Hål hittat i skrovet på Estonia

HISTORIA. M/S Estonia avgick från Tallinn mot Stockholm klockan 19.15 den 27 september 1994. Hon är en kvart försenad och har 989 personer ombord. Passagerarna ser fram emot god mat, drinkar och dans. Ingen av dem vet att endast 137 ska komma i land igen. M/S Estonia, tidigare med namnen Viking Sally, Silja Star och Wasa King, var en kombinerad bil- och passagerarfärja som trafikerade olika rutter i Östersjön mellan Sverige och Finland respektive Estland. Hon förliste i Östersjön i hårt väder den 28 september 1994.

Hålet är 4 meter högt och 1,2 m

Olyckan är den största fartygskatastrofen i fredstid i nordiska farvatten genom tiderna och en av de dödligaste överhuvudtaget under sent 1900-tal. Inget straffrättsligt ansvar har utkrävts för katastrofen.

Haveriutredningen kom fram till att bogvisirets låsanordningar och gångjärn brast till följd av belastningarna av ett flertal mycket kraftiga vågslag mot visiret.

Haverikommissionen har fått mycket kritik och katastrofen har gett upphov till ett antal mer eller mindre välunderbyggda konspirationsteorier som har det gemensamt att de hävdar att katastrofen inte var en olycka. En del hävdar att bogvisiret öppnades med vilja för att dumpa smuggelgods, andra att fartyget sänktes med sprängladdningar, att det smugglades emlig militär utrustning, en teori är att Estonia kolliderade med ett annat fartyg, kanske en u-båt. Norska experter tror dock inte på teorierna utan menar att skadan uppkommit när fartyget glidit på botten. Hålet är dock inte nyupptäckt, det har nämnts tidigare.

Nu har dokumentärfilmare hittat ett stort hål i skrovet på kryssningsfärjan, skriver Aftonbladet.

Hålet har tidigare legat delvis dolt mot sjöbottnen. Jörgen Almdahl, som är professor i marin teknik i Trondheim, säger i en ny dokumentärserie på Dplay att man inte kan utesluta att skadan haft betydelse för att fartyget sjönk.

Fynden stödjer den teori som tillbakavisats av myndigheterna – att det fanns ett hål i skrovet som ledde till den snabba förlisningen. Att förklaringen inte enbart var att bogvisiret föll av.

852 personer omkom i olyckan som skedde för 26 år sedan, 137 räddades.

-Pettersson säger att oavsett orsak till haveriet så sköttes inte utredningen bra av de inblandade regeringarna från Sverige, Estland och Finland.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

64 thoughts on “Hål hittat i skrovet på Estonia

  1. Tack! ni som gjort o medverkat i serien Estonia fyndet som ändrar allt.

    Sprid info om serien på dplay till vänner o bekanta.

  2. https://www.bbc.com/news/world-europe-54338170

    Estland, Sverige och Finland kommer att undersöka nya bevis som kan belysa orsaken till en av Europas värsta fredstidskatastrofer.
    MS Estlands färja sjönk när den passerade från Tallinn till Stockholm i september 1994 och dödade 852 människor.”

    Sverige vill nog inte så gärna gräva i Estonia katastrofen.

  3. Här har Staten Sverige en ordentlig möjlighet att reparera en av de förnedrande händelser som Staten Sverige så undergivet gång på gång krälat iväg från:

    Bärga Estonia! Ge de avlidna en värdig begravning! Klarlägg hela olyckan!

  4. 3 vänner till mig valde olika.
    En av dem valde att åka till Helsingfors i stället för att välja Estonia den kvällen.
    Han kände på sig att något inte stämde när han följde rörelser i hamnen i Tallinn denna afton. Samt hörde att en storm var att vänta.
    Kompisar tyckte att han var feg !

  5. UTRIKES
    Estlands regering kräver ny undersökning av Estonia
    Den estniske premiärministern Jüri Ratas kräver nu att fler dyk genomförs på fartygets Estonias vrak och att noggranna analyser görs. Detta efter att dokumentärfilmare bekräftat att det finns ett stort hål i skrovet – något som förnekats av svenska myndigheter i över 20 år.

    https://nyadagbladet.se/utrikes/estlands-regering-kraver-ny-undersokning-av-estonia/

  6. En tanke bara!!
    Eftersom jag gjorde militärtjänst i flottan!.på HMS Visborg.
    Sent 80 tal. Minns jag en gång när vi var målfartyg en natt på Östersjön.
    Ubåtar tränade med att skjuta torpeder mot oss och vi skulle markera träffar på fartyget då vi var utposterade runt hela skeppet. Då hände det som inte ska/ får hända! Torpeder som väger ca 1500kg och gör ca 40 knop. Och skall gå med säkerhets avstånd på ca 12 meter under skrovet!. Träffade maskinrummet några meter under vattenytan och det vart en rejäl smäll och en stor inbuktning där. Men den tog mitt i en spant! Som tur var. Hade den tagit mitt imellan. Så hade den gjort ett rejäl skada och hål i skrovet.. så bara en tanke då med vetskap att Nato övade då i Östersjön den natten enligt uppgifter från media.

