Orsakade bogvisiret skadan på Estonia?

TEKNIK. Det hål i Estonias skrov som presenteras i den prisade dokumentären ”Estonia – fyndet som ändrar allt” kan ha orsakats av bogvisiret. Det hävdar den finska experten Klaus Rahka i en ny rapport.

Estonias bogvisir på Muskö, Foto Anneli Karlsson, Wikimedia

Det finns många teorier om hur hålet i Estonias skrov har uppkommit. Här är en från Klaus Rahka som är finsk doktor i teknik och som specialiserar sig på materialstyrka. Han säger: Det var varken stenar på havsbotten eller en kollision med en ubåt som orsakade hålet utan det var bogvisiret som rev upp det när det föll av.

ERR som publicerat artikeln är Estlands public service-bolag för TV och radio.

”Det ser ut som att en stor konservöppnare har gått in och bänt upp hålet”, skriver han i rapporten och visar bilder på utstickande delar i bogvisiret som han menar kan ha orsakat skadorna.

– Det är den mest troliga teorin Pettersson sett hittills. Bogvisiret väger 55 ton och är ingen liten sak och sedan kommer rörelseenergin till.

Hålet är 4 meter högt och 1,2 m

Om vi tittar på fakta och vittnesmål kan förklaringen till det stora hålet på styrbords sida finnas genom matematik och fysik och då är det lättare att hamna på bogvisiret än svenska eller ryska ubåtar och attentat.

Film från utredningen, bogvisiret lossar vid 2:33…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

31 thoughts on “Orsakade bogvisiret skadan på Estonia?

  1. Det är märkligt, att Klaus också citerat min hypotes, hans vetenskaps hen
    har troligen berättat om att hålet verkar gjorts med en konservöppnare.
    Jag har mailat massor av info till Ulfvarson, bla ett foto på min camping konserv öppnare. Och skrivit om att hålet kunnat gjorts av liknande spetsar på trasiga visiret, samt bifogat fotona, samt ett på visiret där jag påpekat att åt vänster är det en spets som kan varit med och gjort hålet.

    Och det börjar Klaus sin berättelse med..märkligt sammanträffande. Var Ulfvarson vetenskapsman till Klaus? Mha av min
    hypotes? ( Har jag ingen fin titel kanske? Brukar inte använda mina examina, hela livet är en skola, ( sägs det ) som man berikar själv.

    Jag har som skrivet jobbat med att få Ulfvarson att förstå att en spets
    inte behöver pressas igenom bordläggningen mha flera Mega Newtons tryck.

    ( Jag är ny här och vet inte än om man kan bif foton, som bevis mm )

    • I födet har jag sett att en amerikansk ubåt gått till varv i Skottland någon/några veckor efter tragedin med allvarliga skador. Sant eller osant?

  2. Det fuffens jag håller på att kolla är att de inte låst sitt Atlantlås, det är ett
    lås som ska vara starkt nog för att klassa in för att klara, just Atlantens vågor, med säkerhetsmarginal på låset dessutom. Anders Björkman känd Marin ing. sa att det var trasigt sedan länge. De lås som skulle hålla, var
    olika defekta och svaga. Så jag kan och Björkman kan säga att orsaken
    är inte visirets, det är Atlantlåsets. Och följden blev att Estonias diagonal drift, lät visiret panga hål i Estonias skrov, stort hål, det rann mycket vatten in där, när vågornas toppar fyllde på, så senare rann det kontinuerligt in
    så när man gick ner i maskinrummen så var vattnet upp till knäna.
    Maskinrummet kunde köras obemannat, så ronderna var inte så ofta.
    Vattetäta dörrarnas rutin var kanske de kunde vara öppna på havet, men
    stängda inomskärs? Atlantlåset, är boven i dramat ; )

    • Svara , hydraulkolven till bottenlåset som det heter inte Atlantlåset var krökt . Vattentäta dörrar de flesta var öppna alltid , med indikering grönt på bryggan fast det skulle varit tvärtom.

  3. På slutet av Ulfransons deltagande i swebbtv, så återger han min händelse kedja från hur Visiret lossnar tills det slagit hålet om styrbord. Jag bad
    honom att räkna på om min hypotes kunde stämma, han fick ihop att den
    stämde, jag fick inte veta innan en vän sa jag skulle se swebbtv-s
    film och blev förvånad att han sa det var hans ide/händelsekedja, inte
    att det var min, som jag jobbat med drygt en och en halv månad med
    samt informerat honom, där och som nu han bla berättat för tidningen Fokus.
    Så, det är min händelse kedja du sett i Swebbtv. Det jag skrivit nyss här i tråden är om att hålet stansats upp. Det fick jag jobba med att Ulfverson skulle förstå,
    att en liten anslagsyta, typ eggen på ett verktyg gör att den kan stansa igenom, tex skrovplåten.

