Tesla är nu världens högst värderade biltillverkare…

EKONOMI. Elbilstillverkaren Tesla har tagits sig förbi japanska Toyota och är nu världens högst värderade biltillverkare. Teslas tre lönsamma kvartal i följd, kombinerat med ökat förtroende för elbilsmarknadens hållbarhet troliga faktorer bakom värdeökning. Företaget har nu ett värde på 205 miljarder dollar, rapporterar BBC

Tesla modell S, pressbild

Som jämförelse har Toyota ett marknadsvärde motsvarande 202 miljarder dollar. Till skillnad från Toyota har Tesla återhämtat sig helt på aktiemarknaden efter coronakrisen.

Tesla-aktien ökade 3,07 procent under onsdagen och aktien värderas nu till 1.112,38 dollar. Milstolpen kom samma vecka som Tesla firade 10 år på börsen . När aktien noterades kostade den 17 dollar så de som varit med från början har tjänat en skaplig slant.

Ökningen av värdet på Teslaaktier har kommit trots att Elon Musks bilföretag bara producerar 500.000 bilar i år och hittills tjänar pengar.

Toyota har en årlig produktion på över 10 miljoner bilar, enligt Financial Times. Volkswagen är världens tredje största biltillverkare.

-Pettersson har varit och är avigt inställd till elbilar, hoppas fortfarande på vätgas, men får kanske tänka om, det fanns dom som trodde att Internet var en fluga också…

Om elbilar och batterier på bloggen…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

 

13 thoughts on “Tesla är nu världens högst värderade biltillverkare…

  1. Petterssons tänk: ”har varit och är avigt inställd till elbilar, hoppas fortfarande på vätgas, men får kanske tänka om, .. är inget feltänkt.
    Bilköpare, med fet plånbok, bryr sig inte om vad de tankar trots att de tankar svarta barnarbetare. De tänker uteslutande på att en Tesla glänser bland fina bilmärken. Den absoluta tillgången för råvaran, kobolt, kommer att begränsa antalet elfordon.
    Vätgas finns obegränsat.

    • Vätgas finns inte alls obegränsat. Det är betydligt sämre energiekonomi med vätgas än el och batterier. Vätgas är tänkt att utvinnas ur el genom elektrolys och ge axeleffekt i bilen genom bränslecell och elmotorsystem vilket ger mycket sämre utbyte.
      Infrastruktur för vätgas är också extremt dyrt då det är svårt att hantera den lilla molekylen.
      En total återvändsgränd.

  2. Toyota som släppte Rav4 som laddhybrid i år har tillfälligt stängt orderböckerna då man hade grovt underskattat efterfrågan. Man försöker nu komma i kapp efterfrågan men tror inte att man lyckas före årsskiftet.

  3. Inte hållbart med batteri. Ett nyhetens behag för att vara inne. De kommer inte dröja alltför länge innan bubblan spricker, börjar med prisras när de ska säljas som begagnade och batteriet börjar bli dåligt.

    • Teslas batterier som man har idag håller upp till 40 000 mil med max 10% reducering av kapaciteten.

  4. Tesla är en total gamechanger för hela bilindustrin. När man utvecklade tekniken tog man inga genvägar alls. Man lärde sig använda den billigaste och enklaste typen av battericell för lägsta produktionskostnader. En teknik konkurenterna ännu inte behärskar. Man har nu utvecklat en helt ny typ av elmotor som sitter i model 3 som kommer även till de andra modellerna. Den har 97% verkningsgrad. Det kommer dröja innan andra har något liknande. De är helt enkelt 10 år före andra på i stort sett alla områden som rör elbilar. Detta gäller även självkörande bilar.
    Tesla lyckas även bygga en bilfabrik på ett år. Nyligen tog man en fabrik i drift i Shanghai. Man bygger just nu en fabrik i Berlin, snart också i Texas.
    Inte mycket kan stoppa Tesla från att bli en av de största.

  5. Fallhöjden är gigantisk men det kan ordna sig genom förvärv som betalas med egna aktier. Produktionskapaciteten måste nog upp väsentligt. Må så vara om det ger vinst nu men det är knappast ens en hygglig vinst i förhållande till aktiekursen.

  6. Ingen inom ”miljörörelsen” och BLM tycks bry sig om Negerbarnen som får slita ihjäl sig i Afrikanska gruvor för att bryta all Cobolt som behövs till elbilsbatterierna, ca 10 kg i snitt per bil.

    Sök på elbil o cobolt (kobolt).

    • ”Svensk”!

      Men då får ju en del av den
      överproduktion av barn i
      Afrika, som kommer av låg intelligens,
      (att de inte fattar att landet inte kan
      föda hur många ungar som helst)
      åtminstone någon möjlighet att
      försörja sina dumma föräldrar!

      Afrika kunde vara en blomstrande
      kontinent om de hade barnbegränsning!

  7. När man diskuterar bensin- och diesel-bilar brukar ju begreppet fossil-bränslen komma på tal. Alltså bränslets ursprung. Översatt till eldrivna fordon borde knappast eldriften vara av intresse utan däremot elens Ursprung.
    Alltså ; kommer den från ren kärnkraft, vattenkraft eller från importerad olja- eller kol-kraft. Sol och vind har endast en mycket periferier betydelse.

Kommentera