Sex nya ambulansflyg verkar som väntat bli dyrt för skattebetalarna

EKONOMI & SJUKVÅRD. I september 2019 skrev bloggen att inköpen av sex ambulansplan som kommunförbundet gjort riskerade att bli dyrt för skattebetalarna, se nedan. Nu skriver Aftonbladet att Regionernas satsning på ambulansflyg beskrivs som ett dyrbart fiasko, innan det ens startat. Det är ökade kostnader och hur det har betalats miljonbelopp med skattemedel efter en hangar-tvist med SAS. – Det gör mig rejält frustrerad och förbannad, säger Ola Karlsson, ordförande i Svenskt ambulansflyg. Patientsäkerheten ifrågasätts dessutom.

Svenskt Ambulansflyg Foto: Pilatus

-Pettersson säger som jag sa 2019. Politiker och tjänstemän i regioner och landsting kan inte ordna köerna i vården och jag tror inte de är lämpliga att driva flygbolag. Med tanke på att politikerna tror de kan spara knappt 3 procent 15-20 miljoner av 700 miljoner som är obetydligt så känns riskerna betydligt större än chansen till vinst.

Här har vi ett typ-exempel på Dunning–Kruger-effekten som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens att underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra.

TIDIGARE 2019-09-12. Sex nya nationella ambulansflyg har beställts, det kan bli dyrt för skattebetalarna

EKONOMI & SJUKVÅRD. Sex jetplan har beställts som ska användas som nationella ambulansflyg i Sverige. Planen kommer att kosta drygt 700 miljoner kronor.

Pilatus Aircraft Ltd i Schweiz ska leverera ambulansplanen.

Frågan om fler ambulansflyg har varit föremål för utredning minst 59 gånger och den senaste upphandlingen – som dragit ut på tiden – är nu klar.

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har beställt flygen från schweiziska Pilatus och de kommer att levereras 2021. Planen kommer att utgå från Umeå, Stockholm och Göteborg men de kommer att ha en gemensam ledningscentral.

TT/OMNI

-Pettersson tror att detta kan sluta med katastrof. Politiker och tjänstemän i regioner och landsting kan inte ordna köerna i vården och jag tror inte de är lämpliga att driva flygbolag.

Med tanke på att politikerna tror de kan spara knappt 3 procent 15-20 miljoner av 700 miljoner som är obetydligt så känns riskerna betydligt större än chansen till vinst.

Om man upphandlar tjänsten får man bättre kontroll på kostnader, men om man köper flygplan krävs en enormt stor teknisk organisation och kostnaderna kan skena iväg om man inte har specifik kompetensen.

Bättre att hyra in transporter av ett privat bolag och betala för transport än att låsa upp sig i dyra plan, personal, underhåll, lokaler med mera även om politikerna får leka flygbolagsdirektör. Bara jetplan är också tveksamt, de är bra på långa sträckor, men mindre bra på korta och medellånga. Kanske bättre att blanda, propeller och jetplan.

Det märkliga är att jag inte har hört om några klagomål på befintligt ambulansflyg. I Sverige finns det två typer av ambulansflyg med flygplan med fast vinge plus helikoptrar. Landstingen upphandlar flygplan från privata aktörer för normala ambulansflygtransporter, varav Scandinavian Air Ambulance är den största i Sverige. Sedan 2008 finns också den statliga beredskapsorganisationen Svenska nationella ambulansflyget (SNAM), som har ett avtal med SAS att stå i beredskap med ett flygplan av modell Boeing 737-800. Flygplanet ska på sex timmar från beslut vara ombyggt från ett vanligt passagerarflygplan till ett ambulansflygplan, som är utrustat för intensivvårdsavdelning och kunna ta tolv liggande och 20 sittande patienter. Försvaret har också beredskap  för sjuktransporter för soldater som sårats utomlands.

Scandinavian Air Ambulance som opererar i Sverige, Finland och Norge har två flygplanstyper och helikoptrar och har lång erfarenhet och borde vara bättre och billigare än landstingsdirektörernas flygbolag.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

8 thoughts on “Sex nya ambulansflyg verkar som väntat bli dyrt för skattebetalarna

  1. Vi stoppar alla bidrag till utlänningar och allt bistånd så har vi lätt råd. Ambulansflyg och även helikoptrar kan rädda liv. Det måste få kosta.

  2. Ja, ena sidan skickar vi miljarder t olika
    världsdelar m ett minimum av kontroll.
    På andra sidan gör vi ” investeringar ”
    utan tillräcklig kunskap här hemma. Inte konstigt att det saknas pengar t det elementära. Arma land.

  3. Rikspolitiker synes mig ha förmågan att se in i framtiden som deras näsa är lång. Region och kommunpolitiker varken ser eller hör annat än vad de får besked om från partiledningen.

    Att köpa jetplan som skall täcka Sverige där inga flygplatser finns verkar vara en ovanligt stor tabbe även om de är politiker som bestämt.

    När de själva åker på vandringsresa till Norrland och irrar bort sig så får de beskedet, ni får på egen hand ta er ner till Lule så hämtas ni där.

    Då men först då förstår de sin egen inkompetens, men kommer inte för sitt att liv erkänna det felaktiga beslutet.

    När jag hör eller ser vissa politiker kommer jag osökt att tänka på Fröding och Dumt fölk!

  4. Typiskt myndighetssverige… Vad gäller vårdköer så ligger det i Regionernas intresse att ha långa köer som långsamt växer eftersom det innebär mer pengar nästa år. I all form av offentlig förvaltning gäller devisen ”ju sämre resultat, ju mer pengar”. Den enda gången vårdköerna minskat var kömiljarden som Reinfeldt-regeringen lanserade (dvs de som kortar köerna mest får mest extra pengar). Löfven tog bort den illa kvickt

  5. Politiker överskattar sin kompetens hela tiden.
    I dag skriver Kristianstadsbladet att kommunens invånareantal ökade men skatteintäkterna minskade.
    Ekonomidirektören kommenterar på två olika ställen orsaken till skattetappet.
    ”Vi har haft en lågkonjunktur nu”
    ”Vi har också tagit ett stort ansvar i flyktingfrågan”
    Det verkar som att kommunpolitiker ska ha befolkningstillväxt till varje pris oavsett konsekvenserna.

    • Hur svårt ska det vara för politikerna att förstå? Befolkningen ökar men skatterna minskar… Kan det ha något att göra med att de inflyttade är bidragsberoende och inte arbetar? Vill minnas att Sandviken för några år sedan tog in massor med folk frivilligt för att det var en ”vinst” på 500 miljoner… Jag förstod redan då… det gjorde inte Sandvikens politiker… två år senare när statsbidragen slutar att betalas ut är kommunen konkursfärdig… då vill man plocka in mer folk för mer statsbidrag… men Hallå??

      Vad är det som gör att politiker aldrig kan göra den simplaste form av konsekvensanalys? Visst har Covid spelat in, men det är på intet sätt grundproblemet. Angrip problemet och sluta behandla symptomen.

  6. Gör som Norge (och även Finland vad jag hört) skrota landstingen och låt kunniga personer ta hand om sjukvården.

Kommentera