Ammunition till hela kriminella Sverige stulen…

BROTTSLIGHET. Natten till tisdag stals 52.000 skarpa patroner från en lastbil på en rastplats vid Bromölla i Skåne. Polisen är nu kritisk till hur den mängden ammunition tillåts transporteras.

Pistol med ammunition. Bild från Pixabay

Stölden ska ha ägt rum när lastbilschauffören lagt sig för att sova. Morgonen efter upptäckte föraren att någon skurit upp kapellet på lastbilen och försvunnit med ammunitionen.

Enligt Kristianstadbladet (betalvägg) fick tjuvarna med sig 52000 skarpa patroner från lastbilen.

Polisen: ”Kan försörja kriminalitet i hela Sverige”

Lastbilen ska ha transporterat ammunitionen från ett företag i Tyskland till Sverige. Polisen är kritisk till att transporten har skett så öppet, utan säkerhet. – Vi arbetar hårt för att förhindra att vapen och ammunition ska hamna hos kriminella. Därför reagerar vi på att det är tillåtet att transportera så stora mängder ammunition i en vanlig lastbil. Det är patroner som kan försörja stora delar av de kriminella i hela Sverige. Det är oerhört oroväckande, säger Robert Loeffel, till tidningen.

Polisen har inlett en förundersökning om grov stöld. Det finns i nuläget ingen misstänkt för brottet.

-Pettersson undrar hur mycket chaufförer eller någon annan fick i mutor, kulorna räcker till några även om de oftast siktar dåligt…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

39 thoughts on “Ammunition till hela kriminella Sverige stulen…

  1. Jur, e-mail info!
    Förarbete 07 aug 2020.
    Skärpt kontroll över explosiva varor. Våldet i kriminella sammanhang har förändrats under 2000-talet. Antalet skjutningar har ökat betydligt och många har ägt rum på offentliga platser. Ökningen av skjutningar kan till stor del härledas till konflikter mellan kriminella grupperingar.

    * Nr/beteckning Ds 2020:17 Justitiedepartementet

  2. Hej Maja 2.
    Ja, du får skicka allt offentligt publicerat till media, men var i himmelens namn hittar du ett media i Sverige som objektivt granskar? Mvh”

    Tack för svaret
    Kanske Bryssel med flera länder?

  3. Har Lövén eller någon av hans kollegor uttalat sig, eller är det Göran Greider som är inbjuden till studion i vanlig ordning?

  4. ”-Pettersson undrar hur mycket chaufförer eller någon annan fick i mutor, kulorna räcker till några även om de oftast siktar dåligt”. En berättigad fråga! En chaufför som stannar för att sova med en skyltad bil med farlig last, borde nog välja en säker plats för övernattning. Bra kommentarer från de två juristerna!

  5. Min man är Pettersson debattör och för mig är detta mitt andra inlägg som blev väl långt men informativt.
    Ett halvt ton ammunition stulet från en lastbil på Bella Place rastplats i Bromölla från en transport med ammunitionen från ett företag i Tyskland till Sverige (okänt företag) och polisen säger sig är kritisk till att transporten har skett så öppet, utan säkerhet!

    Vad som avses med utan säkerhet bör förklaras för faktum är att alla transporter ”cleras in i Sverige” med handlingar som lämnas till tullen och fordonet måste vara skyltat med farlighets-nummer och
    un-nummer (oranga fyrkantiga skylta) oavsett farligt styckegods, varav nedersta fyrkantiga oranga skyltens nummer visar att lasten exempelvis består av, brandfarligt gods, vapen, ammunition etc, annars får transport från annan stat inte passera svenska tullen.
    Uppväxt med åkeri och sedan studietiden i Uppsala sent sjuttiotal flera tiotusentals mil körning med fjärrtransporter konstateras att det finns enormt starka krav på tydlig

    ADR skyltning och en omärkt transport från Tyskland klarar sig på sin höjd till Danmark där polisen har en specialgrupp som varenda dag kontrollerar inhemska lastbilar, sopbilar och fjärrtransporters innehåll, märkning av last etc och vid minsta fel ges höga böter till både ägare av transportfordon och chaufförer!
    Polisen i Sverige säger sig ”arbeta hårt för att förhindra att vapen och ammunition ska hamna hos kriminella och reagerar på att ”det är tillåtet att transportera så stora mängder ammunition i en vanlig lastbil”, är märkligt uttalande, för faktum är att det inte är tillåtet och det minsta man kan kräva är att polis känner till att oranga skyltar med UN nummer som identifierar lasten och ID nummer är orubbligt krav för att överhuvudtaget få köra en meter.