    Och jag har rättat upp starten på min händelse kedja, med att visiret inte
    lossnar nedåt från Piken, det ”vågspolas” upp/över, på Backen den är ju nästa under vattnet när hon dyker i vågorna, och vidare mot Babord, kanske av fler vågor, hon dyker igenom, sist hamnar det i sjön
    igen och gungar i vågorna, samt pangar upp nya hålet, jag skrivit om
    på annan plats här i tråden. : )

  4. Ja, det är visiret som stansat nyupphittade hålet, det har hållit sig nära vattenytan med en okänd mängd luft som tillsammans med olika ytor
    med olika vassa utstick, lyckas stansa upp ett hål, samt fastnat där
    och av fartvattnet vrids akteut, så det krockar och gör en buckla i
    skrovet, samt lossnar och Estoria far vidare, samt att visiret lyckas
    buckla till en gång till akteröver, innan det sjunker pg av bla brist på
    luft, som läcker ut när visiret gungar samt olika luftläckagen.

    Att det kommit nära skrovet beror på att Estonia håller upp mot vinden
    därmed styr hon mot vinden om Babord, hon har rodren akterut så de
    flyttar aktern mot Styrbord, typ bakhjulsstyrning. Därmed kan Visiret
    komma nära och stansa upp hålet. Man stansar hål. antingen med
    vass eller trubbig stans. En ”hammare” på 50 ton har lätt att stansa
    upp skrovplåten.

  5. ”Estonias bogvisir bärgades i oktober 1994 och placerades först i den finska staden Hangö. Hösten 1999 fick Sjöhistoriska museet visiret som gåva. Bogvisiret placerades sedan provisoriskt i Södertälje hamn och därefter på ön Älvsnabben i Haninge kommun. Sedan 29 september 2005 förvaras visiret i en klimatkontrollerad byggnad på Musköbasen, uppförd av Fortifikationsverket.” (Wikipedia)

    Mystiken tätnar. Placeringen på Musköbasen är troligen inte åtkomlig för allmänheten och tolkar jag sista meningen korrekt så byggde man en byggnad där speciellt för bogvisiret.

    • !,6 kilometer från vraket. Alltså, färjan gick med 22 knop utan bogvisir mot 10 – 15 meter höga vågor. Fartreglaget står fortfarande på 22 knop framåt.

    • Sven, hur vet du att svenska regeringen hakat på Rahkas teori? Jag har inte hört ett ord om det.

      Jag tror utan att vara expert som du att visiret har kunnat vara flytande de 5-7 sekunder som behövdes för att nå 60-70 meter. Estonia var 155 meter och hålet är för om mitten.

      Det finns vittnen, Carl Eric Reintamm, som hörde skrapande ljud och såg något vitt på styrbordssidan där hålet är.

      Kent Härstedt (S), som överlevde katastrofen, har berättat ”vi som var ombord kände ju också att det kom en smäll från sidan och fick fartyget att lägga sig.”

      Nåväl, jag är amatör och var inte med ombord, men tycker att Klaus Rahkas tankar är minst lika troliga som andra. Vi får se…

  6. Absolut Olof.p är där något som inte ska komma i dagen. Typiskt agerande när något ska döljas.

  7. Här skyller i alla fall Pettersson ej på invandrare, något som är mer regel än undantag. Vi får se om han kan skriva två artiklar i rad utan att snäsa åt invandrare. Gör han det är det rekord.

    • Pettersson skriver väl inte så många artiklar?
      Däremot skriver han kommentarer till vad som sker i landet som de etablerade tidningarna håller tyst om.

    • Vore det inte för Pettersson blev vi helt hjärntvättade av gammelmedia och statliga kommunistmedia.

  8. Har länge i min bekantskapskrets förespråkat att det kanske är just bogvisiret som på något sätt hängt kvar vid fartyget och i en sjöhävning slagit upp det hål som hittats. En långt mer trolig förklaring än ubåtar eller annan yttre påverkan.
    Kul att se att någon långt mer klokare än jag har samma tanke

  9. Bara allt handhavande av regeringen ang Estonia vittnar om att det är något väldigt skumt. Varför skulle hon kläs in i betong, dykförbud, gravfrid och inte bärga kroppar eller båt? Nu har det funnits gott om tid att städa bort allt som skulle vara besvärande, så nu får vi aldrig veta.

Kommentera