Svenska snabbjärnvägen kan byggas på pelare i luften – Trafikverket utreder helt ny teknik

SNABBTÅG. Trafikverket utvärderar nu en ny metod att bygga den nya höghastighetsjärnvägen som skulle kunna pressa ner både bygg- och underhållskostnader och dessutom nästan halvera byggtiden, skriver Dagens Nyheter bakom betalvägg. Tekniken bygger på att lägga spåren ovanpå betongpelare i luften och används exempelvis redan i Kina och Japan.

Experter som DN pratat med beskriver metoden som en ”möjlig gamechanger”. För att bemöta kritik mot höga kostnader har regeringen begärt en redovisning av hur en budgetversion för 205 miljarder kan se ut. Pelartekniken kommer att beskrivas i en rapport som Trafikverket lämnar till regeringen om två veckor, skriver DN.

-Pettersson säger att det är märkligt att ”Trafikverket utreder helt ny teknik” när det har föreslagits tåg på pelare i årtionden medan Trafikverket envist sagt att det ska byggas på konventionellt sätt.

Höghastighetståg

Från bloggen 2015: Kina vill bygga höghastighetståg på pelare i Sverige

Sedan tycker jag det är tveksamt att lägga hundratals miljarder på höghastighetsjärnväg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö innan det övriga järnvägs- och vägnätet är i bra skick.

Tåg på bropelare är beprövat i andra länder. Foto: David Gubler

Romarna byggde akvedukter 300 år före Kristus så Trafikverkets nya teknik är antik…

Foto av Emrah AYVALI Pexels.com

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

30 thoughts on “Svenska snabbjärnvägen kan byggas på pelare i luften – Trafikverket utreder helt ny teknik

  1. @Kungen tack för sakliga kommentarer.
    Problemet är att kapitalet, trots XtreMeshman också kloka kommentarer, har lobbyister som lovar guld och gröna skogar åt både politiker och folket.

  2. Ja men, nu er det altså meget, meget mærkeligt, når der kører Øresundstog langvejs ind i Sverige, hele vejen op til Kalmar og Gøteborg. Men her i Danmark, kører de kun på Sjælland, indtil København H og nordpå.

      • Jo, til Karlskrona er helt i orden, men til Gøteborg og Kalmar, for pokker det er halvvejs ind i Sverige. Det gi’r jo ingen mening at skulle kalde togene ØRESUNDSTOG.

  3. Är det inte ganska konstigt att det går att köra järnväg i Sibirien men inte mellan Lund och Malmö, inte ens på sommaren.

  4. Vad ska vi med höghastighetståg till, när dom inte ens efter 100 år har lyckats få den ordinarie järnvägen att fungera, förseningar andra
    problem är ständigt förekommande.
    Det är ju bara storstadsborna som har nytta av höghastighetståg.
    Bättre att se till att vi har ett vägnät som fungerar.

      • Att utreda ny teknik, tekniken finns ju redan, miltals redan byggda och i full operation. Men ett gäng som är specialister på att etablera system för inbördes beundran för att bestämma om befintlig teknik redan finns måste ju alltid engageras, på skattebetalarnas bekostnad.

  5. Var i kontakt med projekt ledaren på Trafikverket, angående finansiering via via stats obligationer utgivna av en av världens största ekonomier på c.a. 50 bn €. Han skrattade när kompetensen hos ansvariga i Regeringen dryftades. Sverige kan inte effektivt, finansiera det här bygget själva. Bara betong produktionen drar mängder med el som inte finns p.g.a. ”viss typ av aktivitet”. För övrigt så nobbar Svenska banksystemet hela upplägget med mycket billiga krediter via överskott i internationell råvaruhandel. Fonden är privat och syns inte bland företagen som måste låna pengar av allmänheten via börserna. Men sitter på ca 1 tn € i förhandlingsbara statsobligationer. En del har muskler, som typ SE banker som blockerar helt legitima mycket billiga krediter, men lätt hamnar i penning tvättar härvor i Baltikum p..g ren naivitet . Finans inspektionen hade inga som helst invändningar. . . Men, har tröttnat på att slå mig blå och gul (SE flag !) på en mur av ”inte så smarta” personer.

