Ingen klockringning för de döda i Nyköping

Klockan 18 i kväll, på Nyårsafton, ska klockorna i landets alla domkyrkor ringa för att minnas dem som dött under året. Många lokala församlingar har anslutit sig, dock inte Nyköping. Vaktmästarna har gått på nyårsledigt och jag vill inte lägga om deras schema precis före helgen, de har jobbat hårt hela året säger kyrkoherde Ylva Evensen enligt SN.se.

– Pettersson tror att kyrkoherde Evensen slirar på sanningen lite. Kyrkan omfattas av samma restriktioner som andra i samhället så advent, Lucia och julgudstjänster har varit inställda så det hårda arbetet är troligen en myt och hur svårt kan det vara att dra igång ett klockspel som är förprogrammerat, med en elektrisk strömbrytare eller en app i mobilen. Kyrkoherden har helt enkelt glömt att planera.

Klockspelet i Landskrona

Wilhelm Moberg, Svensk strävan, 1941

”Sverige är vårt, det är sex och en kvarts millioner levande svenskars land. Men det är även de dödas land, deras som byggt upp det åt oss från början och lämnat oss sitt verk att förvalta och förkovra. De döda är åtskilliga millioner flera än vi. De har mycket att säga oss nu, och vi är skyldiga att lyssna till dem. Vi lyssnar till dem genom att minnas vad de uträttat och genom att värdesätta deras strävan. De kan icke mera värja sitt verk. Det åligger oss.

Någon gudomlig rätt till ett visst landområde, någon rätt i och för sig att besitta ett visst land från begynnelsen och intill änden, gives naturligtvis icke åt vårt folk. Den rätten är någonting som skall förtjänas, som skall förvärvas av varje folk.

Svenskarna har förvärvat sig rätten till sitt land. Sverige är vårt sedan årtusenden med odlarens och brukarens självklara rätt, genom fädernas offer i blod, genom den särpräglade kultur, som har skapats här.

Vad Sverige i dag är, det har döda och levande svenskar gjort det till, och ingen annan. Sverige är idag vårt genom svensk strävan. De levande svenskarnas uppgift är att bevara det och förkovra det genom att fortsätta denna strävan – på frihetens grund.

Vi är ett litet folk, men vi har ett stort land att bo i. Se på Europa-kartan! Vårt land brer vida ut sig i världsdelen. Men vi är få, vi är de ensamma stugornas folk, och även om vi numera delvis bor i städer, så är vi dock någon gång komna från bönders, torpares, backstugesittares stugor.

I ensamheten i stora ödsliga skogar har en svensk folksjäl danats genom tusendena år. Brottningen med stenen och stubben när åkern bröts, har gett oss krafter – andliga och kroppsliga. Och starkt motstånd utvecklar starka krafter. Så har detta lands skog och mark präglat oss, gett oss det egnaste, upprinnelsens källa till vår folkstyrka, den ensamme skogsbons stolthet och frihetssinne och den sege odlarens ihållighet.

Det verkligt svenska är sålunda ursprunget – vår växtplats. Det är för mig den barndomens jord där jag sprang barfota något dussin somrar, och kände enrisbuskens barr under fötterna. Barndomens mark, det är vårens allt ljusare kvällar med morkullsflykt över stugbacken, och tranornas skrik från kärret. Det är sommarens solvärmda bäck med sitt ljumma vatten plaskande kring barnaben med sårskorpor på knäna. Det är höstens röda lingontuvor och det nedfallna äpplet i dagg-gräset en klar morgon. Det är vinterns snödrivor vid farstubron. Det är iskanornas kälkbacke. Det är några barn i en gråmosses lavstuga på skogsbacken en enslig kväll i skymningen. Far är på regementsmötet, mor på dagsverke uppe i Roten. Barnen sitter vid stugans fönster och trycker sina näsor platta vidmot emot glaset. Finns det inte någon där nere på vägen? Det är fattigdom – men en stolt fattigdom, som hjälper sig själv till livets tillräckliga uppehälle, till det grova, men mustiga dagliga brödet från rågen på åkerlappen kring stugan. Det är en sund och fri barnaväxt, som den vilda örtens mellan enbuskarna i hagen. Det är frid och trygghet i ett fredligt land, där barnen föds fria av fria föräldrar. Ett land där också de minsta backstugors barn får pröva sina möjligheter av alla slag så långt deras krafter räcker till. Ett land där var och en får växa efter sin egen art. Detta är det egna, det som aldrig skall låta sig utbyta mot något främmande. Detta är roten och blodsbandet, min andliga arvslott som jag har att föra orörd vidare åt mina egna barn. Detta är för mig det svenska, det omistliga.”

