Elbilar slås ut av kylan

ELBILAR & väder. Kylan ger rekorddagar för bilbärgare. Det iskalla vädret har drabbat stora delar av Norge. Det har lett till rekordhög energiförbrukning och skidbackar på mycket ovanliga platser. De låga temperaturerna gör också att bilbärgare runt om i landet upplever ovanligt hektiska dagar, både norska bilföreningen (NAF) och Viking Rescue Service rapporterar dubbelt så många uppdrag som normalt i nyår, enligt NRK.

Bild från BMW

Marknadsdirektör Sjur Jensen Bay i Viking berättar om 30.000 uppdrag i januari i år, jämfört med 15.000 under samma period förra året. Trenden fortsätter i februari.

Det är många som har problem med att komma igång med sin bil nu när den är så kall. Även om elbilarna vanligtvis är fulladdade har de ett tomt startbatteri. De startar inte och behöver hjälp, säger Jensen Bay.

Hos Viking Redningstjeneste Stavanger handlar var fjärde uppgift om startproblem och tomma batterier. Ofta på helt nya elbilar.

Det finns mycket elektronik och många saker som stjäl elektricitet. Därför får de många problem med nya bilar, säger vd Lars Morten Nesheim.

Han har några råd till elbilsägare: Vi rekommenderar att du har en extern laddare och laddar fyra gånger om året. Då håller batteriet mycket längre.

-Pettersson undrar också över ladd-kapacitet, räckvidd och temperatur i kupén när det är minus 20 grader ute, men problemen kanske bara drabbar Norge.

Miljöpartiet verkar driva oss mot ett slit och slängsamhälle…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

24 thoughts on “Elbilar slås ut av kylan

  1. Tacka vet jag min gamla miljövänliga Volvodiesel jämfört med sånt där hittepåskit.
    Dessutom är vätgas framtiden

  2. Gretas ”klimatuppvärmning” hade inte räknat med,att det även finns en Vinter !
    Nu får El-bilägare bygga Sol/Vind-uppvärmda Garage,åt sina energibesparande leksaker ? Dessutom inskränka sin tänkta åk-sträcka med c:a 30/40 %. P.g.a. de förluster som uppstår i batterierna under vinterns kyla….
    Exempelvis måste Fjollträskare planera några timmars laddning av batteriet,(vid Kungens Kurva) på sin väg till faster Elsas födelsedag, i Slöddertälje !!

  3. 100 % säker att våra styrande inte såg det komma, att ett batteri tappar kapacitet vid kyla.

    Det bästa för samhället vore att alla MP:are fick sparken och vart utan bidrag, sedan skickas dom ut i skogen till en liten stuga vart det inte finns varken el eller vatten. Sedan skulle dom få leva på att sälja kottar och liknande som fallit ner på marken, finns mycket insekter att äta och torka på sommaren också. Man ska leva som man lär helt enkelt, där ska dom bo i minst 10 år. Troligen har dom flesta efter den tiden ändrat åsikt om det mesta i deras politik, dom som inte har det kan stanna kvar i skogen

    • Hur kan du vara glad? Det är vi som kommer att få bekosta batteribytandet och bilbytandet. Vi som inte ens har råd att köpa egen bil. Priserna på begagnatmarknaden kommer att gå upp rejäljt. På riktiga bilar.

  4. Läste om ett elbilstest med husvagn i norska fjällen. Hahaha, vilket skämt. Det behövs dubbelt så kraftiga batteri för att klara den strapatsen. Kommer det till lite kyla också är det det riktigt godnatt.
    Det är sorgligt när lagstiftning bygger på rena fantasier och vanföreställningar hos regeringspartier.
    Tacka vet jag diesel.

  5. El-bilsmarknaden är ett stort bedrägeri. Batterier kostar skjortan, men tekniska kvalitéten är låg. De flesta vet inte att det är kallt om vintrarna och en el-bil behöver t ex varmgarage. Ett batteri som är i drift under kyla måste först värma sig till driftläge internt och sedan dessutom driva ett ”segare” fordon. Sannolikt är räckvidd/drifttid ca 50% av vad som utlovats. Med fler laddningar, som dessutom kräver längre tider vid kyla trots snabbladdningar, så slits batterier snabbare.
    Ett fordonsbatteri kan f n inte återvinnas/destrueras, utan lagras i gruvor etc. Halveringstiden för materialet är typ 100000 år. Som för kärnavfall från äldre kärnkraftverk. Var är debatten?
    Ett nytt batteri alltså typ 70% av fordonspriset, MEN VEM BETALAR LAGRING/DESTRUERING? De konsumenter som inte har råd att köpa el-fordon, sannolikt.
    El-fordon genererar miljöförstöring inte bara när de byggs, utan även under enormt lång framtid. MP ÄR SVERIGES MILJÖFÖRSTÖRARE UTAN KONKURRENS!

  6. SupriseSuprise som vanligt. Tillverkare som Tesla motors, styrt av folk som gjort en massa pengar på allt annat än elektro teknik och mekanik. I tidig skeende så knäckte de transmissionerna p.g.a att dom inte förstod att elmotorer har ett enormt vrid moment. Jag bygger allt med litium jon batterier själv, som importörer av sådana inte har kompetensen att köpa in kvalitets varor. På samtliga data blad från tillverkarna varnas för i och urladdning under 0 C.
    De fungerar optimalt i rumstemperatur och ca 25 C upp. Men in åker dom i bilarna. NiMh tål mer, men är idag sällsynta i fordons applikationer. En attans kommers cirkus endast bemannade av digitaliserade clowner. med köpare som mest är avtrubbade digitala medie slavar.

    Nikola Tesla snurrar troligen utav bara attan i sin grav !
    Eller så har han garvat sig i bitar.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery , tyvärr är SE sidan inte komplett.

  7. Den stora frågan är. Vad fan ska de göra när bärgningsbilarna också är batteridrivna elbilar?

Kommentera