    Fjärrbilen ska enligt medier transporterat ammunitionen från ett företag i Tyskland till ett företag i Sverige, men ingen journalist synes ställt frågan vad namnet är på det svenska företaget och eller om ammunitionen var avsedd för i Sverige lagliga vapen och någon journalist bör i varje fall hört talas om att farligt gods aldrig får framföras utan både låst last och varningsskyltar och därav ställt följdfrågor avseende poliser i okunskap ”är kritisk till att transporten skett så öppet utan säkerhet” och dessutom är åtal mot både ägare till transporten och chauffören oundvikligt.
    Att brottet skett på Bella Place rastplats i Bromölla där det för det mesta är ett stort antal transporter och dessutom från en inte skyltad transport och att någon kan påstå att det inte hörs om kapellet skärs upp är mer än märkligt, men om man nu sover extremt hårt lär man vakna när någon hoppar upp i bilen och denne någon kan inte ha varit ensam gärnings-person som burit ut ett halvt ton gods i tunga kartonger.

    Inte numrerade skyltarna används i första hand för styckegodstransporter och orange skylt påvisar förekomst av farligt gods och 0014 avser Patroner, för vapen, lös ammunition, Handelsvapen etc och sammantaget blir allt det et märkliga totalt obegripligt när endast förundersökningen avser grov stöld och tips till Robert Loeffel är att fastställa om alla handlingar och säkerhetsanordningar, uppdaterade brandsläckare mm som krävs fanns med transporten.
    Robert Loeffel har förvisso rätt i att oroväckande är att ”ammunition som kan försörja stora delar av de kriminella i hela Sverige”, (ännu en gång kommit i orätta händer) men mer oroväckande är att polisen inte ens synes känna till att farligt gods farosymboler är i lag krav vid transport och hantering också av ammunition. (UN Recommendation on the Transport of Dangerous Goods)
    Mvh.

    Ps. Ansvaret ligger alltid hos åkeriet avseende både tillhandahållande av allt i transporten deklarerat innehåll finns redovisat i medföljande handlingar och att all lagstadgad säkerhetsutrustning, skyltning, brandsläckare etc finns i bilen och chauffören är skyldig att efterkontroller innan körning,ds

    • Tack för din INFO… Var inne på samma,men skulle inte kunna i ord redogöra för de stränga regler som gäller !

    • Då kan man undra varför man skyltar med den infon, som att säga ”hej, kom och ta mig”.
      Används speciella säkerhetscontainers för ändamålen? Förmodligen inte.
      Att beställa gods i annans namn är ju populärt, bevaka och plundra ställer ju inga särskilda krav.
      Allt verkar för lätt. Polisen ligger tyvärr för långt efter buset.

      • Hej ThePeter.

        Din undran ”varför man skyltar med den infon, som att säga ”hej, kom och ta mig”, har svar.

        Märkning av gods med oranga skyltar är ur skyddssynpunkt av vid olycka av vikt för exempelvis brandkår, polis, bärgare av transporten.
        Räddningspersonal vidtar för egen och för området vid olycksplatsen extra säkerhetsåtgärder, innan de går fram till en varningsskyltad transport som kört av vägen, brinner etc.

        Nej, det används inte speciella säkerhetscontainers för transport, däremot är bilen ”plombad” som endast tullen kan bryta och sedan plombs den igen.
        Du har rätt i att ”beställa transport av gods i eget eller annans namn är populärt” men beställning av farligt gods vapen, ammunition, sprängmedel inkluderande
        – det endast i Sverige tillverkade och förvarade gödningsmedlet som sprängt Libanon i luften –
        kan inte beställas av vem som helst.

        Samtidigt har du rätt i att ”allt verkar för lätt” för de som har jordbruk eller bara säger sig ha jordbruk kan beställa gödningsmedlet i mindre mängd utan kontroll av hur många gånger det sker!
        De facto renderade ut i med gödningsmedlet bomb i Norge!
        Mvh.

