KLIMAT & VÄDER. I åratal har vi hört talas om att isarna i Arktis smälter och att en sjöfartsled längs med sjövägen Nordostpassagen ska byggas ut. Tanken är att många miljoner mer ton av olja och gas ska transporteras genom Arktis. I och med klimatförändringarna, så har det väckts förhoppningar, ur ett klimatperspektiv sett på ett något cyniskt vis, om att smältande isar och höjda temperaturer ska leda till att Nordostpassagen utvecklas till en ny större handelsväg mellan marknader i Asien och Europa.
Vägen är betydligt en kortare rutt från Europa till Asien än genom Suezkanalen.
-Pettersson tycker det är konstigt att moderna, starka, isbrytande fartyg inte redan använder rutten regelbundet. Jag menar att om den finlandssvenske polarforskaren Adolf Erik Nordenskiöld tog sig igenom Nordostpassagen med skeppet Vega från 1878 till 1880 borde det knappt finnas någon is kvar idag.
Vi har alltså haft 140 år av global uppvärmningen sedan Nordenskiöld och hans besättning under vissa besvär tog sig genom Nordostpassagen med ett segelfartyg förstärkt med en 70 hästkrafters ångmotor.
-Pettersson undrar om nu isen i Arktis smält i minst 140 år, hur kan det över huvud taget vara problem för ett modernt, isförstärkt fartyg med motorer på flera tusen hästkrafter att ta sig fram i norr i dagens klimat?
***
Stöd bloggen
Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!
- Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
- Från andra banker konto 8257-933415168
Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.
Du kan även SWISHA till 0760 858 480
IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168
[…] Nordostpassagen och isen om Nordenskiölds resa 1878 till 1880. […]
Har ni inte läst Vega-Svens dagbok så gör det. Det är spännande läsning med en märklig epilog.
http://www.blekingemuseum.se/system/mediafiles/files/000/000/668/original/Blm_P_4017.jpg?1468934888
Det var flera av världsomseglarna som gav sin döttrar namnet Vega. Men inte Sven vad jag känner till.
http://www.blekingemuseum.se/pages/79
http://libris.kb.se/bib/198509
Fullt upp i hemmavatten…..
Isen sprider sig – alla fem isbrytare i gång.
I Bottenviken, Norra Kvarken och utanför andra delar av ostkusten är det fruset. Nu är det isbrytarsäsong på riktigt, eftersom alla fem så kallade statsisbrytare har satts in i skarp tjänst, enligt Sjöfartsverket.
Här på dagens is-karta, kan ni se var isbrytarna är för stunden.
https://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/sstcolor.pdf
En länk för att komma till is-kartan för sjöfarten. Där man kan förstora upp den.
https://www.smhi.se/vader/observationer/is-till-havs#ws=wpt-a,proxy=wpt-a
Länkar inte gärna till X-pressen och andra propaganda-alster,men idag skulle jag gärna ha visat hur man i sina fantasier påstår,att Vindkraften levererar c:a 20 % av vårt energibehov !!!!
Dessa bluffsiffror påstår alltså därmed,att ”möllorna” endast ligger 2-3 % efter Kärn- o. Vattenkraften !!
Att vi tvingas importera el från Kolkraftverk påstår man beror på den ”iskall” vintern. Som om detta vore en nyhet i landet,som genomkorsas av Polcirkeln !
Skribenterna ligger på samma låga nivå som Greta,och de övriga Miljöextremisterna..
Som vanligt saluförs lögnerna i form av lösnummer,för c:a 25:-/st.
I Svenska kraftnäts, kontrollrummet, syns hur mycket de olika energisorterna levererar. Vindkraftverken ger 12,6 % när jag tittar och det är mycket jämfört med den senaste tiden. Kärn och vattenkraft levererar 78 %. Sol ingår i ospecificerat 2,5%. Värmekraft som är eldning av sopor, skogsråvara och liknande ger 7 %.
https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet/
Säg inget till Greta bara 😄😄👍👍
Man förundrar sig över allt,som skribenterna fantiserar samman.
I Tyskland där de är än korrektare än oss i Abzurdistan,förklarar man veckoslutets snöflingor,som ett tecken på ”klimatuppvärmningen” !!
Tågtrafiken står still,och Spårvagnar o. Bussar stannar kvar i sina depåer.
Stenbock som sett en film om en tågresa från Moskwa till Balkansjön,kan bara rista på huvudet.
Under de fem tidszoner som resan varade genom Sibirien,var det tidvis under 30 minusgrader,utmed sträckan. Snö fanns det hellre ingen brist av.
Slutfazit måste bli att viss befolkning i Europas västra delar,måste vara av ömtåligt slag.Framför allt de yngsta typ Greta.
Jag säger bara Titanic.