Billigare att äga elbil än bensinbil?

EKONOMI. Det kan vara billigare att äga och köra en elbil, jämfört med bensin- och dieselbilar av motsvarande storlek, enligt en ny avhandling från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), rapporterar Sveriges Radio.

Elbilen Tesla modell S, pressbild

Studien har jämfört kostnader för inköp, service, skatter och drivmedel. För den som kör minst 1500 mil per år kan det sett till tidsperioden tre år vara billigare med elbil, även om inköpspriset varit betydligt högre.

– Pettersson är tveksam, utvecklingen går fort så värdeminskningen kommer att vara betydande, sedan kostar laddstolpar att installera, antingen får man betala själv eller också hamnar de på hyran och behöver man ladda när man är ute och kör kostar det rejält.

Samtidigt är elbilarna subventionerade med skattemedel, 60.000 per bil, vilket inte är sunt samt låg skatt, 300-400 kronor per år vilket andra skattebetalare får subventionera.

Dyrt med el-bil på semestern…

Det finns över 5 miljoner registrerade personbilar i Sverige och vi har elbrist på många håll i landet. Hur ska dessa laddas om Miljöpartiet får som de vill…

Steget Efter, räcker elen till fem miljoner bilar?

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

27 thoughts on “Billigare att äga elbil än bensinbil?

  1. Det är nog bara en tidsfråga innan MP (eller möjligen sossarna) kräver kilometerskatt på elbilar…

    • Det får väl anses som självskrivet att regimen/staten kommer att införa en separat skatt på elladdning/elfordon när skatteintäkter från bensin/diesel sjunker kontinuerligt kommande år. Massinvandringen skall ju finansieras…….!

  2. I Sverige är mindre än 150 000 bilar av totalt över 5 miljoner inregistrerade fordon( ca 3%) eldrivet så än så länge är de kraftigt subventionerade pgr av att vi har ett verklighetsfrånvänt styre i landet. Att elfordon kommer bli ett alternativ är en ytterst naiv utopi med dagens battertiteknik. Så sent som ifjol uttalade en ansvarig på VW att om dom gjorde sin årsproduktion ett år som elbilar så tog hela världens då kända tillgångar av en i dagens batterier ingående jordartsmetall slut. Men då tog ju barnarbetet i gruvorna slut så det kanske vore bra.

  3. Om elbristen.

    Jag såg och lyssnade till ett nyligen sänt debattprogram i ämnet:

    ”Sverige möts”, som handlade om vindkraft – Ja eller Nej?

    Planerna på en stor vindkraftsanläggning i Malung har rört upp starka känslor och väckt en stor våg av protester, folklig vrede och sått djup splittring mellan grannar och ortsbor.

    Nyligen genomfördes en folkomröstning där en majoritet sa NEJ till vindkraft på Ripfjället. Vindkraften pekas ofta ut som en av framtidens primära energikällor, men över hela landet möter ofta planerna på nya anläggningar stort motstånd.

    Personen som var positiv till bygget av vindkraftverken i Malungs omnejd var kommunens starke man Hans Unander (S), som har avsikten att genomföra vindkraftprojektet trots att kommunens invånare röstat NEJ i en folkomröstning.

    Janne Josefsson var programledare. Avsnittet finns på SVT Play och kan ses i efterhand till den 11:e maj 2021 (7 månader).

    Jag försökte tidigare bifoga SVTPlay-länken till denna kommentar men det fungerade tyvärr inte av någon okänd anledning.

    Sök därför gärna själv på SVT Play. Skriv ”Sverige möts” i sökrutan och välj Janne Josefssons program om vindkraft i Malung.

    Under programtiden på hela 58 minuter nämnes aldrig några av de största ödesdigra nackdelarna med vindkraften, nämligen …

    1) Den låga verkningsgraden för vindkraftverk jämfört med vattenkraft och kärnkraft. Dessutom är det varken miljövänligt eller klimatsmart att röja bort skog och bygga ett omfattande vägnät för att kunna resa en massa vindkraftverk på stora ytor. Det är bättre för miljön och klimatet att skogsmark finns kvar och t o m utökas eftersom den utgör en nettouppbindning av koldioxid CO2 och därmed gör Sverige nästan helt koldioxidneutralt.

    2) Omöjligheten att återvinna materialet (epoxiplast) i vingarna när de har slitits ut och måste bytas mot nya. De gamla propellervingarna måste därför eldas upp eller grävas ner i marken nära platserna för elkraftverken. Hur långt in i framtiden kan man hålla på med denna miljöförstörande verksamheten i den svenska naturen?

    Om en bilist är på resa i Norrland och behöver ladda sin elbil och det inte finns ström i laddstolparna därför att elkraftverken står stilla p g a stiltje, hur gör han/hon då?

