Kinesiska staten går in som storägare i Norwegian

EKONOMI. Den kinesiska staten går in som storägare i Norwegian efter krisemissionen, rapporterar norska Aftenposten. BOC Aviation förvärvar 12,67 procent av aktierna i det norska flygbolaget.

”BOC Aviation är ett företag som kontrolleras av Sky Splendor Limited, som kontrolleras av Bank of China Group Investment Limited, som kontrolleras av Bank of China Limited, som kontrolleras av Central Huijin Investment Ltd, som kontrolleras av Kina Investment Corporation, som ägs av Folkrepubliken Kina”, står det i det norska pressmeddelandet.

BOC Aviation äger flygplanen som Norwegian hyr av dem. Nu omvandlas hyresavtalet till ägarandelar i bolaget.

-Pettersson ser att kinesiska ägare inte verkar så populärt på börsen. Norwegians aktie brakade i backen sedan det krisande flygbolaget meddelat att den kinesiska staten indirekt går in som storägare. Aktien har gått ned runt 35 procent i år och har sedan årsskiftet tappat över 90 procent av sitt värde.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

13 thoughts on “Kinesiska staten går in som storägare i Norwegian

  1. Konkurrens är bra. I Kina finns Air China med flera flygbolag. De konkurrerar inte, tror jag. Nationalism är bra i konkurrans. Därför väljer jag hellre SAS, även om det är dansk, norsk,, svensk besättning om det går. Frågan är hur går det, när social distans skall gälla. Läste att Delta kommer att flyga med max 60% upptagna stolar. Vad kommer då flygbiljetter kosta, dubbelt så mycket? Eller varför inte göra som Danmark – lätta på ALLA restriktioner. Rekommendation till Norwegian; Kasta ut 40 % av stolarna och ha dans ombord. Då väljer jag att flyga Norwegian nästa gång. Det har de råd med – med Yuan i portmonän

  2. Vad ska kineserna då göra med alla sina dollar?
    Den dagen när dollarns värde blir realistiskt, då är det inte bra att ha för många. Kinas ekonomi är idag så stark att de angloamerikanska globalisterna rår inte på den. Den blir inte bättre med alla nya dollar som de spottar ut. När den kraschar då blir det inte alls roligt, att den kommer att krascha är en tidfråga. Covid 19 satte mer fart mot stupet.

  3. Bara en liten konspirations-teori : Kina släpper lös viruset som lamslår hela världen. Börserna rasar. Företagens värde sjunker till bottennivå. Norwegian får jätteproblem. Hjälpande händer önskvärda. Medfinansiärer anmäler sig. Kineserna passar på medan aktien ligger i botten. Bra affär. Tackar ! …….Lurt — eller är det jag som har tomtar på loftet ?

  4. Deng Xiaoping var den som införde det kapitalistiska systemet, marknadsekonomi, i Kina efter katastrofen Mao. Utan det hade halva kinesiska folket svultit ihjäl och de överlevande hade försökt komma in i Europa eller USA. Så ärkefiendens monetära system ger Kina förutsättning att erövra världen. Undrar hur de hårdföra kommunisterna upplever det?

    • @,Argus, centurions tankar har inget svar. COV-19 är som kommunismen, den dödar.
      Ditt tänk bevisar att Money makes the World go around, around. Mot viruset slåss alla, människor dör, ekonomier rasar alltså är virus krig, Ett världskrig som inte år första gången.i historien

  5. Bolaget behöver tillskott för att överleva. Bra att inga skattepengar försvinner in i den skakiga branschen.

  6. Reblogga detta på ulsansblogg och kommenterade:
    De västerländska globalisterna vill ju ha inflytande över hela världen. Att det finns andra krafter som också påverkar är kanske sunt om man inser/anser att konkurrens är bra. Norwegians ledning är inga dunungar och vi på ULSANS anser att de kommer att rida ut den här ”krisen”.

  7. Kineserna har tydligen finansierat flygplanen så de är väl tvingade att gå in för att rädda sina pengar tror jag.
    Bra så tillvida att Norwegian behövs för konkurrensen.

  8. Det susar rykten i säven som säger att Italien är/var Kinas trojanska häst för att komma in i Europa. Jag säger inte att det är så, men det kan vara så, men jag har inget sagt

  9. Blir tyvärr att man inte kommer att åka Norwegian eller andra Kinesiska bolag som tågbolag MTR. Kina äger snart hela västvärlden pga convid 19
    Snart finns väl inte Volvo i Sverige heller . Såg en dokumentär på tv som handlade om hur kineserna snor teknologi i västvärlden .

  10. Det vill säga ”Kinesiska kommunistpartiet går in som storägare i Norwegian.”

    Usch, inte bra.

Lämna ett svar till centurionAvbryt svar