Elektrifieringens nota: 1 220 miljarder kronor

ENERGIPOLITIK. Sveriges elsystem behöver byggas ut rejält. Annars blir det stopp både för elbilarna och elektrifieringen av industrin. Prislappen beräknas till 50–60 miljarder kronor per år.

Vindkraft när det inte blåser är inte så bra.

Volvo Cars, BMW, Kia, Hyundai, Volkswagen, Mercedes och Toyota gör det. För att nu inte tala om stora lastbilstillverkare som AB Volvo och Scania.

De planerar alla för en storskalig utrullning av eldrivna bilar. Både för att få ned utsläppen av växthusgaser och för att slippa undan hotande miljardböter och förbud när EU och politiker i en rad länder skärper utsläppskraven, skriver Svenska Dagbladet bakom betalvägg.

”– Det är möjligt att ha ett system som bygger på helt förnybar elproduktion med bara vind- och vattenkraft i Sverige. Men det blir 40 procent dyrare än om vi också har kärnkraft, säger Lina Håkansdotter.”

-Pettersson undrar vem som ska betala? Pengar finns visserligen men de ges bort i bistånd, till FN och EU. Undrar vem som ska hjälpa oss när vi blivit ett u-land…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

21 thoughts on “Elektrifieringens nota: 1 220 miljarder kronor

  1. Snacka om att vi blir beroende av elkraft i framtiden

    Att inte MSB larmar och gör en konsekvensutredning är oförståeligt.
    Eller vid närmare betänkande är det tyvärr förståeligt när man ser vem som är generaldirektör för myndigheten.

    ”Vi såg det inte komma” är ju kännetecknande för dagens makthavare som tyvärr även påverkar oss i framtiden.

  2. Våra barn och barnbarn får betala för detta vansinne, inte bara ekonomiskt utan även miljömässigt med en totalt förstörd vildmark!

  3. Vilka ska betala? De som är längst från köttgrytorna naturligtvis, same procedure every year.
    Det kommer då att påverka bidragen som endast ökar med några få procent.
    På tal om öka, min pension ökade netto med 10 spänn per månad så jag ser med stor tillförsikt på kommande levnadskostnadsökningar!

  4. Här hade dom 50-60 miljarder som patriarken skänkt till
    EU gjort nytta? Finns det naivare politiker än Sveriges??

  5. Utvisa alla som kommit hit de senaste 20 åren utan att vara flyktingar. Även de som fått medborgarskap på felaktiga grunder. Stoppa allt bistånd. Utvisa alla utländska fångar i våra fängelser. Ut ur eu. För att få bidrag och pension här måste man först jobba och göra rätt för sig. Nu har vi råd att bygga upp Sverige igen. Både elnätet och allt annat som eftersatts i många år av oansvariga politiker som borde åtalas för förräderi mot det egna folket.

  6. För övrigt vill jag hylla Petterssons Blogg tusenfalt!! Petterssons blogg inger ett hopp om en bättre framtid!! Pettersson engagerar det Svenska folket…Det märks på alla kommentarer!! STORT TACK Pettersson!! Mvh Bengtis

  7. ”Undrar vem som ska hjälpa oss när vi blivit ett u-land…”

    Försvarsmakten och Kriminalvårdens transporttjänst i samarbete under nya ledningar?

    • Sveriges STÖRSTA parti ,MP, avvecklar en pålitlig och en miljövänlig el-produktion genom att avveckla kärnkraften!!! Halleluja!!

  8. Jag är nog inte så säker på tillverkarna omställer till elbilar!? Det är nog snarare hybrid och bränsleceller som gäller i framtiden. Kolla hur aktierna rusat med vätgas och bräncleceller sista åren i svenska och utländska börser !? Dem största biltillverkarna säljer redan bränslecell vätgas bilar men det har varit dyrt att utveckla för de mindre bilföretagen. Chefen för ett av dem största bilföretagen har dömt ut elbilarna, hur skulle det fungera med infrastrukturen i asien? På aktieforumen spekuleras det varför teslachefen hade en veckas semester i Sverige, börjar han bli nervös och vill ställa om produktionen?

