Bör Kitimbwa Sabuni säga förlåt för slavhandeln?

Rubriken är något förvanskad jämfört med originalet som publiceras på Kvartal.

Per Brinkemo och Johan Lundberg tar upp den kollektiva skuld som dagens etniska svenskar ska känna gentemot de i sammanhanget få år som Sverige förvaltade kolonin Sankt-Barthélemy.

Jag vill inte sammanfatta den utmärkta artikel i för många ord, utan råder er att läsa den själv. Vissa inslag kan jag ändå inte undvara er.

”…vita människor även i Sverige bör be svarta människor om förlåtelse för det förtryck i form av till exempel slaveri av svarta som de vitas förfäder ägnat sig åt…//…Med tanke på att den arabiska slavhandeln var lika omfattande som den transatlantiska, bör man naturligtvis i konsekvensens namn exempelvis fråga sig i vilken mån som människor i dagens Sverige, bördiga från Mellanöstern och Nordafrika, bör känna skuld för sina förfäders delaktighet i en slavhandel som dessutom fortsatte långt efter att den europeiska slavhandeln upphört – och som givetvis var betydligt mer omfattande än den svenska”

Givetvis är detta en relevant fråga då historien påvisar att en omfattande slavhandel bedrevs i Afrika och inte minst i dagens Mellanöstern. De svarta som idag skriker sig hesa om Sveriges kollektiva skuld, bör och ska givetvis rannsaka sig själva. Är man en vit rasist som ska be om ursäkt för den slavhandel Sverige var inblandad i på 1700-talet, ska dagens svarta afrikaner och Mellanösterns araber be om ursäkt för den slavhandel deras förfäder ägnade sig åt i betydligt fler år och inte minst på senare år.

Har ni hört någon journalist ställa frågan till Kitimbwa Sabuni eller någon annan i BLM och Afrosvenskarnas riksförbund?

Kvartal

13 thoughts on “Bör Kitimbwa Sabuni säga förlåt för slavhandeln?

  1. Ja i så fall så ska ju alla Sossar levande o döda
    och ofödda känna kollektiv skuld för Sveriges haveri idag!

    Jävla löjligt resonemang, skuld ska dom känna som är
    orsak till en sak, inte dom som inte är det, eller vill alla
    Vänster gökar känna skuld för allt lidande som
    kommunismen orsakat genom tiderna?

  2. Visst finns det långsinta människor men att jag ska be någon, oavsett gender eller ursprung, för något som hände för några generationer eller århundraden sedan är inte realistiskt.
    Inte begär vi av dagens danskar att de ska be om förlåtelse för Stockholms blodbad 1520. Vi begär inte ens att Vänsterpartiet ursprungligen Kommunisterna skall be om ursäkt för allt ont Stalin gjorde.
    Att be Islams företrädare om en ursäkt för vad som har gjorts i nutid av deras proselyter är ju heller inte möjligt, de behöver ju inte ens bry sig då de avhuvar sina bröder eller oss otrogna.

  3. Henrik Jönsson:
    Svensk slavhandel har blivit en brännande fråga i svensk samtidsdebatt – men både skildringarna och slutsatserna går isär. Men hur såg slavhandeln egentligen ut? Vilken bild målas upp – och vad säger denna om vår samtid?

    SVERIGES SLAVERI: Vad säger det postkoloniala perspektivet? (Publicerades 11 juli 2020. Speltid 20:23)

  4. Det vore mer lämpligt att afrikanerna tackar Sverige för den framtid och hjälp svenskarna ger dem. De svarta som lever i dagens Sverige är inga inhemska släktingar till dem som var slavar under Sverige.

    De som kommer hit och blir en belastning borde satsa sin energi på att utbilda sig och anpassa sig. Att som dem få chansen i ett av världens bästa länder är en vinstlott. Det är inte rasism att du inte får jobb utan rätt kvalifikationer.

    Det skapar inte ett bättre klimat när man går ut och anklagar ”vita” för inbillade oförrätter. Det är ett bra sätt att skapa osämja och ilska.
    Problemet är ni vill immigrera till Sverige trots att ni ”flytt” genom säkra länder på vägen hit. Där vill ni inte stanna för välfärden är för ”dålig”!
    Borde man inte tacka Sverige och svenskarna, många av de infödda har det sämre än er när ni får all hjälp som öses över er.

    Jag har förbannat svårt att få det till att vara rasism. Jag har själv fått arbeta mig upp från den fattigdom som fanns när jag var barn. Tycker själv att det är jävligt orättvist att ni kan komma hit och bråka med tanke på alla fördelar ni får. Sluta klaga och gör som de flesta andra, skapa din egen framtid!

    • Om man inte har kapacitet så är det svårt att satsa på utbildning.
      Varför göra det svårt för sig när det går bra att leva på andra.
      Dina ord är goda Bigman men utopiska.

  5. Chansen är bra mycket större att en arab eller afrikan faktiskt träffat en släkting som varit inblandad i slavhandel än att en svensk har det. Det är väl möjligen de som har svensk-amerikanska släktingar som kan få vara med i samma skuldtyngda klubb som afrikaner och araber m.fl. i det hänseendet.

  6. Chansen att en invandrare från t.ex. Ghana’s Ashantistamm har slavhandlare och -ägare som för-för-föräldrar är mycket större än chansen att någon nordvästeuropé har sådana.

    https://www.blackpast.org/global-african-history/ashanti-empire-asante-kingdom-18th-late-19th-century/

    ”If the early Ashanti Empire economy depended on the gold trade in the 1700s, by the early 1800s it had become a major exporter of enslaved people. The slave trade was originally focused north with captives going to Mande and Hausa traders who exchanged them for goods from North Africa and indirectly from Europe. By 1800, the trade had shifted to the south as the Ashanti sought to meet the growing demand of the British, Dutch, and French for captives. In exchange, the Ashanti received luxury items and some manufactured goods including most importantly firearms.

    The consequence of this trade for the Ashanti and their neighbors was horrendous. From 1790 until 1896, the Ashanti Empire was in a perpetual state of war involving expansion or defense of its domain. Most of these wars afforded the opportunity to acquire more slaves for trade. ”

    Artikeln glömmer att berätta om hur det var de hemska vita män från England som förbjöd slavhandel.

  7. Saint Barthelemy var enbart en frihamn. Dvs slavfartyg från andra länder fick besöka hamnen för att t ex proviantera utan att betala tull för slavlasten. I övrigt hade Sverige ingenting med slavhandeln att göra.

    • Det fanns enstaka kaptener av svensk härkomst som tjänstgjorde på slavskepp men det var rent ”privata” anställningar. Svenska staten – det måste betonas – hade inget med slavhandeln att göra.

  8. I dagens vänster flummiga värld, är det bara vita som ges kollektiv skuld. En skuld som dessutom är oändlig i tid.
    Alla andra grupper ges personlig skuld, när gruppen vinner på detta. När det gäller offerstatus, gäller grupptillhörighet, inte vad som är fakta och egentligen skett.
    Man växlar ständigt mellan olika bedömningssystem, i syfte att få fördelar.
    Vita blir ständiga förlorare och orsaken till allt dåligt.
    Folk tröttnar på idiotin vänstern står för och snart kokar det över.

Kommentera