Mer än var tionde statlig väg är i dåligt skick

INFRASTRUKTUR. Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick och på flera håll i landet är vägarna direkt trafikfarliga. Det visar en kartläggning från branschorganisationen Transportföretagen.

Petterssons cykel under en tur på en landsväg i Södermanland

Undersökningen bygger på öppen data från Trafikverket om de 98.500 kilometer statlig väg som det svenska vägnätet består av. Bland annat undersöks ojämnheter och vägarnas förväntade livslängd. Enligt rapporten behöver det årliga underhållet till vägbeläggning öka från dagens cirka 3 miljarder till 5,4 miljarder kronor per år fram till 2030.

”Petterssons” väg. Jag är dock inte lika irriterad som skylttillverkar verkar vara och nyligen blev vägen helrenoverad och jättefin.

”Så länge resurserna till vägunderhåll understiger behovet kommer Trafikverket tvingas prioritera vägar med mycket trafik och de stora sammanhängande stråken. Gapet mellan stad och land kommer att växa. Vi får ett allt mer polariserat vägnät”, skriver Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, i ett pressmeddelande.

– Pettersson säger att det är väl inte att tänka på att spara in på bistånd, EU, FN, ensamstående ljugande unga män, asyl- och anhöriginvandring eller något annat av de hundratals miljarder vi lägger på utlänningar för att få ihop de 2,4 miljarder som fattas till vägarna…

Ett annat problem är att det bristande underhållet gäller även järnvägsnätet, elnätet, vatten och avlopp med mera. Det är som att påstå att man har gått om pengar när man festar upp hyran..

Steget Efter
Steget Efter

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

14 thoughts on “Mer än var tionde statlig väg är i dåligt skick

  1. Det är stor skillnad att köra bil i Danmark gentemot Sverige. Asfalten man lägger på sina vägar där skiljer sig stort mot det man lägger på våra vägar.
    I Danmark hörs det nästan ingenting inte när man glider fram på deras motorvägar. I Sverige däremot väsnas det så förskräckligt så man skulle tro att man glömt och stänga fönstren. Fick höra att förklaring var att man tidigare skrivit på ett bindande kontrakt för leverans av asfalt från Tyskland, som visat sig vara undermålig.Troligen något mycket billigare skit av låg kvalitet för att spara in på utgifterna.

  2. Det är snarare 3,4 mrd per år fram till 2030 extra som behövs. totalt över 70 mrder kr behövs, vaddå 2.4 mrd?

  3. Alltså, Det är ju inte lätt att vara svensk humanistisk och feministisk regering, tänk att lova allt och lite till till FN, EU och andra organisationer samt åka runt världen och lova guld, bidrag och och feministiska toaletter till korrupta regeringar och länder samtidigt som de där j-a svenskarna har krav på vägar, järnvägar, poliser, elektricitet, pensioner, beredskapslager med mera, med mera………!

  4. Sverige är ett i land .eller hur stefan..allt är perfekt..Vad tycker du din sosse.
    Som har rötter i Nazisimen

  5. Svensk infrastruktur i dåligt skick, skriver även Dagens Näringsliv.se

    ”Det finns en stor oro i samhällsbyggnadsbranschen för flera av våra gemensamma samhällstillgångar. Dagens el- och VA-system är i stora behov av renovering och utbyggnad, skriver Håkan Danielsson, vd för WSP Sverige i en debattartikel i DN. Dagens el- och VA-system är i stora behov av renovering och utbyggnad. Upp till 25 procent av dricksvattnet läcker ur ledningarna innan det når kranen och att få tillstånd att bygga en enda kraftledning tar upp till tio år. Detta samtidigt som behovet av el stiger för varje dag och vi ser stora utmaningar med distributionen av el från norr till söder. Oron för skicket på våra vägar, järnvägar och fastigheter är också stor.”

    ”I rapporten som ligger till grund för debattartikeln: ”Sverige behöver renoveras. Status, behov och sårbarheter i våra gemensamma tillgångar”, har WSP Sverige intervjuat branschorganisationer som bland andra Energiföretagen, Svenskt Vatten och Fastighetsägarna. Gemensamt för samtliga branschorganisationer är att de uttrycker en stor oro för skicket på våra samhällstillgångar.”
    https://www.dagensnaringsliv.se/index.php/20201202/198762/svensk-infrastruktur-i-daligt-skick

    Fotnot: de svenska bolagen, J&W (Jacobson & Widmark) och KM (Kjessler&Mannerstråle), ingår numera i WSP (Williams Sale Partnership), som är ett globalt konsultföretag inom sektorn bygg/miljö med fokus på teknik och analys, strategisk rådgivning och forskning i samhällsutvecklingen.

  6. ”Kartläggning” ? Jag har kört bil sedan början på 1970-talet och underhållet har aldrig varit sämre än idag! Meningen är väl att de yngre ska vänja sig?? Eller?? Däremot är ärligt talat vissa vägar renoverade, som de inte var det då, men underhållet är under ALL kritik! En bråkdel av bilskatten, bränsleskatten mm går till vägarna! det går till annat!!

  7. Invällarna kostar oss skattebetalare över 500 miljarder varje år, pengar som bokstavligt talat kastas i sjön, vi kunde lika gärna elda opp pengarna!
    Att bygga en motorväg i Sverige kostar 1 miljard per 33 km.
    Vi skulle således kunna bygga två helt nya och moderna motorvägar från söder till norr, en kustväg och en inlandsväg, för summan av vad massinvandringen kostar oss bara under ett enda år.
    Det skulle även bli pengar över till andra vägar!
    Massinvandringen drar ner standarden i Sverige till bottennivåer, vi tvingas betala för att riva och förstöra ett fullt fungerande land.
    Jag ser detta som rent kriminellt och bör bestraffas med lagens hårdaste straff.

  8. Här hade de enorma summor S/MP/C/L/VPK skänker bort till afrikanska Niggerhövdíngar o. andra korrupta infödingar,varit bättre placerade.

  9. Sverige har förvandlats till Europas fattighjon under dom ondskefulla socialisternas vanstyre.
    Att riva ner går snabbt men att sen renovera och bygga tar en oerhört längre tid -om det nu över huvud taget är möjligt i detta fall?
    Jag är mycket tveksam!

  10. Med tanke på att trafiken överbeskattas med 70 Miljarder per år, borde det egentligen inte vara något problem att sköta om vägnätet.

    Dock har Staten andra områden som anses viktigare att fylla med Miljarder, pengar som strösslas år efter år, utan någon nämnvärd kontroll…

  11. Det är värre än så , på vissa håll rivs den trasiga asfalten upp så det blir grusväg, som är billigare att underhålla.
    Sveriges pengar är slut.
    Välkommen till Fattigsverige.

Lämna ett svar till evaAvbryt svar