    • Biltillverkarna ligger i framkant och kan anpassa sina bilar, allt efter miljö-mupparnas krav!

  9. Det finns ju gott om vindkraftverk som havererar av många olika orsaker, t e x på grund av att de inte tål alltför hårda vindstyrkor.

    Då blir det inte många Kwh producerade under stilleståndet och uppröjnings- & reparationsarbetena drar mycket höga kostnader.

    https://stopthesethings.files.wordpress.com/2020/12/sweden-turbine-down.png

    Källa:

    https://stopthesethings.com/2020/12/09/turbines-tumble-another-230-metre-300-tonne-whirling-wonder-bites-the-dust/?fbclid=IwAR2SZCkhauR2PxEOgPaMHnDLu41yxlplid0k5mqC7zEbQXvPKX5VFteCsT4

    • Tillägg:

      Bilder från Jörn i Västerbotten: Gigantiska kraftverket ligger i spillror. Det hann inte hann inte producera en endaste liten Kilowatt elektricitet innan det fasade ihop. Publicerades 2020-11-23.

      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/unika-bilderna-se-olycksplatsen-fran-luften

      Det odemokratiska språkröret Per Bolund (MP), som uppenbarligen blir helt hjärndöd av att dricka ett helrör miljöovänligt maskrosvin ….

      Han vill avskaffa den kommunala demokratin och tycker så här om förseningarna i utbyggnaden av vindkraften i Sverige där många kommuner utnyttjat sin lagstadgade vetorätt.

      Per Bolund (MP) finansmarknads- och biträdande finansminister sen 2014 och Sveriges bostadsminister sen 2019 har starka åsikter om kommunernas lagstadgade vindkrafts-veton.

      Delcitat

      Ska vi nå ett 100 procent förnybart elproduktionssystem, då måste vi ta bort sådana hinder, säger Per Bolund.

      Slut delcitat

      Läs gärna hela SVT:s referat av Per Bolunds missnöje med kommunernas användande av sina lagstadgade vindkrafts-veton. Publicerades den 8:e oktober 2020.

      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-slopa-det-kommunala-vindkraftsvetot

      Per Bolund vill att vindkraften skall byggas ut i ett snabbare tempo innan folkopinionen upptäcker de negativa effekterna och därmed kan lyckas försena eller kanske t o m stoppa vindkraftsutbyggnaden.

      För övrigt, hur kan Per Bolund som miljöpartist klassa vindkraftsutbyggnaden som ”ett 100-procent förnybart elproduktionssystem”. Om man tar med i beräkningarna all den CO2-skapande fossila energin som använts för att producera själva vindkraftverken, bygga vägar och fundament mm på marken för montering av dessa gigantiskt höga verk?

      Efter kraftverkens beräknade livslängd på endast c:a 12 år skall de monteras ned och marken återställas till ursprungligt skick. Det medför ytterligare förbrukning av mängder med energi, som producerats med CO2-skapande fossila bränslen.

  10. Dömt att misslyckas. Miljöförstöringen kommer bli enorm.
    Agenda 2030, 30% av all mark skall förbjudas att beträda?
    30% Får besökas av kontrollerad turism.
    Inget av detta går att genomföra utan minska jordens befolkning drastiskt.
    Enklaste lösningen en spruta så löser sig allt av sig själv om några år.
    Great Reset, Bild Back Better.

  11. Det där tror jag inte på:
    ”– Det är möjligt att ha ett system som bygger på helt förnybar elproduktion med bara vind- och vattenkraft i Sverige. Men det blir 40 procent dyrare än om vi också har kärnkraft, säger Lina Håkansdotter.”

Lämna ett svar till Billy BoyAvbryt svar