KLIMAT & MILJÖ. Klimataktivisten Greta Thunberg seglade till och från USA hösten 2019 för att hon inte ville flyga, väl framme visade det sig att hon åkte elbil i USA och Kanada, det var skådespelaren och politikern Arnold Schwarzenegger som lånat ut en Tesla Model 3 till henne, vem som betalade elen vet jag inte.
Tillbaka i Europa och den unga damen mest tåg men även elbil ibland.
Nu känner vi till problemen med tillverkning av bilarna och framförallt batterierna och de miljöproblem som uppstår vid brytning av bland annat metallerna som används till batterierna och att elbilarna är dyra i inköp.
Men strunt i det, det är ju nästan gratis att köra eller?
Tidningen Teknikens Värld (betalvägg) har undersökt vad det kostar att köra på bilsemester med elbil. Resultatet blev en kalldusch för elbilsägare.
En resa ner till franska Rivieran skulle ta en dag längre med den genomsnittliga elbilen, jämfört med en dieselbil. Det kan tyckas ok men det tillkommer mer planering av rutten och en extra övernattning som inte är gratis.
Det är dock ett mindre problem. Den riktiga chocken får vi när vi ser vad det kostar att ladda elbilen längs resan, enligt Teknikens Värld kostar det elbilsägaren 11.000 kronor att ladda sin elbil under en resa från Sverige till medelhavet och tillbaks igen!
Samma resa med en dieselbil skulle enligt journalisterna kosta endast 4.000 kronor och dessutom skulle det gå betydligt smidigare och snabbare.
När familjen med elbilen ankommer till medelhavet har familjen med dieselbilen redan varit där i ett helt dygn!
Anledningen är att snabbladdning/DC/CCS-laddning är väldigt dyrt att ladda, dessa laddstationer tar mellan 6-24 kronor per kWh, och förbrukningen på en elbil ligger på mellan 1,5-4 kWh beroende på väder, hastighet osv. Många av laddstationerna kräver också ett abonnemang eller avtal innan man kan ladda på stationen, detta komplicerar ytterligare körningen för elbilsföraren.
Det gäller att hela familjen eller kompisgänget är på bra humör under resan, när det inkluderar nattliga laddpauser i öde industriområden, till en kostnad som är tre gånger högre än att tanka en valfri dieselbil…
-Pettersson säger att bil är och har alltid varit dyrt men nu håller miljöpartiet på att utveckla bilkörning till ett rent överklassnöje och då har vi inte ens diskuterat var elen kommer ifrån…
***
[…] Dyrt med el-bil på semestern… […]
…inge fel på de, i framtidens värld att mentalt
handikappade som det är ”på gång slå över
för”, nu får ett ord med i laget och får den upp-
märksamhet och medbestäm. de aldrig tidigare
fått i ngt lands sammansätt…såvitt va ja vet iaf
Abzurdien består denna dag av fifty-fifty, de i
vänstra mittenregionen är de helt nollställda
medan de i den högra mittregionens bara är
delvis är bara nästan är helt nollställda..
Sistnämnda grupp, är den farligaste, ty den
styr helt över vägvalet in i framtidens värld
Tesla, helt utom kontroll, far som en raket genom spärren in till parkering:
https://www.liveleak.com/view?t=kYSbf_1597909327
Elbilen är ett mycket större stolpskott än vad etanolbilen var.
Diesel är det oslagbart bästa drivmedlet hittills.
Men med miljösekten som bestämmer så får vi nog vara glada om vi överlever en kall vinter.
Hördu vi måst ök skatterna då vi är på väg mot jordens undergång!
He blir så dyrt att till slut har vi int rå med annat än å rädd jorden, he blir ju ett problem när vi int få nå över till mat och husrum då en int ork te å jobb. He bry ju se herra int om för de ä lik gla å bli åv me oss en da då få de inge lön så då flytt de nog te amerika å då bli amerikane redit gla för se då blir he väl ordning och reda där me, nån sosialist tar hand om et. Men he kan oxå gå snett om en sån en där mörkhyad blir sint och låter de dö åv blyförgiftning. Hur vi än vänder o vrider påt så gå de åt fanders, men se de bry ja me int om för då e en dö.
Har man råd med en tesla har man råd med elen också. Hoppas det blir ännu dyrare 😄😄
Finns det överhuvudtaget möjlighet att dra ngt efter en Hybrid/ elbil, tror inte det stort grattis alla som använder släp o husvagnar.
Det funkar att dra med elbil…
https://www.husbilhusvagn.se//nyheter/elbilar-som-dragbilar-i-intressant-norsk-test
Det är inga billiga elbilar det.
