Personbilsindustrin har ingen framtid

INDUSTRI. Pehr Gustaf Gyllenhammar, ibland kallad P.G., eller Mr Volvo var verkställande direktör i AB Volvo från 1971 till 1983 och bolagets styrelseordförande från 1983 till 1993, nu har P.G. hunnit bli 85 år men har fortfarande starka åsikter.

Pehr G. Gyllenhammar Foto: Vogler

Personbilsindustrin har ingen framtid – det är inte hållbart att var och en sitter i sin egen bil. Det säger ”Mr Volvo”, Pehr G Gyllenhammar, i Göteborgs-Posten. Tyvärr bakom betalvägg.

Elektrifieringen är inte heller lösningen, säger han och nämner branschgiganten Tesla. – Batterier är en primitiv lösning. Dessutom är de elektriska bilarna dyra och livslängden på både batterier och bilar är begränsade, säger Gyllenhammar.

Snart 27 år efter sin sorti från toppen av Volvo försvarar Gyllenhammar fortfarande sina fusionsplaner med Renault som sågades av 25 toppchefer och nytillträdda vd:n Sören Gyll.

– Jag tror att jag kunde se tillräckligt långt in i framtiden för att förstå att detta hade varit lösningen, säger Gyllenhammar.

-Pettersson kan inte läsa bakom GP:s betalvägg så vad P.G. har för lösning vet jag ej. Själv har jag svårt att tänka mig någon annan lösning än bilen på lands- och glesbygd. Med en bil kan du åka vart du vill när du vill, det är svårt med buss och tåg.

Sedan måste naturligtvis bilarna anpassas till moderna krav och jag håller med Gyllenhammar om elbilar med primitiva batterier inte är framtiden.

Björn Gillberg – elbilar är en klimat- och miljöbluff

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

 

27 thoughts on “Personbilsindustrin har ingen framtid

  1. LocalFluff har rätt.

    Så kallade Drönarbilar kommer att bli framtidens transportmedel, lokalt och regionalt.
    Bara att koppla in automatiken och luta sig tillbaka. Tekniken finns redan.
    Persontåg och annan stenålder försvinner. Bussar och sånt skräp.

    Förstår Ni nu hur det hänger ihop?
    Automationen är framtiden, är utveckling. Inte negrer och araber.
    Om Vi ska gå framåt som nation måste det stillastående bort. De måste ut. Bort. Annars går det fullständigt åt h-vete.
    Det är bara att välja…

  2. Vad är det för bögar som skriver här ? Signaturer Elsa och Andersson , ni är på fel sajt.
    Inget fel i bögar men de här verkar ha brist på säärlek.
    Drömmer om afrikaner….?

  3. Det enda som är riktigt effektivt är en Stargate, du passerar sändarringen. Din kropp sönderdelas i molekyler som skickas enligt ett system snabbare än G5 till mottagare som plockar ihop molekylerna igen fast tusentals ljusår bort. De som nu tror på klimat alarmen kommer att tro även detta, härliga tider stunda för MP då de återkommer till Riksdagen om sisådär 75 år.

  4. Jag har den optimala lösningen, som även Mao var inne på. Vi är för många människor. 7 miljoner hade varit tillräckligt i Sverige. Jag tror nationalism är bra för jordens överlevnad. Och det går att samarbeta med andra även om man är nationalist. Se på Trump.

  5. Gillberg! Du glömmer några detaljer!
    Ett elbilsbatteri måste bytas före 20000 mil, särskilt om batteriet snabbladdas.
    *Elbilsbatterier kan inte återvinnas med rimlig ekonomi, så de läggs i underjordiska förvar, f ö tillsammans med vindsnurrornas vingar, typ för kärnavfall. Lagringstiden motsvara åtminstone vad kärnavfallet kräver. Vem skall betala förvaringen?
    *Alltså måste NYA elbilsbatterier tillverkas regelbundet för elbilar. Räknas denna extra tillverkning in din kalkyl?
    *Du nämner skogsråvara för biogastillverkning. 2 problem. För att driva 4 miljoner elbilar, så lär all skog gå åt för fordonen, varvid skogsindustrin behöver avvecklas. Att ha bägge igång samtidigt? Det är få som tror på detta.
    *Skogsbruket i Sverige bedrivs dess värre som SKOGSSKÖVLING! D v s man avverkar med kalhuggning. Dessutom gynnas gran, som är giftig för naturen. Knappt något levande äter gran eller kan överleva i enbart granskog. Förväxla inte skydd i granskog, med att leva AV gran.
    *Biomassa måste skaffas via avverkning med BLÄDNING, samt i skogar där det växer Tall resp Ek/Ekblandskog. Förbjud Gran/Contorta m fl.
    *Effekterna av kalhuggning är många negativa. Grundvattensänkningar, översvämningar, insektsangrepp, stormfällen, förgiftar (som sedan urbana samhället skylls för), skapar rödlistade arter, begränsar biotoper, skapar ökenbildning.
    *Blädning ger idag 2-4 ggr högre vinster till skogsägare än vad kalhuggning ger.