    • Låter som vi kan ha varit ute samma natt, dock var jag ombord på Ymer vid den tiden. Har för mig att det var just Visborg och vi som gick som målfartyg. Fina minnen!

  7. Det är läskigt om det stämmer att de hade kärnvapen på en passagerarfärja.

    Teorin har jag både läst och hört av en person med en god insyn.
    En kvinna som arbetade på båten och omkom hade bytt sitt pass med sin kille .Han skulle till tandläkare så det blev som det blev.

    Han blev så förtvivlad att han åkte ner med Jutta Rabe i en ubåt för att hitta henne.
    Han blev inte gammal, han sörjde henne varje minut och dog efter något år efter olyckan.
    En ung man, som absolut inte trodde på teorin om bogvisir.

  8. Lite mer info;
    Både M Salin och C Bildt har jobbat på rederiet Nordström och Thulin.
    Samma natt hade NATO marin övning i Östersjön.
    Innanför bogvisiret finns en klaff så det är inte helt öppet in på bildäcket.
    Utan hålet så hade fartyget inte sjunkit.
    Läs gärna boken Estonia svenska staten haveri. finns på biblioteket på förfrågan.
    Nu är det många som får kalla fötter. Bra att någon försöker få fram sanningen om det stora bedrägeriet som kostat så många livet, i onödan.

  9. Det var bättre förr, första gången jag åkte till Finland, så lyftes bilarna ombord av en lyftkran inget bogvisir dår som kunde ramla av. Det var med bore båtarna, det fanns bore 1,bore 2 och bore 3. Vilken vi åkte med kommer jag inte ihåg, de var gula och ettan minst och trean störst.

  10. Dessutom: Estonia ligger på internationellt vatten.
    Det är helt omöjligt att några länder skulle kunna förbjuda någon att dyka på vraket.
    Missförstå mig nu inte. Jag har den största respekt för avlida människor och dess kvarlevor.
    Men; även den mest stupida politiker och tjänsteman måste ju fan begripa att ett vrak som ligger så pass grunt samt är så pass omgärdat av frågor, att det endast är en tidsfråga innan folk får nog av dumheter, innan sanningen börjar sippra ut, innan fysiska bevis tas fram.

    • Lögn o Propagandapressen var tydligen född redan 1994 i Abzurdien…. (Stenbock levde då i Tyskland)
      I de flesta andra länder känner man till orsaken,sedan c:a 25 år tillbaka.Den tyska dokumentärfilm jag tjatat om flera gånger,visade förutom öppningen i styrbordssidan,hur lastbilar låg huller om buller på bil-decket…
      Samtidigt intervjuades en estländare med insikt,som berättade vad som fanns i de bilar som skulle skeppas över.Att hans berättelse var brännande visade sig en tid senare…då han sköts till döds.
      I hans utsago framkom att kaptenen ombord fått en varning,att inte lämna Tallinn. Detta struntade han tydligen i .och katastrofen var ett faktum.
      I filmen framkom också att det tidigare funnits dykare nere,och undersökt lasten i bilarna !!!

  11. Att inte bogvisirets lås-funktioner ska tåla förekommande vågor låter för mig helt osannolikt! Människan flög för fanken till månen för hundra år sen! Alla aktuella rapporter är ljug! Allt handlar om stora pengar…!

    • Skojar Du? Hon var byggd för att gå I skyddade vatten inte för att gå I Östersjön. Lås gångjärn o dyl var dimensionerat för inre vatten.

      • Så du menar på allvar att Estonia inte fick segla över Östersjön?
        Och hur många år har den gjort det ? Ingen har stoppat, det vore en skandal utan dess like om det vore sant.

  12. Sprickan kan ha uppstått när båten slog i bottnen. Kom ihåg att Estonia var 200 meter lång och vattendjupet endast 60-80 meter.

