes rekommenderades av Miljöpartiet eftersom den gick på diesel och var relativt snål.

Jag tror inte Lovisa Berglund, Infrastruktur- och energipolitisk talesperson för Grön Ungdom, har en aning om hur höga skatterna är eller hu låga pensionerna är…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

22 thoughts on “Skatta bort fyrhjulsdrivna monster från våra gator

  1. Jag tycker att det i längden vore bättre och billigare för Sverige om alla små muppar fick ett litet torp ute i ödemarken med en häst och en vindsnurra. Sen kan dom odla sin mat och bli veganer utan att tvinga på någon annan det. Dom får också få ta med sig en brottsling på man så dom har någon att prata med under de kalla vinterdagarna när vinden inte blåser. Brottslingen är där för att det är ju mupparnas favoriter. Men brottslingen kanske tycker att det vore ett värre straff att tvingas umgås med en mupp i ödemarken istället för att mörda eller våldta någon i en stad. Ärligt talat så skiter jag i vad både brottslingen och muppen tycker.

  2. Argus , min turbodiesel med 4- hjulsdrift värmer gott även när det är – 25 . Den drar ca 1 litern/ milen inte under i vart fall . Om 2 år är den skattefri enligt dagens regler i alla fall . Mercedes TDT 4 – matic . 40 000 mil
    Med vänlig hälsning Sjöström

  3. Det finns bilar som är pytte-små och som släpper ut mångdubbelt mer skit än en suv. De kallas väglusar… f´låt MOPEDBILAR ska det vara. De har nämligen INGEN Avgasrening. All skit rätt ut, bara. Som vanligt, bara symbol-snack från (mp).

  4. Lovisa Berglund, hur är det med alla tiotusentals bilbränder?,
    anser du att det är nyttigt för miljön? Om inte varför är ni
    då så oerhört fega och inte lotsas om detta????
    Kan det ha att göra vem det är som eldar upp dessa??

    Hyckleri i sin värsta form!

  5. Jag är glad så länge bilarna bensinbilarna kör så vi får CO2 som så väl behövs för att vår gröda skall växa, allt annat är lögn.

  6. Det är lätt att sitta i Stockholm och värna om miljön. Som tur är bor ju de flesta svenskar inte där utan lever i en annan verklighet. På landet där snöröjningen är bristfällig och man måste ta sig till jobb, skola, affär m.m. så behövs det en bil som tar sig fram i alla väder. Tunnelbanan går ju inte där tyvärr. Dessutom funkar det inte med elbilar som ju tappar halva effekten om det blir kallt när behovet är som störst. Det är nog för mycket begärt att en ung tjej som bor i storstan och kanske inte ens har körkort ska fatta detta. Då är det bättre att hålla käften tycker jag

  7. Var lugn Pettersson! De flesta som kör SUV (i hemlighet) i städerna är ju MUPPAR! Det blir inget gehör för ”Grön Ungdoms” förslag.

  8. Tyvärr så är snöröjningen i Stockholm ingen höjdare heller.
    Troligen för att det är samma tomtenissar som styr här.

    Men för det första så borde man skatta bort dessa människor som går och dräller på vår bekostnad. De är inte ens ute och skottar, trots att det inte kräver utbildning. Om de inte arbetar efter en viss tid och inte betalar skatt, så återvandring.

    När MP har extrema förslag, då är det alltid bra. Men de förslag från andra som skulle lösa större problem är hemska och människofientliga.

    Gjorde samma sak själv, bytte bort besinslukaren, köpte 4 wheel drive med diesel. Den hann inte in i garaget innan den var det största hotet mot klimatet! Trots att den var en klimaträddare när jag skrev kontraktet.

  9. Förmodligen ren avundsjuka, boende i 33 kvm ha lån på sisådär 2,5 miljon och ingen möjlighet att komma ut till den gröna naturen som hon säger sig värna, klart hon blir bitter*itta.

  10. Grön (oerfaren) ungdom snart en historisk parates med dålig eftersmak.

    Tyvärr så verkar inte hetsjakten på koldioxid att komma att ändras ens med regimskifte. Etablerade forskare har i princip idiotförklarat den politiska klassens fixering vid koldioxid som enligt alla vetenskapliga rön inte har ett skvatt att göra med den måttliga naturliga uppvärmningen som skett efter senaste mindre istid.

    Koldioxid har dock ett litet finger med i spelet när det gäller miljöförstöring. Genom koldioxiden växer det mycket bättre och den miljöskadliga befolkningsexplosion kan fortsätta. Om det inte växte bättre skulle överbefolkningen hållas tillbaka av matbrist. Om inte den politiska klassen tog maten från den egna befolkningen förstås.

  11. En Volvo XC 90 laddhybrid kostar 360 kr i skatt och kostar över miljonen. Motsvarande med dieselmotor drar ca 50% mindre då är den ändå en rättså törstig bil och har en skatt på runt 20000 kr.
    Logik ala miljösekten.

    • Tar man en promenad en förmiddag i stadsdelen , så möter man mellan sex och tio parkeringsvakter . Som smyger omkring på smågator .
      SÄGER DET NÅGOT OM SAMHÄLLSUTVECKLINGEN NÄR DEN STYRS AV MILJÖPARTIET.?
      Stockholmarna skall förföljas och bötfällas så den feministiska misskötseln kan fortsätta.
      Men MP,S människosyn är ett sorgligt kapitel , och förhoppningsvis en parentes i politiken .
      Som tar slut om ett och ett halvt år .

  12. Laddhybrider är årets aprilskämt. Gjorde en jämförelse med bränsleförbrukning med min gamla diesel på långkörning. Laddhybriden förlorade med hästlängder pga av att den är så tung och måste släpa på batteri som håller 5 mil och en extramotor.
    Sänk skatten på dieselbilar!!!
    Det verkar som bilindustrin lurat vår inkompetenta regering ännu en gång.

    • En laddhybrid och en turbodiesel har olika användningsområden. Laddhybriden är bäst på dagliga korta körningar men klarar till nöds långkörningar. En turbodiesel är bäst på långa körningar med presterar uselt vid korta körningar på vintern.

      En laddhybrid har svårt att komma under litern per mil vid längre körningar på vintern och en turbodiesel vill gärna ha två vid korta körningar på vintern. En skillnad dock, turbodieseln har svårt att hålla värmen även med värmare vid extrema temperaturer.

      • Nu är du nog ute o cyklar min Toyota RAV4 drar 0,54 när 220 v är Slut o den går som hybrid.

Kommentera