– Wilhelm Moberg, Svensk strävan, 1941

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

22 thoughts on “Ingen klockringning för de döda i Nyköping

  1. En fin manifestation att ringa för de, som dött under året. Det hittas ofta på dunkla rasistmotiv för att neka till att vara med eller inte för alla möjliga sammanhang. Enkelt att trycka på knappen eller i sällsyntare fall köra 5 minuter manuell klockringning. det kostar kanske en timme totalt. Kanske man är rädda för repressalier från den kriminella myndigheten i Sverige.

  2. Prästen kan själv trycka på knappen för att sätta igång klockringningen. Vaktmästaren kan sova vidare på nyårsafton.

    • Får instämma med den som menade,att detta Nyårsfirande kunde vara en form av rasism,mot ”vår” nya befolkning….
      Kanske skulle rent av Islamisterna,störas av klangen ?
      Kära nån vad detta land har förändrats sedan Stenbocks barndom.
      Då samlades byn´s befolkningen vid Gröna Parken,och lyssnade till bl.a. Sångkören och ett kort tal av ortens präst,innan det var dags för ett enkelt fyrverkeri.
      Vi hade ju ingen kyrka,som kunde störa oss i byn…

  3. Gick ur när det visade sig att kyrkan var en av de värsta mobbing-arbetsplatserna, snacka om hyckleri.
    Klockringning är väl snart att betrakta som hets mot folkgrupp

  4. Vissa pastorer utmärker sig mer än andra.
    Jag lämnade svenska kyrkan när Malmö prästen Simonsson propagerade för att turkar från Bulgarien skulle få fristad i svenska kyrkor.
    Mitt sätt att marker mitt missnöje, det är snart 30 år sedan.

    • Den som inte är med i Svenska kyrkan lämnar fältet fritt för muslimkramare.

      Min åsikt är att det är bättre att vara medlem och rösta i kyrkovalet.

      • Och avlöna muslimkramarna med dina surt förvärvade slantar. Valet är självfallet ditt.

        Jag lämnade statskyrkan för mer än femtio år sedan och har inte sedan dess haft en tanke på att återvända.

        Vad som är ytterst beklagligt är att staten skänkte bort en stor del av vårt kulturarv och fick inte ens ett tack. Ett kulturarv som Svenska Kyrkan förskingrar efter bästa förmåga. Och du kan inte göra ett dugg oavsett om du pliktar eller inte,

        Här har ni en utmärkt representant för den svenska kyrkan. Modern och bra:

        https://www.svtstatic.se/image/wide/992/21011152/1555058593?format=auto

      • Gick du ur för 50 år sedan var det knappast muslimkramarnas fel.

        Jag har röstat emot det som du tydligen accepterar i det tysta. Valet är ditt.

        På 50 år har ungefär två miljoner lämnat kyrkan av olika anledningar. Hade de röstat mot det de var missnöjda med hade det sett annorlunda ut, men att spara några kronor kanske är det viktigaste.