    Det har från första stund funnits envisa rykten om att delar av bildäck ska vara radioaktivt förorenat.
    Vi ska komma ihåg att Estonia var smuggelrutten nr.1 vad det gäller utförsel av militär materiel från före detta Soviet-ockuperat område.
    CIA, SÄPO/svensk, militär und.tjänst med fler, hade julafton lång väg.

    Landsförrädaren Ingvar Carlsson och Slyna Sahlin med fler inom Staten, gjorde sitt yttersta för att mörklägga och bortförklara.

    Lärdom: 852 döda är helt utan betydelse för Staten.
    Akta er för Staten. Den vill er illa, den vill se er död.
    852 döda människor…

    • Blanda inte ihop Ingvar Carlsson med nollan och sossen Mona Sahlin! Ingvar Carlsson var en sosse av gamla sorten… Med fel och brister. Precis exakt vad Sverigedemokraterna är idag!

      • ”EMU-utanförskapet minskar inflytandet | Debatt | Expressen
        https://www.expressen.se/debatt/emu-utanforskapet-minskar-inflytandet
        2014-06-24 · Samrådet med Socialdemokraterna, där Ingvar Carlsson äntligen gett upp motståndet och ansökt om EU-medlemskap, var viktigt och konstruktivt. Varje måndag reste jag ut i landet för öppna diskussionsmöten om Sverige och Europa. Med en avgörande femtio timmars förhandling fördes avtalet lyckosamt i hamn i februari 1994.”

        Han är en landsförrädare!
        Ända tills jag läste att han har skrivit under avtalet med medlemskap i EU gillade jag honom, men nu , nej tack .

  13. Kommer Carl Bildt att höras då han påstod med säkerhet att det var bogvisiret som var orsaken trots sjösäkerhetsverkets högsta chef motsatte sig mot detta.
    Politiker styret avsatte denna chef under vidriga former för sin proffesionella syn på saken.

    • Vad jag förstått sa Bildt offentligt omkr 16 tim efter olyckan att det hade med bogvisiret att göra. Tanken som uppkommer varför ska han ö h t säga en sån sak? Kankse klantigt el något som var ålagt sägas offentligt?

      Sakkunniga var redan timmarna efter förlisningen förbryllade av det hastiga sjunkförloppet.

      Tulltjänstemannen Lennart Henriksson blev tillsagd av myndighetspersoner att släppa igenom ett par bilar utan riktig kontroll. Detta var 3 v innan förlisningen.. Lennart såg att det fraktades militärmaterial på passagerarfärjan.

      Tidigare filmbilder visar hål i skrovet, dynamitpaket, avsågade räcken (några som försökt frakta bort bevis?).

      Nu visar sig det också att vittnesmål ändrats (inom Sverige).

      Helt klart ska en internationell undersökningskommission tillsättas. Inte en Nordisk!

      Från 2004 Uppdrag granskning https://m.youtube.com/watch?v=l_p4lT7WJr4

      OT men ändå inte, för den som vill spä på med mer märkligheter som är olösta. 9/11 och Salomon building (3e byggnaden som rasade kallad building 7). Även där luktar det styrning att leda bort vad som verkligen skett. Det basunerades ut på BBC att byggnaden hade rasat – innan den gjort det. Det finns tydligen profeter på BBC : ) Några har vetat om 9 september förloppet i förväg o c h skulle även tydligen göra ett försäkringsbedrägeri i miljardklassen samtidigt. Politik, massmord och pengaklirr i ett.

      Visst finns det konspirationsteorier men långt ifrån allt är konspirationer. Tragiskt nog.

    • I eftermiddagens slask o. lögnblaska X-pressen,uttalar sig en av de dunkla utredarna om ”hålet i skrovet”. En man vid namn Huss och tydligen lika korrupt,som hans dåvarande chef Bildt !
      Att ljuga är en sak,men att förneka det som finns dokumenterat på den tyska filmen,tyder på ren dumhet.
      Alltså åter ett bevis för,att en lögn inte blir sannare av att fortsätta upprepa den !!

  14. Har kommenterat detta för flera år sedan. Skrev då och undrade om den dokumentär-film som gjordes av ett tyskt filmteam först av alla,någon gång under 90-talet,visats för tittarna i Skandinavien ?
    Själv såg jag den i Tyskland och fick tidigt en klar bild av händelsen,och orsaken.
    Att det sedan skett otaliga märkliga dykningar,där t.o.m. delar av det sovjetiska militära hemliga materialet bärgats,är inte märkligt.
    Anklagar åter igen Bildts regering för hans smuggelaffärer,i och för USA !!

