Över 50 kronor litern för bensin och diesel

EKONOMI & KLIMAT. Priset på bensin och diesel behöver höjas ytterligare för att Sverige ska nå klimatmålet för transportsektorn, anser Trafikverket i ett nytt underlag. – Vi behöver löpande höja bränslepriset för att dämpa vägtrafikökningen, samtidigt som vi kraftigt bygger ut elektrifieringen och ökar andelen biodrivmedel, säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket.

Generaldirektör Lena Erixon Foto: Patrik Lindström

För att nå klimatmålen krävs därmed väsentligt höjda bränslepriser, i rapporten nämns över 50 kronor per liter för bensin och diesel,

Lena Erixon, Trafikverkets generaldirektör, säger visserligen att 50 kronor per liter är orealistiskt, men att bränslepriserna måste höjas om inte användandet av biodrivmedel ökar i den takt som beräkningarna kräver.
Både rapporten och Lena Erixon lyfter fram att höjda bränslepriser påverkar olika grupper i olika hög grad, framför allt skulle höjningar slå extra hårt mot människor som bor på landsbygden samt låginkomsttagare. Och skillnaderna i påverkan mellan höginkomsttagare och låginkomsttagare samt mellan storstadsbor och landsbygdsbor skulle bli större i framtiden när allt fler bilar blir elektrifierade, detta eftersom höginkomsttagare och storstadsbor i högre utsträckning köper nyare bilar.

Teknikens Värld

-Pettersson säger bara att tänka 50 kronor/litern för drivmedel som inte gör ett dugg skillnad för jordens klimat visar att det är noll verklighetsförankring hos etablissemanget. Det spelar ingen roll om vi i Sverige skrotar alla våra bilar, stänger alla arbetsplatser och lägger ossner och dör. Det gör ingen skillnad för klimatet.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon tjänar 175.900 kronor i månaden och har nog råd att betala 50 kr/liter men jag misstänker att om hon inte har chaufför så har hon ett tjänstekort att tanka med. Dessutom bor generaldirektören i något som kallas ”småhus” på 540 kvadratmeter.

”I dagsläget betalar landsbygdsbor ungefär dubbelt så stor andel av sin inkomst i bränsleskatter som storstadsbor. I takt med att nya bilar i allt högre grad är elektrifierade, och höginkomsttagare och storstadsbor kör nyare bilar i genomsnitt, kommer skillnaderna i bränsleskatteutgifter mellan hög- respektive låginkomsttagare, och storstads- respektive landsbygdsbor sannolikt att öka”, säger Lena Erixon.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

26 thoughts on “Över 50 kronor litern för bensin och diesel

  1. Har vi betalt idioter, för att sänka landet totalt, så skall dessa avskedas omgående.
    inte ett öre skall utgå för pension?, avgångsvederlag eller liknande
    Hur fan hamna miljörörelsens PK fånerier i statliga myndigheter,
    finns det någon nykterhet alls i deras utredningar, liknar mer en sekt
    Ge oss istället en nykter vision som är baserad på en framtidstro och verklighet med de resurser som finns i landet
    var finns den realistika tänkande eliten som tar fram inovativa lösningar och tar landet framåt

    nej här kastas vi in i ett fullständigt kaos med ytterligheter som kommer styras sönder i någon jävla cirkus med att stänga elpruktion av kärnkraft och låta kolkrafft samtidigt förse skåneregionen med el????
    averka de svenska skogarna för att göra biobränsle för fordon
    ödelägga hela sverige tills det gått åt helvete och sedan komma med
    ”Tänkte inte på det”

  2. Finns det någon uträkning på vad alla varor och mat som skickar kors och tvärs överorden, kostar miljön? Det kanske inte är så viktigt att jag kör dieselbil när fiskar skickas till kina med flyg för att rensas och sedan tillbaka till Europa. Vansinnigt? Eller vad säger Greta om det. Tyvärr är hon nu säkert köpt för att inte kritisera fel saker.

  3. Nu vet Stenbock varför jag aldrig blev generaldirektör.Eller fick en liknande fin titel med ett jobb,att sitta på r-ven dagarna i ända bak ett skrivbord !
    Stenbock föddes med normalt bondförstånd och har behållit det hela mitt långa liv. Detta har inte gett miljoner i årsinkomst men har mitt förstånd kvar,även under mina 80 år..,,..,

  4. Eller så får vi införa differentierade pris
    De som har 7000 i månaden betalar 0,70 kr litern
    de som har 175 000 betalar 175 kr litern.
    Samma med alla biljetter och övriga fasat kostnader i samhället.
    Allt för rättvisan skull

  5. Det är inte bara fosilbils ägare som kommer att få betala.
    Vad tror ni maten kommer att kosta om jordbruket skall betala 50kr litern för diesel??
    Som vanligt inget konsekvenstänk.

  6. Inte alla pensionärer som har råd att byta, som kanske har köpt sin sista bil och vill ha den kvar tills åldern säger stopp.
    Va fan menar då regeringen och lobbyisterna med att straffa dessa som redan har det knapert? Betala eller dö, låter det som.
    Sverige har varit och skall kanske vara ett föregångsland, men i dessa tider är det knappast läge att rusa med huvudet in i väggen bara för att vissa, inte alla är överens att det är bästa taktiken att tro att det behövs radikala förändringar….nu. Vart tog konsekvensanalyserna vägen?