En generator på släpen bästa lösningen
Jag har undersökt detta: Vad har elbilarna för laglig kapacitet att dra t ex släpvagn eller husvagn!? Det svar jag fick var; INGEN!
I sträng kyla (norrländsk o dalarna/värmland) = 25-45 minusgrader) är elbilen VÄRDELÖS jämfört med bensin och dieselbil!!
Problem med hållbarhet och skyhöga kostnader för el-bilar.
Vänta bara tills det också vimlar av alla dessa eldrivna fordon …
Bussar
Lastbilar
Båtar, småbåtar, stora passagerarfärjor, lastfartyg mm
och inte minst
Flygplan (både små och stora)
Elflygplan med passagerare verklighet om några år (Publicerat 9 januari 2019)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/elflygplan-med-passagerare-i-luften-om-nagra-ar
Då får man innerligt hoppas att det inte blir plötslig el-brist, el-avbrott eller att proppen går.
Det är inte bara proppen som går. Alla måste gå – i mörker! Åter till stenåldern. Den som miljöpartisterna längtar efter.
Förklaring varför teslabatteriet inte är miljövänligt och en bensinbil kan vara miljövänligare:
https://www.swebbtv.se/program/loerdagsintervju
Den här videon skulle det vara:
Henrik Jönsson: Sveriges el-chock
Elbrist – i Sverige? Är det rimligt, eller ens möjligt?
Under sommaren har uppgifter framkommit som avslöjat mycket allvarliga problem med Sveriges energipolitik. Mycket tyder på att svensk energipolitik just nu överlever på tillfälliga beredskapsinsatser.
Hur hamnade vi i denna situation? Hur ser regeringens energipolitik ut – och vad HÄNDER egentligen med samhället om det drabbas av energibrist? (Publicerades 2020-08-22. Speltid 19:02)
Det kostar att vilja framstå som god. Detta gäller både för miljöaktivister och asylaktivister.
Batterierna är miljö bomber och påverkar oss väldigt negativt.
Co2 utsläppen är egentligen inget problem utan de andra ämnen giftiga ämnen som släpps ut i avgaserna.
Pk folket fokuserar på helt fel saker och lyssnar inte på de riktiga vetenskapsmännen.
Nu finns det elcyklar, elsparkcyklar och elmopeder överallt. Varför inte använda en vanlig cykel, som är långt mer miljövänlig och bra för konditionen?
Vi får hellre inte glömma den fara som hela tiden finns med under färden.
Dessa fordon är enormt brandfarliga och på mindre än en minut står hela åket i lågor. Detta hastiga förlopp har med byggdelarna och dess explosivt farliga batterier att göra.
Flera sådana olyckor har hänt med de el-fordon,som tyska posten köpt in.
Lägg därtill inköpspriserna som idag ligger kring 700-800.000 kronor !!
Inte direkt något fordon för en vanlig knegande Svensson men så är det kanske rent av önskvärt, från miljöaktivisterna ?
På färjorna får man väl bara köra farligt gods på vissa turer? På natten? Vid påfarten till Öresundsbron så sitter det tavlor som visar restriktioner för farligt gods – jag gissar att det är kopplat till den långa undervattenstunneln.
Jag har aldrig kört farligt gods och har därför aldrig satt mig in i reglerna. Men om jag skulle skaffa mig en elbil – då borde jag rimligen hamna inom samma ramar.
Något att vara rädd för nästa gång på en fullastad färja från Rödby? Vad säger ”experterna” i Miljöpartiet?
turrim:
Jo dessa din teorier stämmer… Vid farligt gods finns inte enbart brandfarliga,utan även transporter av olika giftiga laster,typ dioxider,och andra kemiska produkter.(användes bl.a. inom raffinaderier o. producenter av växtmediciner)
Talade en gång med en chauffis ombord på färjan från Tyskland.Denne berättade att han tvingas köra speciella vägar och endast fick överfart med speciella avgångar.
Därtill skulle då fordonet var placerat längst bak vi lastluckan så detta kunde sänkas,om något farligt inträffar…
En riktig konsekvensanalys där man tar hänsyn till alla fakta görs aldrig av MP S V C L (KD M SD)….. Det är bara plakatpolitik tyvärr ….jättebra att denna tidning synar konsekvenserna!!!!
Samma matematik som när miljömaffian räknade på plastpåseskatten.
https://uvell.se/2020/08/21/plastpaseskatten-ett-vantat-ekonomiskt-fiasko/