Är det förmildrande att byta religion?

Carolin Dahlman, en av skribenterna på nya Bulletin, försöker förklara det nya fenomenet konvertering och dess påverkan på regelverken.

Ett av många exempel Dahlman tar upp i sin text är mordet på en 20-årig afghan i Kiruna.

En 47-årig afghan mördade en 20-årig landsman med 99 knivhugg efter en händelse som rubricerades som hedersbrott. 47-åringens bägge söner, som deltog i mordet, fick fängelse i fyra respektive tre år. Pappan fick livstid. I en trovärdig rättsstat skulle givetvis en livstidslång utvisning genomföras efter avtjänat straff. Dock kommer detta inte att ske, då mannen och troligen då också sönerna konverterat från islam till kristendomen.

Känner ni igen mönstret? Ni har läst om detta åtskilliga gånger i såväl etablerade som alternativa medier. Att många väljer att konvertera till kristendomen så fort en utvisning kommer på tal. Dahlman nämner i sin text fler fall där mördare, våldtäktsmän och andra grova brottslingar slipper utvisning då de plötsligt valt att konvertera. Fast hur trovärdiga är dessa konverteringar?

I fallet med den afghanske mördaren i Kiruna sökte han och familjen asyl i Sverige 2012, men fick avslag. 2014 lät sig mannen döpas och sade sig ha konverterat från islam, efter vilket en ny asylansökan lämnades in till Migrationsverket. Den här gången med ett positivt svar som följd. Dock har det bevisats att den 47-åriga mördare inte satt sin fot i församlingens lokaler sedan 2017 och det menar Dahlman tyder på att religionsbyten är en garanti för att slippa utvisning.

Därmed kan grova brottslingar med en bakgrund i muslimska länder snart vandra som fria män i Sverige, troligen belönade med bidrag från det svenska välfärdssystemet.

Bulletin

2011 avhandlades ämnet i en kandidatuppsats på Lunds universitet. Rubriken på uppsatsen löd ”Religion som skäl till asyl” och i texten kan man läsa att konvertering till kristendomen kan vara en sådan ny omständighet som förhindrar att aktuella personer utvisas. Det finns också i texten många hänvisningar till Utlänningslagen från 2005 och det är nog bara att konstatera hur många lär sig vilka trådar de ska dra i för att få stanna.

14 thoughts on “Är det förmildrande att byta religion?

  1. Jag har egen erfarenhet av uttrycket: ”Man menar inte vad man säger” efter att ha arbetat i muslimska länder. Framför allt kan man ljuga en otrogen rakt i ansiktet, M.a.o.så ”enligt mitt bedömande” ska man inte lita för mycket på en s.k. konvertit.

  2. Det är inte trovärdigt alls, den som är marinerad från födsel
    i den Islamska tron byter inte religion så lätt. Det var ju just
    på grund av deras religion som man dödade denne med
    99 knivhugg, sen kan man undra över att dom inte använde 100 ?

  3. Bytt religion? Bra, då är de säkert konfirmerade och erhållit undervisning? Plocka fram ett exemplar av forna tiders husförhör och börja utfrågningen. Koncentrera den till Nya testamentet då pedofeten ”lånade” hejfriskt från Tanakh och Torah (liksom Gamla testamentet).

  4. Det bevisas återkommande att brottsoffer och allmänheten inte respekteras i Sverige. Respekt och säkerheten tilldelas gärningsmännen vare sig de är mördare eller rånare. Sveriges rättsvårdande myndigheter prioriterar inte allmänhetens framtida säkerhet. Myndigheterna tycks prioritera och stötta importerade kriminella individer och verksamheter. Jag vet inte hur svenska väljare ska kunna komma till sans i ett vanvettigt kaos. Jag vill inte uppleva när Sverige blivit ett nednött rivningsobjekt där kriminella bestämmer vardagen för allmänheten. Det har delvis börjat tyvärr.

  5. *Byta religion” är troligen oftast rent skojeri och bedrägeri.
    Bulletin, är dock en besvikelse, deras nyheter känner vi redan till. Inga detaljer utan ungefär som de vanliga tidningarna. Jämför Petterssons, där kan man ofta få reda på detaljer som tidningar inte skriver om.
    Nej, jag tycker att Bulletin oftast klagar och gnäller utan att ens försöka analysera skeenden.
    Den funkar som en insändarsida så trist.

  6. Du kan aldrig tvätta bort klankultur och hederskultur ur en muslim även om han säger sig bytt religion. Religionen har inget med hur dom tänker i det stora hela… vi är sååå körda och det värsta är att vi betalar för att bli överkörda och invaderade… det här sa jag om islam för 25 år sedan… ingen trodde på mig och godhetsknarkandet har växt till en farsot värre än digerdöden. Återinför skarpa regler för rättsväsendet… inga straffrabatter och utvisning på fläcken om mer än ett år utdöms… fängelsestraffet avtjänas i hemlandet som vi naturligtvis avtalat med att vi betalar vistelsen tiden ut (blir billigare än att ha drägget inlåsta här)

    • Sant. Allt skit som invandrarna har med sig har inte sitt ursprung i Islam. Tex tror jag inte att bög-våldtäkter är sanktionerat i koranen. Det är en ren företeelse från afganistans kultur.

    • Så bra precis, annars skulle vi väl inte läsa Bibeln är fortfarande aktuell från samma skithålsländer bara lite glömda folkslag som fariseer dom har vi nog inte i Botkyrka.

    • Hade Sverige sänt tillbaka alla som inte försörjer sig själv så skulle alla dessa brottslingar inte behöva gå genom dyrt rättssystem med legitimerade tjuvar som försvarade dessa.
      Bättre stämma i bäcken än i ån.
      Fler måste inse detta Peter de Mander

      • Och dessutom hade våra svenska fängelser inte varit överfulla… vi hade kanske t.o.m fått plats med korrupta politiker där då 😉

  7. När en svensk talar sanning till en myndighetsperson blir han inte trodd men om en främling ljuger då tror de på honom.

    Om en svensk i skrift eller tal ger uttryck för vad han anser om för stor okontrollerad invandring och råkar använda ett ord som myndigheterna just då anser fel, blir han fälld för hets mot folkgrupp.
    Detta oavsett att invandringen består av en mängd olika folkgrupper.

    En av dessa i invandringsgruppen får utan att skuldbeläggas kalla både en svensk och en svenska med ord som ej här går att nämna, men det är inte straffbart eftersom vi svenskar inte anses som en folkgrupp.

    I landet Sverige där myndigheterna anser alla lika mycket värda, undantaget dock egen hårt beskattad befolkning.

    Saxat ur Internationalen:
    ”Båd´stat och lagar oss förtrycka
    vi under skatter dignar ner.
    Den rike inga plikter tycka,
    den arme ingen rätt man ger.

Kommentera