Stora neddragningar i skolan i Oxelösund, trots 74 % underkända

INVANDRING & SKOLAN. I januari i år kom beskedet om att Oxelösunds kommun gick mot ett underskott på 35 miljoner kronor inom utbildningsförvaltningen. Läget har förbättrats ur ett ekonomiskt perspektiv men på bekostnad av kvaliteten på skolan, det menar högstadieskolan Breviksskolans rektor Tomas Ekholm, enligt SVT

– Förlorarna är de elever som redan hade det svårt, säger rekor Ekholm.

-Pettersson håller inte riktigt med rektorn. Förlorarna är hela samhället, både de duktiga och de lite sämre eleverna, föräldrarna, personalen och skattebetalarna. Orsaken till problemen är flera, men den enskilt största anledningen är en för stor invandring och de problem det medför, vilket i förlängningen inte är invandrarnas fel utan de väljare och politiker som lockat hit dem.

Tänk er en klass där läraren pratar svenska och där det sedan står flera tolkar som med hög röst direktöversätter till arabiska och tigrinska. Det blir ett enormt surr där alla elever får svårt att koncentrera sig, det kommer att kosta för hela samhället att några vill leka humanitär stormakt, och jag tror inte Oxelösund är unikt, stora delar av landet är likadant…

Från utbildningsnämnden: De orsaker som framkommer i analyserna kopplat till antalet elever med ej godtagbara kunskaper (åk1-5) samt terminsbetyg F (åk 6) är att det i den grupp av elever med annat modersmål än svenska finns elever som inte kommit så långt i sin språkutveckling vilket påverkar deras möjlighet
att nå målen.

Åk 6: Terminsbetyg Vårterminen 2020: Måluppfyllelsen och antalet elever som når minst E i de olika ämnena visar på en positiv utveckling sedan terminsbetyget HT19. Det är en fortsatt låg måluppfyllelse i svenska som andra språk där antalet elever med F är 74%.

F är det lägsta betyget och betyder Ej godkänt. Alltså 74 % ej godkända i svenska språket i årskurs 6. 

Oxelösund Utbildningsnämnden 2020-08-31

Frösängsskolan invigdes 1961 och fick namnet efter gården Frösäng som funnits på platsen i hundratals år. 2005 fick några politiker fnatt och döpte om skolan till Breviksskolan efter Breviken som inte ligger i närheten. 

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

11 thoughts on “Stora neddragningar i skolan i Oxelösund, trots 74 % underkända

  1. Det är inte förvånande att politiker och väljare gör som de gör.
    Många av dem är lika dåligt utbildade som dessa ”kompetenshöjare”.

    Om vi bortser från invandringen som sådan, så är det resultatet av den som borde ligga till grund för beslut som fattas. Men det blir en paradox, så länge frågan bara handlar om invandrare och inte det bedrövliga resultat de presterar, så trollar de bort huvudfrågan, varför ska de hit när inget fungerar?

    De försöker trolla bort invandringen som orsak och samtidigt använder de våra argument om hur dåligt det går för Sverige till att försöka tysta oss genom rasistkortet.

    Det socioekonomiska kortet har vandrat från fattiga svenskar till invandrare.
    Svenskarna har lyft sig själva och invandrarna är ett säkrare kort när det gäller valboskap. Det finns inga utredningar som visar att socioekonomin skulle vara orsaken till problemen. Men det är klart, om du är analfabet och kommer till Sverige, du vill inte läsa svenska eller utbilda dig. Du vill bo bland dina släktingar, som också livnärt sig som grisfösare och getaherdar.

    Då är det klart att du halkar efter med svenska mått mätt, men orsaken finns inte i någon rasistisk diskurs. Vi f.d fattiga svenskar har utbildat oss och gjort oss anställningsbara. Det verkar omöjligt för många av dem som benämns som tillgångar att gå den vägen. På 40 år har gruppen med problem ökat. Varför fortsätter de att importera dem som omedelbart blir slöa bidragstagare?

  2. Vad som händer med våra skolor, inte bara den i Oxelösund utan runt hela Sverige är bara en spegling av landet i stort. För mycket av vissa händelser och för lite av sunt tänkande samt en drömmande politikerkår benämnt Riksdag och Regering är den enkla förklaringen.

  3. En gång i tiden hade Sverige en statlig skola som fungerade, man är glad över att ha fått uppleva den tiden och den skolan !

  4. En undersökning visar att svenska barn mår allt sämre psykiskt. Det behövs inga undersökningar eller strategier för att få fram varför.
    Ge våra egna en möjlighet att studera i fred i svensktalande klasser.
    De som inte behärskar svenska MÅSTE ha egna klasser.
    Allt eftersom de lär svenska kan de få en möjlighet att flyttas till svensktalande klasser.
    Varför skall våra unga behöva lida för att vi pumpar hit analfabeter och allt på bekostnad av våra egna barns välmående.

  5. Tänk vad annorlunda allt blivit i Folkhemmet efter flera deccinier av en totalt okontrollerad massinvandring av icke kristna och övriga kriminella parasiter !
    1975 röstade riksdagen med Palme i spetsen att Sverige med skulle bli ett mångkulturellt land och den genomröstmingen lyckades verkligen, mer mångkulturellt än vad dagens Sverige är går inte att bli.
    Undrar om 1975 års politiker tänkte på följderna av denna omröstning, att Sverige framöver skulle bli ett mångkulturellt korrupt och kriminellt träsk ?
    Är säker på att de inte tänkte ett dugg på konsekvenserna……

  6. Förra året träffade jag en person som hade en släkting som lärare.
    Där var 4 tolkar i salen till en tim kostnad på över 1500 kr som var och en översatte till det språket de kunde. All undervisning tar 5 gånger så lång tid och blir 5 gånger dyrare, är det konstigt att skolbudgeten överskrids.

    • Det var en nyhet, för mig, med undervisningstolkar. Synnerligen lönsamt.
      På marknaden finns nu dosor som igenkänner språk och översätter.
      Nuvarande kaosartat undervisning måste upphöra. Det finns alternativ även om Kinas omskolningsläger för muslimer upplevs kränkande.

  7. fru Bergström uttryckte att det krävs kompetens för att hålla en budget i balans…
    ja jösses vad det kan bli tokigt Britta

  8. ”Tänk er en klass där läraren pratar svenska och där det sedan står flera tolkar som med hög röst direktöversätter till arabiska och tigrinska.”
    Tolkar är djävulens påfund. Översätter dom eller tolkar dom……………

Kommentera