  6. Sverige har inte resandeunderlag för detta. Vi har vinter och tjäle. Vårt land är 200 mil från norr till söder. Det blir isåfall endast mellan de största städerna. Ska det gå snabbt kan vi inte stanna mer än en gång mellan Stockholm och Malmö. Helst inte alls. Vi kör idag samma sträcka på ca 4 tim med 3 stopp. Ska vi köra på tex.3 tim så blir det max ett stopp. Enorma kostnader för att tjäna en timme och köra förbi många stationer är VANSINNE. Vi kan inte jämföra oss med Tyskland eller Frankrike som har miljonstäder med täta mellanrum och inte samma tuffa klimat som här. Bygg ett tredje spår jämte stambanan och få undan gods och lokaltåg som idag är ivägen för X2000. Vi kan korta ner körtiden kraftigt om spåret är fritt från andra tåg som kör saktare. Kan vi köra 200 km/ tim hela vägen minskar körtiden Stockholm – Malmö ca 20 min. Rusta upp befintliga spår och fordon så har vi kommit långt till vettiga pengar. Snabbtåg i Sverige är en omöjlig dröm. Problemet idag är trängsel på spåren och tåg med olika hastigheter i kombination med eftersatt underhåll på spår och fordon.

    • Varför är det så viktigt att åka så fort till just Stockholm. Jag åker mycket hellre till Köpenhamn. Det går på mindre än tre timmar.

  7. Med tanke på att det kostar 2 mdr kr/km höghastighetsbana i Storbritannien (nuvarande officiella siffra, den inofficiella ligger på närmare det dubbla). 55 mil svensk bana skulle kosta drygt 1000 mdr kr, Motsvarande sisådär 2 miljoner elbilar (Tesla model 3 i standardutförande kostar drygt 500k). Blir det billigare på pelare, kanske, men att det skulle bli betydligt billigare än i Storbritannien är väl tveksamt

  8. Med dagens ingenjörer lär de gå åt skogen. Kostnaderna överstiger budgeten med 1000 % som i Karolinskas byggnad.

  9. Hur ska det då gå för de stackars koppartjuvarna?
    Det kommer att bli svårt för att inte säga omöjligt för dem att komma åt att klippa kopparledningar.
    Det måste väl ändå vår regering förstå att det är odemokratiskt.

  10. Varför inte satsa på det allra billigaste alternativet? Höghastighetståg i luften utan pelare. Det som även kallas flygplan.

  11. Skulle hellre se de under jorden i tunnlar på grund av det hotet utifrån Sverige är utsatt för. Och här i landet har vi volontärer som visar vägen för terrorister.

  12. Undrar om det kommer vara en stor frestelse för terrorister att utföra bombdåd på tåg eller järnväg 20m upp i luften? Vi måste ju lära oss att leva med terror (det är ju det ”nya normala”) har våra politiker förklarat för oss…

  13. Ett av miljösektens prestigeprojektet som spårvagnslinje i Lund som blev dyrt och misslyckat.
    Jag gissar att man kan flyga gratis i femtio år mellan dessa städer för kostnaden av höghastighetstågen.

    • Envisheten om höghastighetståg handlar i huvudsak om att verkställa beslut av kulturmarxistiska EU-kansliet om att binda samman medlemsstaternas huvudstäder med exklusivt järnvägssystem. Det är endast eliten, som kommer att ha råd att resa med dessa tåg. Populasen hänvisas till de vanliga tågen eller flyg/buss/bil och där kommer alla tänkbara åtgärder att göras, för att förtrycka bilar, flyg etc. Kanske inte ens buss blir tillåtet.
      Dessutom tror idiotiska politiker i Sverige att höghastighetståg kommer att stanna inom deras kommun. Blir så fallet, så övergår ju hastigheten snabbt till samma som gårdagens s k ”mjölktåg”. Det kunde vilken småskole-elev räkna ut för 75 år sedan.

      Göteborg kommer f ö att blandas in enbart om Norge ansluter Oslo till systemet, lockade av att Sverige kommer att betala 70% av erforderliga spår (åt dem).

Lämna ett svar till grebom5Avbryt svar