  15. Teorin om att det skulle smugglad kärnvapen till Iran via Sverige är trolig.
    De sista som kördes in på båten var två ryska militärbilar.
    Bildt har mycket att förklara.

  16. Estonia var inte sjövärdig när hon löpte ut på sin sista resa.

    Två svenska fartygsinspektörer hade under dagen undervisat baltiska sjömän i hur en regelrätt inspektion går till.
    Inspektionen blev synnerligen allvarlig när de två upptäckte fartygets brister.
    Tyvärr kunde de två inte få tag i sin chef på Sv. Sjöfartsverket. Då hade de haft tyngd nog att hålla Estonia kvar.

    Hur mycket bristerna påverkade olycksförloppet, det får vi veta när båten tas upp.
    För Estonia skall tas upp.

      • Maja 2:
        Nej dessa personer känner inte till,att denna ”olycka” är den största (antal döda) som skett på sjön,sedan 2:a VK slut.
        Skrämmande någon vill göra sig lustig över 900 oskyldiga döda,p.g.a. skumraskaffärer på regeringsnivå !

    • Än en gång: Estonia var Ej sjövärdig när hon löpte ut från hamnen.

      Därtill framföra fatyget så pass våldsamt som de på bryggan gjorde.
      Det är grunden.
      Vi vet hur det slutade. Och det finns mycket mer att berätta om den här tragedin.

      • Thomas , Konspirationsteoretikerna är inte intresserade av en så enkel förklaring som dåligt sjömsnsskapp och likkista till fartyg. Hade hon råkat ut för denna inspection I Sverige hade hon inte fått avgå, tyvärr hade dessa inspektörer ingen befogenhet alls I Estland, Luckan innanför bogvisiret var överhuvudtaget inte tät utan där hade man stoppat in en madrass. så den var kanske inte ens I last läge.

    • Varför ska Estonia upp? Har inte alla de som förlorat någon i olyckan haft nog med sorger och tårar. Blir en enda av dem hjälpta av att såren slits upp igen. Jag tror inte det. Sedan undrar jag om du Thomas hade någon släkting ombord på båten, om inte så varför vill du skända graven genom att ta upp båten. Kan inte levande och död i och omkring olyckan få ha det lugnt

  17. Ja omsorgen om att det skulle vara en gravplats och utlysas
    gravfrid är inte trovärdig, Speciellt med den brist på omtanke
    för offren för skjutningar sprängdåd och all annan grov
    brottslighet som förekommer idag!

  18. Du eller ni som tummar ner alla kommentarer om Estonia var ni ens födda när katastrofen skedde ? Ni förstår inte att det här berör oerhört många människor som miste någon och vi blir inte tystade av era j_l nertumningar.

    • Jag håller med dig. Att börja riva i skiten är ingen till nytta. Alla de som förlorade någon och som lyckats bearbeta sorgen kommer att få sina sår uppslitna och sorgearbetet får börja om. Sedan som sagt undrar jag om de som skriver här verkligen var så pass gamla så att dom minns olyckan eller att dom har någon anhörig som följde båten till botten. Varför måste konspirationsteoretikerna alltid hitta på en massa konstiga förklaringar, atomvapen låter lika idiotiskt som sprängladdningar. Varför kan inte enkla förklaringar vara sanna trots att de inte innehåller dynamit eller missiler?

  19. Estonia är som ett sår som aldrig läker så länge ovissheten om vad som egentligen hände har mörkats så länge.Det borde för allas skull som förlorade någon få komma till ett avslut.Den Svenska regeringens handlande efter katastrofen var under all kritik som vanlig.

  20. Den största nollan i världen, Mona Sahlin, hade som förslag att Estonia skulle kläs in i betong. Har det hänt förr i världshistorien? Då fattade alla att det var något som hänt som regeringen försökte dölja.
    Tyvärr lever vi i en värld full av lögner, och de som talar sanning blir anklagade för att vara konspiratörer.

  21. Men detta hål visar väl inte på skrapmärken? Något som man ändå kan anta uppkomma om ett fartyg går på grund.

    • Det visar en intryckning där plåtarna get vika då belastningen varit för hög , Skulle vilja se den ubåt som osakar en sådan skada till största delen ovan vattenlinjen , men vi kanske har sådana som flyger också. Plåten har get sig précis vid ett spant , pga det hårda trycket.

      • Peter Andersson:
        Blev nyfiken på dina ingående informationer….
        Tillhör/de du möjligen den ”expertkommission”,som det tillsattes efter katastrofen ?
        Annars förstår jag inte hur du kan bemöta i stort alla inlägg som skett o. sker på bloggen,i fallet !

