Första Gripen E-planet har flugit i Brasilien

FÖRSVARSINDUSTRI. I går flög Brasiliens första Jas Gripen E-plan i hemlandets luftrum, enligt ett pressmeddelande från SAAB. Micael Johansson kallar flygningen och att planet är på plats för ”viktiga milstolpar” för det brasilianska Gripen-programmet.

SAAB Gripen E i Brasilien. Pressbild

– Vi är stolta över den här resan som vi gjort tillsammans med många kompetenta och engagerade personer från bägge länder, säger Johansson.

– Att se flygplanet flyga i Brasilien är en enorm tillfredsställelse för det brasilianska flygvapnet. F-39 Gripen, det brasilianska flygvapnets nya stridsflygplan, kommer att utgöra ryggraden i vårt stridsflyg. Det bekräftar det brasilianska flygvapnets åtagande att upprätthålla landets suveränitet och att försvara de tjugotvå miljoner kvadratkilometer vi ansvarar för, sade den brasilianska flygvapenchefen generallöjtnant Antonio Carlos Moretti Bermudez.

Partnerskapet med Brasilien startade 2014 med ett kontrakt gällande utveckling och produktion av 36 Gripen E/F för det brasilianska flygvapnet, inklusive relaterade system, support och utrustning. Ett omfattande program för tekniköverföring, som levereras under en tioårsperiod, driver på utvecklingen av den lokala flygteknikindustrin genom de partnerföretag som deltar i det brasilianska Gripen-programmet.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

7 thoughts on “Första Gripen E-planet har flugit i Brasilien

  1. Det har blivit dyrt för svenska skattebetalarna, även om de slänger dom i havet har Brasilien gjort en strålande affär.

  2. Svettigt, bra! På min tid hade vi J29 även kallad Tunnan. En J29 startade från Norrköping efter en stund i dåligt väder fick han problem med horisontalmätaren, han visste inte om han flög på rygg eller inte. kunde inte urskilja marken.
    Ryggflygningstanken hade bränsle för en kort tidsperiod så han flög i dimman med ideliga rollar, snurrade runt planets längdaxel, tills han kom till klart väder och kunde se mark och himmel klart. Han landade i Ärna F16 Kungliga Upplands Flygflottilj mycket skakad han fick hjälpas upp ur cockpit.
    När övertagandet av lille Steffes älsklingar skett då blir det ingen produktion av tekniska produkter, då blir det kameluppfödning. Kameler till skillnad från Dromedarer klarar kylan bra.

  3. Nu måste V och MP mobilisera för att gå ut på gatorna och skandera, ”stoppa all export av mördarvapen.”
    Samtidigt bör de tala om hur mycket vi ska ge i bidrag till de fattiga utan att ha en tanke på varifrån får vi pengarna.
    Har en misstanke om att MP tror att de växer på träd och V det vet ju att kapitalisterna har pengar men betalar för lite skatt.
    Hur kan vi bara tillåta dessa att få sitta i Riksdagen och än värre MP delta i regeringsarbetet?

    • Vi har alldeles för många riskkapitalister som betalar inte skatt i Sverige.

      Minns när H&M Persson skulle flytta sina tillgångar utomlands p.g.a för höga skatter på 90 talet och fick förmåner med att flytta aktier till en OTC list.
      Jag är ingen expert på området, men här finns information om OTC listen.
      https://www.investopedia.com/terms/o/otc.asp

  4. En föregångare till Gripen var legendariska Draken (J35), i aktiv tjänst mellan 1960 – 1999. Helsingborgaren Mats ”Malte” Lindskog är den som har flest flygtimmar på J35 Draken; med hela 2913 timmar, (det är sammantaget 4 månaders oavbruten vistelse i luften, – tala om att ha lärt sig känna sitt plan utan och innan!) En bloggare skriver, citat: ”Malte var mer som ett spöke, någon som man visste namnet på i egenskap som mångårig uppvisningspilot på Draken, men ytterst sällan fick se ”in person”. Malte flög i början av 1988 den värsta Draken-uppvisning jag sett, det med en av de österrikiska 35:orna som då var baserade i Ängelholm. Skitväder, lågt i tak…och en delegation med österrikiska politiker på plats. Uppvisningen skedde mestadels i det horisontala läget, på en bit över – och på trädtoppshöjd. Efterbrännkammaren var tänd så vitt jag minns mest hela tiden. Tror flygplanet hade tankats till 50-60 procent och det var inte mycket kvar när Malte efter cirka fem minuter landade på bana 32, drog bromsskärmen så att den var fullt utvecklad ett par meter innan sättning skedde. Då bromsade så hårt han kunde utan av gå av banan, nosen betänkligt neråt och flygplanet skakade sig fram. Jag tror inte det tog tog 400 meter innan Malte fått fullstopp. Han taxade därefter in till ”andras platta” med glödheta bromsar och hantering därefter av flygplanet vid parkering…”

    Video: (Mats Lindskog takes the J35 Draken for a test flight over the F10 Wing in June 2002) :
    https://www.dailymotion.com/video/xg5m2q

    Malte, POS och Johan 56
    https://lae.blogg.se/2013/april/malte-pos-och-johan-56-2.html

    • Härligt att få läsa och kolla nyheter, som man aldrig skulle hitta själv.
      Det är det här som ger extra kvalitet för Petterssons blogg.

Lämna ett svar till gamgubbenAvbryt svar