  6. Rent principiellt är elbilen mångfalt mer tilltalande än fossilbilen. Så mycket enklare i sin utformning; inte en massa avgasreningar, katalysatorer, bränsleinsprutning, kylare och tusentals komponenter som rostar och skakar sönder i en vanlig bil. Dessutom är den i det närmaste tyst och släpper inte ut avgaser vid körningen.

    Men det mest tilltalande är att när man väl köpt en elbil, så kan man om man bor i eget hus runda hela skattesystemet och ladda bilen med solen. En normal bilförare betalar 10 000-tals kronor i olika skatter till staten årligen.

    Vad staten gör med dessa 10 000-tals kronor varje år vet vi alla. Det är i sanning en patriotisk handling att köra elbil som laddas med sol från egna solceller.

    • Säkert, du, att den svenska solens strålar på en solpanel räcker till att ladda en personbil med den energi den behöver för att förflytta ett par ton i 100 km/h några mil varje dag. Hur kan man trooo det? Tittar på den grå himmelen och tänker att det här ljuset kommer att pendla mig mellan städer imorgon. Fast inteee mycke.

      Två av Guds främsta skapelser fattas hära, och den ena av dem är Solen. Den andra kan du inte gissa dig till vad det är, för den saknas också.

  7. Batteribilar har alldeles för många problem för att vara hållbara i längden.
    Så batteribilen är en temporär lösning som bäst. Där framtiden ligger är bränslecellsbilar som går på t.ex. vätgas. Dessa har mindre buffertbatterier och använder elmotorer. De går lika snabbt att tanka som en vanlig bil och har motsvarande räckvidd.

    • Ingen kan väl inbilla sig att det inte kommer ett antal extraskatter på elfordon, som alltid vill lite ha mer !

  8. Problemet med elbilar är delvis batterier eller bilens livslängd men också hur batterierna ska laddas. Elström ska produceras för att elbilen ska rulla. Alla kommer hem på kvällen och pluggar in bilen och då räcker inte elen till.
    Gemensamma bilar som kan hyras vid behov testas nu i liten skala med alla dessa elskotrar som ligger och dräller överallt i hela stan. Ska vi ha en massa elbilar som kanske inte dräller över stan men som behöver städas och skötas om? Och ”tankas” med elström (som inte finns). Någon måste sköta om det också.

  9. Redan nu har batterierna lång livslängd i de flesta nya elbilar. Batterierna kommer räcka längre än resten.
    Teslas besked i veckan innebär att priset kommer sjunka rejält om några år. Drivlinan kommer kosta i närheten av vad den gör för en vanlig bil. Om det stämmer som man sa.

    • Vi har ännu inte fått se hur beskattningen av batterierna och el-bilen ser ut.
      Än så länge håller MP käft, så länge försäljningen rullar på, men när tillräckligt många kör el slår MP till. Kilometerskatten lurar i vassen.
      När kilometerskatten kommer höjer även Skånetrafiken motsvarande.

    • och de hundratals nya kärnkraftverk som behövs i Europa för att få tillräckligt med energi. Hur ska vi få miljöpartier att satsa på dem?

    • Teslas besked här om dagen var vaporware tills annat bevisats.

      Dessutom varifrån tas råvarorna till batterier ? Miljöpåverkan i Långtbortinistan av denna produktion osv ?

  10. Håller med om att elbilar inte har någon framtid. Inte heller bensin- eller dieseldrivna bilar har någon framtid. Framtiden är ändå bilar, men då vätgasdrivna bilar.

  11. Han kan ha rätt såtillvida att bilägandet kan komma att minska. En privatbil används några enstaka procent av tiden. Det är inte helt otroligt att vi istället använder oss av en tjänst med självkörande fordon. Så var iallafall visioner innan COVID-19.

    För längre transporter skull bilkolonner a la belgisk cykelkedja vara energibesparande med det kräver någon form av automatik då avståndet mellan fordonen är mycket litet.

    Det vi vet är att det är svårt att sia, i synnerhet om framtiden.

    • Självkörande bil är fantastiskt! Jag hade en privatchaufför när jag bodde i Afrika. När man väl har upplevt det så vill man aldrig mer vara utan.

      Men bilen måste vara privatägd. Hela dess mervärde kommer av dess flexibilitet, att man aldrig behöver vänta eller byta eller passa tidtabeller och följa rutter. Bilen sparar enormt mycket tid, tack vare sin ständiga tillgänglighet och totala flexibilitet. Dessutom är det bekvämt i bilen där man har total kontroll över sin cupé-miljös klimat och ljud. Och man förvarar sina saker i bilen utan att behöva släpa på väskor mellan bussar och tåg och taxi.

Lämna ett svar till gamgubbenAvbryt svar