      • Hej Maja 2.
        Ja, du får skicka allt offentligt publicerat till media, men var i himmelens namn hittar du ett media i Sverige som objektivt granskar? Mvh

  6. Vem beställde transporten av sprängmedel i en täckt lastbil med plastskydd mot inbrott.?

  7. Hur användbar ammunitionen är för kriminellas skjutningar beror på vilken kaliber det är. Om det är jaktammunition som inte passar i pistoler, revolvrar och k-pistar har den kanske stulits för att säljas till jägare och sportskyttar. Beroende på kaliber kan jaktammunition kosta allt mellan några kronor upp till 70-80 kr/st, så lasten kan ha varit värd ett par miljoner.

    • Vi vet inte vilken kaliber men polisen säger: ”Kan försörja kriminalitet i hela Sverige”

      Då kan man anta att det inte är jaktammunition.

  8. Hur kunde förövarna veta att det var just denna transport som hade den begärliga lasten? Och hur kunde de veta var han skulle parkera för nattvila?
    Här ligger nog fler än en gravad hund!
    Det säges att brott oftast begås av familjemedlemmar.

    • Hej tamgubben.

      Svar på ”hur förövarna kunde veta att det var just denna transport som hade den begärliga lasten” ska naturligtvis vara polisens högsta prioritet att fastställa eftersom transporten är olaglig för att den inte var – varningsskyltad med nr som talar om att det är ammunition i lasten!

      Obegripligt är att denna – inte varningsskyltade fjärrtransport med farlig last – clerats in/ tillåtits av svenska tullen att köra in i Sverige efter automatiskt uppvisande av handlingar som visar att det är ammunition i lasten – utan att bilen är märkt med varningsskyltar –
      som vid olycka med brand som följd fått förödande konsekvenser för räddningstjänst, bärgare, rastplatsens restaurang, hotell-anexet och befolkningen i närområdet.

      Våra transporter, Uppsala, Stockholm, Södertälje, Malmö utland t.o.r stannar beroende på körtid på samma rastplats, som för det mesta fylld med andra åkares transporter och det bör vara av intresse polisen som med sannolikt insikt i de facto ändå valt att endast startat FU grov stöld!
      Så visst har du mer än rätt i att ”det ligger fler än en begravd hund” i detta ärende..
      Mvh.

  9. Sara från Skåne skrev ner väldigt bra om problematiken med detta.Naturligtvis är ju detta ett solklart insiderjobb som möjliggörs p.g.a.att vi har kriminella nätverk som i princip kan operera ostört.Våra gränser både till land och hav står ju numera vidöppna mer eller mindre.Tullpersonal som skulle räcka till och finnas är ett minne blott.När man kan stjäla vapen inne på Rosenbad och militärfordon och vapen inne på regementområden så är ju inte stöld av en helt lass ammunition inget annat än en barnlek.

  10. Varför transporteras inte explosions o. sprängmedel i täckta låsta kyltransporttrailers,liksom värdemetaller ??
    Prisskillnaden kan väl knappast vara orsaken ?
    Sedan är det naturligtvis som några skriver beställningsarbeten,och ingen tillfällighet att ”tjuvarna” vet var de skall skära hål i kapellen….

  11. Invasions-styrkan rycker allt närmare och mobiliserar inför sina raider. Underhållskompanierna förser frontsoldaterna med ammunition och sprängämnen. — Om nu någon av någon anledning icke har fattat, så befinner vi oss i KRIIIG ! På två fronter : Det ena inifrån, med PK-media och sittande landsförrädare i regimen. Det andra, yttre hotet som redan bjudits in på svensk mark och planerar att förgöra oss. Ja, vi har nog lite att ta itu med…

  12. Men alltså vilket komplett babbeland vi har förvandlats till. Ingen styrning och ingen ordning och reda längre som förr i tiden. Vad är slutmålet för de korkade 82% och sjuklövern? Är det total ödeläggelse av ett tidigare välfungerande land som gäller??

  13. Och att köra en sådan last i en bil med endast kapell t
    av plast är inte trovärdigt,det finns lastbilar med riktiga
    med rejäla dörrar. .

  14. Ingen dag numera utan gårdagens idioti överträffas av ny idioti?

    Kan ju mycket väl va ett beställnings jobb av den ökande
    kriminella armen, det finns ju ingen som helst kontroll när
    lastbilar kommer in, ej heller när dom kör ut ur landet..