      • Pettersson 31 12 2020 at 14:53

        Du har lite rätt men mest har du fel. Självklart lämnade jag inte statskyrkan för några muslimkramares skull. Jag lämnade för att det var samma hyckleri då som nu. Att jag inte lämnade tidigare berodde på att jag inte var gammal nog för att bestämma själv vilken saga jag vill tro på. Jag föddes på den gamla goda tiden när det inte fanns någon religionsfrihet. Om vi har någon religionsfrihet i dag tål att diskutera.

        Du ska inte anklaga mig för att ha accepterat något i det tysta. Det är du som subventionerar prästerskapet med dina penningar.

        Mycket av det onda beror på att när man skilde Svenska Kyrkan från statskyrkan så skilde man inte kyrkan från staten.

        Att tro att man kan förändra Svenska Kyrkan inifrån är lika naivt som att tro att man kan påverka public service inifrån. Eller Europiska Unionen. Eller valfritt riksdagsparti.

        Pettersson. Finns det någon likhet mellan sagans Jesus eller dagens prästerskap i Svenska Kyrkan? Berätta!

      • Tror du inte det går och påverka så tror du inte och det kan inte jag göra något åt.

        Jag tror att det går även om det tar tid, det är därför jag driver bloggen sedan över tio år tillbaka. När jag startade var SD inte med i riksdagen, kommande val kanske det blir en liten förändring men strunt i det du, det går inte att förändra säger du.

        Har du noterat att för 4,5 år sedan röstade britterna för att lämna EU, nu gör dom det, men strunt i det du, det går inte att påverka…

      • Svenska kyrkans förfall började när staten tog sin hand ifrån den, det blev startskottet för hycklarvänstern att ta sig in där med .

  5. När jag läser Moberg blir jag tårögd. Känner också en maktlöshet inför dom krafter som fördärvar vårt fädernesland. Jag är tillräckligt gammal för att minnas när Sverige fortfarande var svenskt.

  6. Du prälle, skyll inte på att vaktmästarna har ledigt, klockorna går faktiskt att ställa så att dom ringer automatiskt vid rätt tidpunkt, ytterligare ett ynkligt krypande för Islam, och har förmodligen sin utgångspunkt från
    Svenska Kyrkans ledning som ständigt kryper inför Islam! Bedrövligt!

    • Det var en ynklig präst. Har han inte kompetens nog vikariera för klockan om nu hen skulle behöva vara ledigt. Hur svårt kan det vara. På fars och min tid var det två tryckknappar uppe i tornet en av och en på. Och så likadant där nere i vapenhuset. I dag är det väl en app kan jag tänka.

      Hur gör Svenska Kyrkan i Nyköping när de ska klämta in det nya året. Görs det också med elektricitet? Jag minns att det var rätt tungt för en liten grabb slå kläppen mot malmklockan men man skulle ju prova på allt. Så skulle ju luckorna öppnas och stängas. Trappan upp var inte heller att leka med. Särskilt inte stegen sista biten.

      Det finns väl en kyrka till i Nyköping, Med ett nybyggt klocktorn. Kanske rentav med hiss så klockare och präst kan fara nästan ända upp i himmelen.

      Klämtar man inte på nyårsafton i Nyköping? Man kanske inte firar nyår en annan tid på året i den staden. Det var så länge sedan jag var

      • Visst Jill. Men jag är från förr i tiden. Det är inte ofta jag går i kyrkan. En och annan begravning blir det. En hel del när man är i min ålder.

  7. Säkert så Pettersson! Och tidningen ni har i Nyköping är lika säkert fullkomligt i osynk med tiden o depraverad som vår här i Eskilstuna. Som lök på laxen har Voronov, en slags person på blaskan som kallar sig journalist, nu i många år omöjliggjort att man kan läsa, köpa eller prenumerera på tidningen. Trist.

  8. Vilken billig, lögnaktig och patetiskt fabricerad ursäkt.
    Grejen är ju naturligtvis att klockringningen kan störa muhammed´s böne-brölande.

Lämna ett svar till centurionAvbryt svar