    I Elsa Widdings video ”Avsnitt 11 Energipolitiken del 2” avslöjar hon bl a att …

    När vi hade toppriset i vintras så gav vindkraften bara 10 procent av sin installerade effekt. Vi har inte el när den behövs och där den behövs. Det är till och med så illa att företag inte kan expandera eller etablera sig – t ex i södra Sverige – till följd av att vi inte har tillräckligt med effekt i systemet.

    Mycket el produceras med vattenkraft i norr som på grund av begränsningar i elnäten inte kan transporteras dit den behövs, dvs i söder. Jag försöker posta länken till hennes video som ett separat tillägg nedan.

  4. Vansinnigt. Hoppas det blir mycket dyrare att ladda dom. Nu börjar det ju brinna i dom också. Svårt att släcka och giftig rök. Inte bättre för miljön om man räknar in allt från tillverkning till skrotning. 👎👎

  5. Nyheter skall utvecklas och blir bra efter några år, samma sak med elbilar de kanske blir värda att köpa i slutet av detta decennium.
    Det kan lika gärna då visa sig vara en flopp, så sitt still i båten tro inte som Steffe, Greta och en hel drös till.
    T.o.m. Pettersson verkar ha blivit frälst bilar för 100000:- och hur långt kommer man då 15 mil på en laddning eller vad.
    Bra för norrlänningen som vill hämta sin post, men dyrt i längden.

    • Du läser bloggen och borde veta att jag inte är frälst i elbilar. Jag har skrivit fler inlägg om nackdelarna.

      Men jag försöker rätta rena felaktigheter, eftersom jag är intresserad.

  6. Om elbristen.

    Jag såg och lyssnade till ett nyligen sänt debattprogram i ämnet:

    ”Sverige möts”, som handlade om vindkraft – Ja eller Nej?

    Planerna på en stor vindkraftsanläggning i Malung har rört upp starka känslor och väckt en stor våg av protester, folklig vrede och sått djup splittring mellan grannar och ortsbor.

    Nyligen genomfördes en folkomröstning där en majoritet sa NEJ till vindkraft på Ripfjället. Vindkraften pekas ofta ut som en av framtidens primära energikällor, men över hela landet möter ofta planerna på nya anläggningar stort motstånd.

    Personen som var positiv till bygget av vindkraftverken i Malungs omnejd var kommunens starke man Hans Unander (S), som har avsikten att genomföra vindkraftprojektet trots att kommunens invånare röstat NEJ i en folkomröstning.

    Janne Josefsson var programledare. Avsnittet finns på SVT Play och kan ses i efterhand till den 11:e maj 2021 (7 månader).

    Jag försökte tidigare bifoga SVTPlay-länken till denna kommentar men det fungerade tyvärr inte av någon okänd anledning.

    Sök därför gärna själv på SVT Play. Skriv ”Sverige möts” i sökrutan och välj Janne Josefssons program om vindkraft i Malung.

    Under programtiden på hela 58 minuter nämnes aldrig några av de största ödesdigra nackdelarna med vindkraften, nämligen …

    1) Den låga verkningsgraden för vindkraftverk jämfört med vattenkraft och kärnkraft. Dessutom är det varken miljövänligt eller klimatsmart att röja bort skog och bygga ett omfattande vägnät för att kunna resa en massa vindkraftverk på stora ytor. Det är bättre för miljön och klimatet att skogsmark finns kvar och t o m utökas eftersom den utgör en nettouppbindning av koldioxid CO2 och därmed gör Sverige nästan helt koldioxidneutralt.

    2) Omöjligheten att återvinna materialet (epoxiplast) i vingarna när de har slitits ut och måste bytas mot nya. De gamla propellervingarna måste därför eldas upp eller grävas ner i marken nära platserna för elkraftverken. Hur långt in i framtiden kan man hålla på med denna miljöförstörande verksamheten i den svenska naturen?

    Om bilisten är på resa i Norrland och behöver ladda sin elbil och det inte finns ström i laddstolparna därför att elkraftverken står stilla p g a att det finns ingen vind, hur gör han/hon då?

    I Elsa Widdings video ”Avsnitt 11 Energipolitiken del 2” avslöjar hon bl a att …

    När vi hade toppriset i vintras så gav vindkraften bara 10 procent av sin installerade effekt. Vi har inte el när den behövs och där den behövs. Det är till och med så illa att företag inte kan expandera eller etablera sig – t ex i södra Sverige – till följd av att vi inte har tillräckligt med effekt i systemet.

    Mycket el produceras med vattenkraft i norr som på grund av begränsningar i elnäten inte kan transporteras dit den behövs, dvs i söder. Jag försöker posta länken till hennes video som ett separat tillägg nedan. Om det ej fungerar sök gärna själv efter videon ”Avsnitt 11 Energipolitiken del 2” på YouTube.

  7. Kalkylen baseras på tre år och vad sedan följer har man glömt.
    Norge har varit snabba och har nu ett flertal elbilar som är 6-7 år gamla ett stort dilemma för många är nu ska jag kosta på 300000:- för att få nya batterier. Lägg det till den kostnad de redan har så undrar jag vad som gör det billigare.
    I ett land där vi redan har elbrist i södra Sverige och på sikt ska göra oss av med våra rena kärnkraftverk undrar jag varifrån skall vi få el till alla bilar det talas om och vad finns laddstationerna?
    Som vanligt snack utan tanke och långtidsplanering.

