Utsläppen från nya bilar fortsätter att öka

TRAFIK. Koldioxidutsläppen från nya bilar ökade för tredje året i rad i fjol inom EU, visar ny statistik från Europeiska miljöbyrån. Det är inte bra, säger Frances Sprei, forskare i hållbar mobilitet på Chalmers, enligt Sveriges Radio

Volvo XC90 T8 Plugin-hybrid, pressbild. Går 4-5 mil på el åker man längre blir det med en törstig bensinmotor som får skattesubventioner. 

– Jag ser det som väldigt problematiskt. På en övergripande nivå behöver vi gå mot nollutsläpp från bilar, både nysålda och generellt, för att kunna nå Parisavtalet, säger Frances Sprei, forskare i hållbar mobilitet på Chalmers, till Ekot.

De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar inom EU – plus Norge, Storbritannien och Island – ökade med drygt en procent i fjol, jämfört med 2018. Enligt en ny rapport med preliminär statistik ifrån EU:s miljöbyrå EEA ökade utsläppen med 1,6 gram CO2/km till 122,4 gram.

-Pettersson säger att det är inte så konstigt att koldioxidutsläppen ökar när myndigheter och ”experter” har gjort en 180 graders handbromssväng från att ha rekommenderat dieselbilar så är de nu pest.

Dieselmotorns överlägsna verkningsgrad jämfört med bensinmotorn har helt glömts bort och för alla som inte kan eller vill köpa elbilar så är dieselbilen ett bra alternativ. En medelstor bensinbil förbrukar cirka 0,75 liter fossilbaserat bränsle per mil medan dieselbilen som tankar på macken med 50 procent biodrivmedel i pumpen drar cirka 0,5 liter per mil och följaktligen förbrukar 0,25 liter fossilbaserat bränsle varje mil – alltså i runda tal en tredjedel jämfört med bensinbilen.

Att tro på hybrid- och elbilar är som att tro på gud

En dieselbil som drar 0,84 liter har en skatt på 11 200 kr och en laddhybrid som drar 1,08 liter har en skatt på 300 kr. Biljournalisten Robert Collin är mycket kritisk: – Det är bara symbolpolitik utan någon seriös miljötanke. Miljön vinner ingenting på symbolhandlingar, säger Collin.

Nyligen tog Robert Collin ut två bilar på långfärdstest genom Sverige: en Volvo XC90 T8 hybrid och en VW Touareg diesel. Testet är publicerat på Aftonbladet, (betalvägg) där Robert Collin skriver så här: Vi tankar båda bilarna upp i röret på Preem i Norrtälje, och Volvon har haft sitt lilla batteri på laddning hela natten. Det är 66 mil tills vi tankar fullt igen i Norråker. XC90 T8 drar 1.08 liter milen. Och belönas av svenska staten med en årlig skatt på 300 kronor (ja, trehundra!).

Vår VW Touareg drar 0,84 liter milen. Och det är riktigt dåligt tycker staten som straffar bilen med den årliga skatten 11 254 kronor. 0,84 är inte särskilt snålt. En bra modern diesel borde gå snålare. Men vi kör fort och det är snömodd på E4 och ishalka längre norr ut. I vilket fall är Volvons förbrukning 1,08 ännu sämre. Med drygt 20 procent mer CO2 ut i luften. Ännu mer om man tar hänsyn till att soppan vi tankar i Touaregen köps på Preem som har en stor del skogsråvara i dieseln.

Dessutom får tjänstebilsförarna en rejäl rabatt. XC90-hybriden kostar 12 000 kr mindre i skatt per år jämfört med VW Touareg.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

2 thoughts on “Utsläppen från nya bilar fortsätter att öka

  1. Klimatutsläppen för nya bilar ökar?? Jaha men hur mycket ökar
    utsläppen från alla dom 10000 tals bilbränder om året som sker bara i Sverige?? När tonvis med plast och oljor 50000 bildäck brinner,
    oljor i stora mängder saneringsvätskor o asfalt som rinner ner i avlopp??

    Finns det inte någon självutnämnd Miljöpartist som har någon beräkning på detta?????????????? Ni är ju experter på utsläpp, hur påverkar detta klimatet?

    PS Då har jag inte räknat med alla dom skolor o dagis och allt
    annat som brinner idag, Sverige har blivit väldigt eldfängt? DS

  2. Teknikens värld gjorde samma test men i stället för en VW Tuareg så tog man en Volvo XC90 med dieselmotor. Med ungefär samma resultat fast de noterade än högre förbrukning på bensinvarianten.
    Miljösekten in aktion så blir det så här.
    En XC90 med hybriddrift kostar över miljonen. Koko Koko. Tack miljösekten för det.

Lämna ett svar till KentAvbryt svar