Moskéer rivna och 600 imamer under utbildning

Som vi tidigare många gånger har berättat så satsar Kina stora resurser på att få sin muslimska befolkning att integrera sig i det kinesiska samhället,  LÄNK

Man har satsat stora resurser på att yrkes-utbilda muslimerna och lära dem hur man uppför sig i det moderna kinesiska samhället. Det har ryktats att utbildningen inkluderar sådana basala ting som att äta griskött och dricka alkoholhaltiga drycker.

Det har uppskattats att kineserna haft – har upp mot 2 miljoner muslimer i internatskolor,  folk med negativ inställning till att kineserna utbildar sin muslimska befolkning kallar ibland internatskolorna för koncentrationsläger.

Innan kineserna började med sina ”internatskolor” för muslimerna så var olika terrorhandlingar vanliga, men efter starten av den stora utbildningsinsatsen, har inte ett enda terrordåd utförts. Att man nu verkar lägga särskilda resurser på imamerna, beror antagligen på att man bedömer att det är särskilt angeläget att utbilda dem för livet i ett moderna samhälle.

Läs mer om Kinas framgångar med att utbilda sin muslimska befolkning HÄR.

8 thoughts on “Moskéer rivna och 600 imamer under utbildning

  1. En dag kanske kommer Kina att möta Mellanöstern på riktigt….

    Det skulle vara Mycket intressant att få vara med om…

  2. Det torde kosta en hel del pengar för Kina att integrera muslimer för att inte tala om hur mycket skulle kosta att få upp kunskapsnivån till motsvarande Sveriges under 50 och 60:talet.

    Alltså innan socialdemokraterna med hjälp av Palme nästintill stoppade begåvade elevers möjlighet att bli ännu bättre. Lärarna skulle lägga sina krafter på de mindre begåvade.

    Så vad fick jag lära mig i skolan under 50 och 60:talet? En synnerligen intressant fråga!

    Att respektera äldre människor, att säga ”Ni” och inte ”Du” till äldre samt okända människor, att buga och bocka, att hålla käften när läraren talar, välskrivning (inte kråkfötter som gäller idag), multiplikationstabellen (upp till 13-tabellen), en ytterst omfattande historieundervisning (namnen på alla våra kungar, deras krig samt viktiga årtal), biologi, kemi med praktiska moment i realskolan (pang-poff), fysik, matematik (xy-ekvationer, derivata, integraler o.s.v. för att inte nämna räknestickan som gjorde att man insåg vad logaritmer var för något och och det kan inte läras ut med hjälp av en miniräknare) och säkerligen en hel del andra ämnen.

    En elev som idag har gått 9 år i skolan är troligen helt clue-less gällande det mesta som nämndes i ovanstående stycke. Dock har dom en fördel gentemot personer som har en bakgrund i de länder som nästintill saknar skolundervisning.

    Det tog mig drygt 15 år att bli vad jag är idag.

    Ingen kan inbilla mig att ett par år på SFI, några kvartssamtal hos diverse myndigheter, pizzasamkväm med polisen, samt någon tillkommande flumutbildning kan kan ersätta ovanstående.

  3. Åtminstone en positiv sak med Kineserna är att de har viljan att stoppa islamismens utbredning…

  4. Sverige gör tvärtom: bygger 43 moskeer, dvs. mer per capita, och skänker bort 600 miljoner per år för muslimska intressen, bosättning mm.

  5. Kan dom ta emot t.ex ”återvändare” (som man så politiskt korrekt kallar IS-terrorister för) och vad vill dom ha för det? Eller om det rent av är god business för kineserna skulle vi kanske kunna satsa på riktigt långa omskolningar….

  6. Heja Kina. Ett föredöme för Europa när det gäller synen på muslimer och deras konstiga behov och ideer

  7. Verkligheten bestämmer vem som har rätt. Vilka har minst kusingiften, vilka utvecklar de smartasta sakerna som alla inklusive muslimer vill ha? Vilka våldtar både vuxna och barn minst, vilka har världens bästa och högsta utbildnings, byggnads, bostads och teknikstandarder? Mm. Det är verkligheten och de som vinner den tävlingen att erbjuda mänskligheten bäst möjligheter till att helt enkelt ha det bra och skönt vinner.

Kommentera