    Chauffören vet väl vad lasten innehåller, då ställer man sig
    inte på en öde uppställningsplats? Han kunde ju likaväl
    stannat kvar på färjelägets upplysta uppställningsplats.
    Skumt!

    Vad blir nästa last som dom kriminella tar in en lastbil
    full med handgranater eller kanske luftvärnspjäser,?
    Inget förvånar längre i slapphetens rike på jorden!

    Och returlass med stulna åkgräsklippare cyklar
    mopeder dyra elmaskiner..

    Även småbussar o släpvagnar borde kontrolleras när
    man är på väg utur landet, har man dyra maskiner
    som är köpta på ärligt vis så finns det säkert papper på det

  15. Det är inte transporten som var fel.
    Svensson har inget intresse av att stjäla ammunition.
    Regeringen har importerat för mycket brottslingar, och detta är det naturliga resultatet.
    Det finns regeringsbeslut på att vi skall ha det så här.

  16. Polis och militär har gjort de värsta massmorden i Sverige, T Hedin och M Flink, dvs Morgans gängmedlemmar är farligast för kvinnor och män. Yalla Yalla vill beckna narkotika och råna guld.

    • Mycket märklig stöld, här ligger en hund begraven (och skulle inte förvåna om någon/några framöver kommer att begravas pga detta). Misstänker att chauffören i ersättning för dessa kulor, själv fått många kulor. Tänk vad kul med mångkultur !

  17. Som jurist har jag representerat ett antal klienter i åkeribranschen och kan informera att ”mutor” till chaufförer är ovanligt, däremot är ”inverterade mutor” förekommande för åkerier som kör kontrakterade regelbundna rutter, dvs inte spedition. Chaufförer som anställs brukar genomgå en omfattande säkerhetsgranskning.

    Obs – åkerier är inte att förväxla med speditörer som kör styckegods via hubbar samt anropsverksamhet typ Schenker.

    Det är emellertid synnerligen svårt att motstå följande ”muta” ::

    ”Det enda du behöver göra är att berätta när och var du tänker stanna (för din påtvingade lagstadgade vilopaus), sen sköter vi resten. Du vill väl inte att dina barn på Bamsemaja förskola ska råka illa ut.”

    Inte sällan skuggas lastbilar som kör stöldbegärligt gods typ narkotika-klassade läkemedel, komprimerad elektronik (typ mobiltelefoner) och lätt omsättbar alkohol där de kriminella kartlägger rutter och rutiner.

    Personal som arbetar hos beställaren och utför transportbokning kan naturligtvis också vara en måltavla alt. ingå i kriminella nätverk och tipsa om luktativa transportobjekt. I fallet med patronerna verkar detta inte aktuellt, det är mer förekommande inom vit- och svartvaror.

    Detta är den kriminella värld åkerier idag måste verka i och försöka skydda sig emot. Bepansrade följebilar som Pettersson föreslår vore ideal, vore det inte för hårdnackade inköpschefer hos beställarföretagen som med totalt ointresserade och häpnadsväckande oförståelse inför problematiken i stället ständigt begär sänkta priser – hänvisande till konkurrerande (huvudsakligen) öststats-åkerier med bristande arbetarskydd.

    Ansvaret ligger sålunda inte hos åkeriet utan hos beställaren, där karriärsugna inköpare spelar ett dyrt spel med förarnas hälsa.

      • Dubbelbemanning är sällan något beställaren är beredd att betala för.

        Risk management; vad kostar det att ha dubbelbemanning och vad kostar transportförsäkringen…

      • @Sara från Skåne 06 08 2020 at 09:25
        Ställ det till vilka kostnader som kanske blir följden av stölden. Vilket är viktigast?

  18. Jag blir bara så förtvivlad. Ingen kontroll, detta är ett beställningsjobb .
    När det gäller transport av explosivt och annat farligt, bör de har en väktare som åker bakom. Men dagens väktare är ju ofta dem som tillhör stora släkter från Mena.
    Sverige måste vakna upp från Törnrosasömnen. Vi lever i en ny tidevarv.

    Nu är man orolig vart det smäller nästa gång.

  19. Nu behöver inte de kriminella importera ammunition längre.
    Det sköter svenska staten för det var väl dit det skulle?
    Nästa blir en last med skjutvapen som de kan ta.

Kommentera