Taxibranschen i Sverige är som Vilda västern…

BROTTSLIGHET. TV4 Nyheterna rapporterade nyligen om att taxichaufförer varje år begår tiotusentals brott. Nu kräver polisen en upprensning i branschen. Det visar sig nämligen att vissa bolag undslipper kontroll.

Taxiförare är överrepresenterade när det kommer till brottslighet, och i synnerhet sexbrott. Taxiförare döms dubbelt så ofta som män i allmänhet för brott som våldtäkt och sexköp. Många är också återfallsförbrytare.
TV4 uppger att 97 procent av Sveriges registrerade taxiförare är män. I Svenska Taxiförbundets senaste branschrapport kan man läsa att: ”Närmare hälften av landets taxiförare har utländsk härkomst.”

Taxi har tidigare setts som ett säkert och tryggt sätt att ta sig hem från fester eller uteställen för att undvika att behöva passera otrygga miljöer. Polisen rekommenderade så sent som 2016 berusade människor att ta taxi hem för att undvika att bli utsatta för brott. 

Detta är oerhört problematiskt på många sätt. Dels är det förvånansvärt att en yrkesgrupp vars tjänst ska vara förenad med trygghet, visar sig ha en stark överrepresentation av brottslighet, och i synnerhet sexualbrott. Att de dömda sedan i många fall får behålla sina legitimationer är rent av vansinne.

Den 1 juli 1990 avreglerades taximarknaden. Beslutet, innebar att behovsprövningen slopades och att prissättningen blev fri. Geografiska begränsningar slopades. Den tidigare trafikeringsplikten och kravet på att tillhöra en beställningscentral avskaffades. Avregleringen blev ett misslyckande, visserligen fler bilar men även fri prissättning som gjorde att det blev möjligt att blåsa kunder. Mycket av dagens problem går att koppla till avregleringen. Det är visserligen lättare att få tag på en taxi idag, men priserna har ökat i stället för minskat som politikerna önskade men samtidigt har förarna fått det sämre.

Samhällsutvecklingen skickar signaler till medborgarna, framförallt kvinnor, som tidigare kunnat göra det trygga valet att ta en taxi hem från restaurangbesöket att de som redan upplever otrygghet får det ännu otryggare.

Att sexbrottslingarna får behålla sina taxiförarlegitimationer motiverar Transportstyrelsens sektionschef med att “det är svårt att återkalla en taxiförarlegitimation när den väl har utfärdats. Man tar bort någons förmåga att få en intäkt helt enkelt.”

– Pettersson noterar att myndigheterna tycker att brottslingarnas inkomster är viktigare än svenska folkets trygghet.

Innan 1990 läste man någon gång om taxichaufförer som blev rånade av kunder. Nu rånar och våldtar taxiförarna kunderna.

Hela branschen verkar sjuk.

Bilarna var rena och fina och exempel på exemplarisk skötsel av ett fordon. Idag är taxichaufförer i många stycken en yrkesgrupp som många gånger är slafsigt klädda med bristfälliga och smutsiga fordon. Inte sällan har de svårt för kundernas språk och det händer med en skrämmande regelbundenhet att främst turister luras på stora belopp. All yrkesstolthet är bortblåst! Ja, ja, jag vet att det finns några av den gamla stammen kvar men de blir allt färre.

I London fungerar fortfarande Taximarknaden.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

12 thoughts on “Taxibranschen i Sverige är som Vilda västern…

  1. Du kvinna!

    Om du sätter dig i en bil, körd av en
    individ som tillhör sekten som anser
    att kvinnor ska dölja sitt hår –
    = då får du skylla dig själv!

    Individer med så stark hjärntvätt är
    inte kopplade till verkligheten!
    Detas förmåga att respektera en
    kvinna är alltså mycket låg!

    Välj en annan taxi!

    • Om jag beställer en taxi och fram kommer en utländsk man , kallas jag för rasist om jag vägrar att åka med honom, och det vet du.
      Ringde en gång och bad att få en svensk chaufför. Detta önskemål kunde inte tillmötesgås av växelpersonalen.
      De kan ju inte gärna ropa att en svensk chaufför önskas antar jag.
      Prova själv och fråga ….

  2. Varje gång jag åker Taxi sedan jag flyttade upp till närheten, Södertörn, av Fjollträsk så nog är det en invandrare som kör.
    Men bättre de kör än slår dank och bara lever på bidrag.
    Om de jag åkt med har bidrag är däremot svårt att veta, men det borde myndigheterna hålla reda på.
    Men de får väl inte samköra och kolla andra myndigheters datafiler.
    Allt är upplagt så det går att fuska.

  3. Taxi tog man när det var för långt att gå , 5 – 10 km . Några osäkra platser fanns inte . Januari -70 tog jag taxi till jobbet en morgon på bruket i Skoghall det var kallt – 33 och cykeln var trögtrampad och matsäcken frös . Några gånger fick man bära cykeln 2 km till stora vägen då de inte hunnit ploga . Så var det då . Minns även ett taximord i Värmland och ett i Huddinge .
    Mvh Sjöström

  4. Tillåt Uber och liknande. Du vet priset i förväg, chauffören vet vart han ska, och om något händer är chaufförens identitet känd

  5. – ”det är svårt att återkalla en taxiförarlegitimation när den väl har utfärdats. Man tar bort någons förmåga att få en intäkt helt enkelt.” säger Transportstyrelsens sektionschef. Vilken pajas. Förarbevis, certifikat och legitimationer återkallas på löpande band utan minsta hänsyn till intäkter om förövaren heter Sven.

    • Om de skulle kolla på bilden på chauffören och jmf med den som lånar en annans leg skulle tusentals med illegala få utspark.
      Det stämmer sällan överens ….
      Kusinen kanske i sitt hemland och den andre kör in åt honom…… vanligt har jag hört.

      Jag har slutat fjäska för dem som inte kan svenska. Ber att få byta taxi om jag en gång till råkar ut för en som inte kan använda GPS i Stockholm, utan väljer Göteborg och begriper inte vad som händer.

  6. På grund av missriktad välvilja, eller ska vi kalla det naivitet, har det blivit långt värre. De så kallade nystartsjobben har gjort att yrkeskunniga taxiförare har konkurrerats ut och istället har man okända individer med okänt ursprung och agenda utan större vana att framföra fordon, på vintern i alla fall.

  7. Jag råkade ut för en idiot. Han låste dörrarna till taxin och mina resväskor låg i bakluckan. Den kunde inte prata svenska knappt, men ville komma på kaffe mitt i natten.
    Jag var rädd,!
    Sade att min man är på väg ner och hämtar mig, vågade inte ens lämna den riktig adressen utan stannade i en korsning för att kunna tillkalla hjälp, när jag märkte att han var sjuk. En turk…. jävel!

  8. Ca 80% älskar att bli rånade och våldtagna o mångfaldens och lika värde modellen i taxibilar.

Lämna ett svar till Maja 2Avbryt svar