    Skynda långsamt skulle vara bra här.

  7. Hur mycket hade landet kunnat tjäna ifall den enorma myrstack
    med byråkrater med fantasititlar som häckar på det enorma
    trafikverket hade bantats kraftigt?

  8. Jag kör fyra mil i veckan. Ideellt och socialt. Inget att tänka på i fortsättning. Och åka ut till gamla i kommunen och visa bilder, prata med varandra och ljuga och dricka kaffe med doppa. En gång månaden och åtta tio mil. Arvodet är kaffe och hembakt vetebröd. Det blir inget av den varan mera. Pensionärer ska inte ha bil. Bara åka och tanka kommer att kosta en femtiolapp. Och då bor jag i stan. Hur kommer det att bli för dem på landet vill jag inte tänka på. Särskilt i Norrland. Det är en fördel med att vara pensionär. Man har inga föräldrar man måste hälsa på.

    Tunnelbana finns bara i Stockholm. Och i Köpenhamn. Jag åker dit ibland. Då tar jag tåget. Och när dottern kommer hem och hälsar på tar hon tåget. Hon har ingen bil men vill gärna låna vår när hon hälsar på. Att ha bil i Köpenhamn är bara dumt. Särskilt om man ska ta en öl eller två. Eller tre.

    • Dom som bor på landet dom har inte makthavarna brytt
      sig om på många år, landet är något som dom tror bara
      finns till. Midsommar

  9. Visst är det konstigt. PK-folket har inte så värst mycket att erinra om Andra länder hyllar sin nationalism. Men om Svenskarna skulle få för sig att ens andas om det, ja då jäv-ar.
    Men sen blir det då, om möjligt, ännu konstigare. För den globalism som alltid har förespråkats, blir i klimat-hysterins kölvatten, plötsligt helt ovidkommande. Miljö och klimat gäller då endast inom det egna landets gränser. Det är bara Sverige som skall sticka huvudet i sanden samtidigt som omvärlden skrattar åt oss.
    Alltså globalism och nationalism, lite som det passar.

  10. Det blir givetvis undantag för ministrar, generaldirektörer och miljöpartister i ledande ställning som måste köra och flyga till sina konferenser och pendla till sina valkretsar.

    Vi andra måste sitta på vår kammare och hålla kontakter med smartphone när det blåser och solen skiner. Vi kommer ut när vi ska gå till vårt växthus på den tidigare körvägen för att hämta vår vegetariska mat eller hämta insekter från det klibbiga flugpapperet.

    Bönderna har måst återgå till skära och slaga. Men de kan inte leverera utombys då oxarna enligt Trafikverket fiser koldioxid och de måst förbjudas helt då köttkannibaler stulit dem för egen konsumtion.

    Hur vore det om Löfven krävde sans och omdöme från sina generaldirektörer?

  11. Jag har inte vågat sätta mig i bilen efter Greta sa att vi har några år kvar att leva. Jag lever hellre än att köra bil.

  12. En månadslön på 175.900 för att leda ett trafikverk är på inga sätt rimligt eller försvarbart.

    Beloppet återspeglar varken kompetens eller eftertraktad person utan är en effekt av sosseriet som belönat sina egna med höga ersättningar och positioner i myndighets-Sverige.

    Vi skattebetalare som betalar Erixons lön har definitivt inte godkänt det och har ingen lust att bli skrivna på näsan vad vi ska betala för vårt drivmedel, inte ens om det påkallas av religiösa dogmer (dvs ”klimatet”).

    Friställ denna människa till arbetsmarknadens förfogande så hon får söka sig ett riktigt jobb istället och göra skäl för sin ersättning som alla vi andra.

  13. Hur kan såna här stollar och samhällsförstörare på hålla på som de gör. Ge dem en stor spark i baken inga avgångsvederlag. Sen får de försörja sig som vanligt folk men tyvärr inkompetens är en tungt vägande merit för att
    få toppjobb av lika inkompetenta pollitiker. Ryggdunkande och vänskapskorruption. Man vill bara spy på dessa parasiter.

  14. Mera el mera miljöriktiga bränslen, högre bränslepriser. Tänk så smart har ingen tänkt tanken tidigare?
    Har vi tillräckligt med el, hur producera miljöriktig el då det är vindstilla.
    Ska batteridrivna lastbilar frakta ut skogsråvaran, eller ska timmervägar elektrifieras om så när.
    Var och en kan inte sitta på sin kammare och önska, det måste finnas konsekvenstänkande och samsyn med andra i en planering.
    Det går inte under den regering vi har nu, för de mäktar inte med att tänka.

  15. Så ingen kärnkraft men elbilar och elektriska vägar. Har man hittat ett sätt att sysselsätta alla arbetslösa invandrare tro? Tror iofs inte att dessa orkar upprätthålla trampandet någon längre tid ;).

    Ingen av klimatalarmisterna verka ha gått i skolan. Alla verkar ha missat fotosyntesen och att co2 är grunden till allt liv på planeten.

Kommentera