  22. LÄS BOKEN OM ESTONIA, där är mycket skumt som myndigheterna försökt dölja, inte minst Carl Bildts agerande efter olyckan borde skärskådas rejält, Det är för djävligt mot anhöriga till offren att man inte bärgat kropparna, bara för att myndigheterna försökt dölja dom verkliga skälen till olyckan!

      • Själv har jag inte tummat ner. Alla konspirationsteorier tror jag inte på.
        Det var en hemsk olycka, möjligen var inte båten byggd för att gå i 14 knop i sådant hårt väder.
        Men ingen vet, vi kan bara gissa orsaken.

  23. Är i Turkiet nu. Har inte sett mer än några få vita betalande turister, precis som det var förr i Sverige. 1 månad utan att se en neger!!!

    Låt Sverige bli svenskt igen. Det verkar betydligt tryggare här och då är vi fel ute.

  24. Nog för att de hittat ett hål i skrovet men det allvarligaste var att visiret lossnade. Säger sig självt att har du öppet i fören till stora bildäck i dåligt väder så slutar det med katastrof.

    En stor bidragande orsak var att man eldade på med full fart, det går inte att köra med full fart mot stora sjöberg annars kör man sönder och förstör.
    Vilket ju inträffade i det här fallet. Sjömanskapet var helt enkelt dåligt.

    • Men herre gud ! M/S Estonia var isklassad 1A =1A svåra isförhållanden > 50 cm tjock is. Vad är det som säger att man håller full fart ? Och på vilket sätt vad sjömanskapet dåligt ? Det absolut högsta orsaken är den skada fartyget har på styrbord sida. Om du tittar på Dplay repotage så strömmar vattnet in på bildäck och däcket under där ekonomi hytterna fanns.

      • Estonia var isklassad ja, men uppenbarligen lyckas man köra sönder isklassade fartyg om sjömanskapet är för dåligt.

        Citerar ur Fokus 21 september 2007:
        ”Andra färjor i området drog ner farten. Men inte Estonia. När kaptenen under natten kom upp på bryggan var hans enda kommentar till styrman att fartyget var försenat”

        ”En styrman tränad i det sovjetiska auktoritära systemet drar då knappast ner farten på eget bevåg, och vågar kanske inte ens föreslå kaptenen något sådant”

        Läs i underrubriken ”För hög fart”
        https://www.fokus.se/2007/09/sveket/..

      • Det blåser dock inte så hårt till en början och passagerarna äter smörgåsbord i restaurang Poseidon på däck 6 i vanlig ordning

        Farten hålls vid 19 knop och Odensholm passeras vid 22-tiden…

        Farten sänks till 14 knop. På andra sidan Finska viken går Silja Europa med 14,5 knop och Mariella med 12 knop…

        Estonia och Silja Europa har en sak gemensamt. De är båda byggda på Meyervarvet i Papenburg i Tyskland.

        Silja Europa är också det fartyg som ska leda räddningsarbetet om några timmar. Mariella kommer att vara först framme vid platsen där Estonia alldeles nyss sjunkit.

        https://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/27/mayday-estonia-den-sista-timmen

  25. På bilderna så är färgen intakt ända in mot hålet. Vid en kollision med tex ubåt så borde färgen skapats bort när ubåt och fartyg gned mot varann. Estonia gjorde 14knop så färgen borde slitits loss vid en kollision.

    • Min reaktion också. Om det varit en kollision med ett annat fartyg skulle färgöverföring ske mellan dem. Samt att passagerare borde rimligtvis nämnt om ett stort jävla fartyg som körde in i dem. Speciellt med tanke på att ena eller båda fartygen borde kört sina mistlurar.

    • @Oskar

      Enl röjdykare som var nere efter olyckan beror hålet på en påverkan inifrån, troligtvis en sprängladdning! Sök info på Swebbtv, Henning Witte samt Håkan Bergmark m fl på Youtube.

      • Finns tydligen ett spränghål utöver denna skada som förmodligen kommer av att ESTONIA rammats.

      • Javisst plåtarna är ju vikta utåt som de skulle blivit om hon sprängts inifrån. Kollision ,? Väldigt konstigt föremål hon kolliderat med iså fall , Vid en sådan collision blir det bästa en exakt avgjutning av den andre.

  26. ”Nu har dokumentärfilmare hittat ett stort hål i skrovet på kryssningsfärjan, skriver Aftonbladet.”

    Detta har de som följer alternativmedia vetat i många år.

Kommentera