”Elbilar är bara symbolpolitik utan någon seriös miljötanke. Miljön vinner ingenting på symbolhandlingar”

BILAR. Vi har skrivit några gånger på bloggen om elbilens för och nackdelar. -Pettersson personliga uppfattning är att det bästa för miljön är att köra slut på den gamla bilen innan man köper något nytt, inte som miljöaktivisterna underblåsa konsumtionen med subventioner. Det slutar med att det rullar fler bilar på våra vägar.

Polestar är ett bilmärke för eldrivna prestandabilar som ägs gemensamt av Volvo Car Group och Zhejiang Geely Holding. Pressbild från Norge.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

15 thoughts on “”Elbilar är bara symbolpolitik utan någon seriös miljötanke. Miljön vinner ingenting på symbolhandlingar”

  1. Villaägarna som belånat sina bostäder upp till tacknocken med båtar teslabilar och semesterresor genom låga räntor kommer nog få sig ett uppvaknande om några när dom inser att det kostar över 300000kr att byta ut det milöfarliga batteriet i teslan. Gruvbrytningen som sker i kina och afrika av kobolt och litium genom barnarbete är hänsynslös och miljövidrig. Dessa barn överlever sällan 30 års ålder. Det är mer miljövänligt att köra en mindre wv modell med 1.3 motor 20000 mil. Lite av detta förklarade Leif Östling fd scania vd i en swebbtv video.

  2. Elbil skall ingen köpa förrän den svenska elproduktionen blir utbyggd med kärnkraft och kan klara efterfrågan på el även till bilar.
    Det kanske blir verklighet men det är väl fortfarande så att en Golf kan köras 20 000 mil innan den smutsar ner lika mycket som en nytillverkad elbil har gjort innan den ens är såld.

  3. Om man sen som jag kör sin diesel på HVO, så kan jag inte på något vis förstå hur det kan vara bättre för miljön med en elbil.

    Måste väl vara bättre för miljön att köra bilar som redan finns?

    Bilar som vi byter ut får ju dessutom bara ett nytt liv någon annan stans.

  4. Batterierna blir utslitna inom 5-6 år, går inte att återanvända och kostar 350 000 att byta i en Tesla. Dagens batterier i nuvarande form är underlägsna förbränningsmotorer i pris, användbarhet och hållbarhet. Förbränningsmotorer har samma kraft tills bränslet är slut och det tar några minuter att fylla fullt och köra vidare i ca: 100 mil. Man kan även ha en reservdunk med sig. Batteridrift får vänta för mej. Regeringen är orealistiska på för många plan och borde snabbt bytas ut i ett nyval innan hela Sveriges befolkning går klädda i trasor och lider av svåra skatteskulder.

    • Batterierna i en Tesla håller troligen hela bilens livslängd.

      Det finns ingen anledning till att oroa sig för livslängden hos batterierna i dagens elbilar, menar Geotab. Batterierna blir ständigt bättre och tåligare. Dessutom minskar kostnaden avsevärt. De senaste tio åren har batterikostnaden minskat med 80 procent. Kostnaden lär fortsätta minska. Den dagen dagens elbilsköpare behöver byta batteri, ja då kommer det inte vara något större orosmoment.

      https://illvet.se/teknik/energi/batterier/teslabatterier-haaller-i-drygt-35-miljoner-kilometer

      • Av de tre Teslor som finns i närområdet har två fått batteriproblem redan det första året och den andra år två .
        Alla tre har bytt batteri , två fick nya batterier och den tredje ett rekonditionerat ( som dock bara klarar ca 80% laddning ) .
        Han har klagat men ej fått gehör från Tesla och ärendet ligger nu hos ARN.
        Ingen av de tre klarar mer än halva uppgivna räckvidden på vintern och en har fått byta elmotorer eftersom de inte tålde saltblasket på E4 utan kortslöt mitt i en rondell i rusningstrafiken.

      • Foliehattens källor är inte direkt aktuella när det gäller en teknik som utvecklas snabbt. Han hänvisar till källor från 2010, 2011 och 2018, när det gäller livslängden på batterierna.

  5. Jag har ett flertal gånger skrivit mejl till Hedbergs/Ford i Malmö och frågat efter milkostnaden för en liten elbil, men aldrig fått svar.
    Skäms dom över milkostnaden, eller inte vågar svara skriftligt.
    Kanske bäst att det inte finns på papper?

  6. Blir oerhört spännande om några år när alla elbilar skall laddas och el eller kapacitet för elöverföring är brist och regeringen konstaterar att vi har varit naiva. För övrigt undrar jag om inte elbilar bara är en parantes under 15-30 år och det blir vätgas som blir drivmedel i framtiden där utsläppen är minimala och i huvudsak vatten.

    • Jag tror andrahandsvärdet på elbilar blir spännande. Just nu är det skapligt, intresset är högt och det finns inte så många att välja på. Men snart ökar antalet, det kommer fler märken, de blir billigare att producera och köpa samt tekniken kommer att bli bättre. En gissning blir att den som köpt en Tesla för 6-800.000 inte får så mycket för den om 3-4 år när en ny, bättre, med längre räckvidd och snabbare laddning kostar 3-500.000. Men det är en gissning.

      Kanske smart att hyra för den intresserade.

  7. Ja ja vi håller på att avskaffa os själva och vi blir så lyckliga när vi inom snart är ett kalifat

  8. Läste på Samnytt i går att en skada av ett stenskott på en elbil kostar 350000 kr att reparera , vem går och köper en sådan bil ,möjligtvis en överbetald politiker eller GD , eller finns det så många förmögna miljöpartister . Kontentan blir att ingen vanlig människa har några möjligheter att inneha bil , men det är nog det som är meningen .

Kommentera