    • Det finns elbilar för under 300.000 kronor, det blir drygt 200.000 att betala efter skattebonusen.

      Det är är dessutom elbilar på gång till år 2021 som beräknas kosta runt 100.000 kr.

      • Som gamgubben skriver ovan så räknar man att elbilen behöver nytt batteripack efter ca sex-åtta år. Grovt räknat så kostar sannolikt detta pack minst bilens återstående värde efter sex-åtta år. Det kommer nog att innebära att ett stort antal bilar skrotas efter att batteripacket är slut. Frågan är då fortfarande om kalkylen håller ihop? Jag är i alla fall skeptisk till detta och håller mig kall tills mer information/bättre batteripack finns framme.

  8. Som allt annat i Abzurdistan skall människorna inbillas,att de styrandes lögner är sanna….
    Kanske därför idag min Superstart-sida har en omfrågan,om just lögner !!
    På tal om lögner o. bluff anlände igår under stor ståta o. pomp det tyska fartyget ”Polarstjärnan” till hemmahamnen.
    Det var detta fartyg som i nästan ett helt år legat infrusen i ismassorna no. om Lofoten.
    I det TV-reportage som sändes,talades om deras forskning vid Nordpolen !!
    Ungefär som om man skulle kalla oss Skåningar för lappar.

  9. vinden fixar det sa väl stormufti Steffe under partiledardebatten…
    han ljuger väl aldrig så det blir nog bra….

  10. Frågan är om alla dess elfordons förespråkare tagit med alla kostnader inklusive även kostnader för miljöpåverkan av gruvbrytning och batteritillverkning/batteridestruktion. Dessutom kommer sannolikt inte elkraften att vara tillräcklig en stilla, kall och mulen vinterdag. I vilket fall som helst kommer nog eldrift att bli en tillfällig parantes i väntan på utvecklad vätgasdrift som i stort är miljöneutral.

    • Undrar vart i världen hamnar de använda batterier. Afrika ?
      Skulle inte förvåna mig
      Det här bör utredas i samband med diskussioner kring elbilar i Riksdagen.
      Svaret blir nog att saken skall utredas med en kommittè, antar jag.

  11. Vid gäller ”bränslekostnaden” skulle jag påstå att det beror på flera faktorer. Det har gått geschäft i vissa delar av laddningsbranschen där några aktörer tar hutlösa priser. Sedan har man den ledande elbilstillverkaren Tesla där priset varierar från 0 kr per kilowattimmar till typ 2,50, vilket ger en milkostnad på 0 – 5 kr Per mil. Tesla har också ett väl utbyggt laddningsnät nästan hela vägen längst norrut. Puoltikasvaara mittemellan Gällivare och Kiruna är just nu den nordligaste laddstationen i Sverige. Nästa finns i Töre vilket innebär att du tar dig både från Riksgränsen och Karesuando hela vägen ner till Sicilien.

    • Hur många ladd-stopp krävs under färden till Sicilien ? Och hur mycket längre tid skulle en sådan resa taga med ”el-bil”

      • Enligt en Teslaägare för några år sedan så är räckvidden 40 – 45 mil beroende på väderlek. Med de laddstationer som fanns då så laddade dessa 1 mil per minut. Det skulle i så fall innebära 8 timmars laddtid. Nästa generation halverar laddtiden. Eftersom resan i sig tar mer än två dygn och man även bör stanna och äta och rasta med jämna intervaller så återstår kanske 4 timmars mertid.

        Det går alltså att åka till Italien, eller andra ställen, med en Tesla men i ärlighetens namn så en elbil inte det optimala färdsättet även om det troligen blir lite billigare, med en Tesla i alla fall.

        Elbil; större tätorter om du kan ladda hemma. Fosilbil; glesbygd och långkörare. Laddhybrid; mestadels korta sträckor och några längre. Så ser min matris ut.

  12. I Höstas såg jag en bil skumpa på en mörk gata långt ifrån Stockholm ryckigt framåt. I natten höll batterierna kanske på att ta slut.
    Vad gör man i det läget?
    Man kan ju inte plocka fram en extra tank med bensin eller diesel.

  13. Jag tror inte KTH tar med höjda skattekostnader för andra bilägare, som gränsar till olagligt. Många med vanliga bilar har inte råd att köpa elbilar. Har svårt att se elbilen, som någon framtid än så länge. Dålig räckvidd, dyra batterier, dyrt att byta batterier, miljöfarliga batterier? Små bränslemarginaler vid händelse av kraftig motvind, fastkörning, behov att bogsera en annan bil osv. Det är inte juste att höja skatterna på bensin och dieselbilar för att skattesubventionera elbilar.

Kommentera