Dags för nya isbrytare

KLIMAT. Svenska Sjöfartsverket räknar tydligen med kalla vintrar i framtiden, man har tecknat ett avtal med finska Trafikledningsverket om att ta fram ett designunderlag för nästa generation isbrytare – som både ska bli miljövänliga och mer bredbrytande än i dag.

Statsisbrytaren Oden, arbetar både som isbrytare och forskningsfartyg. Byggdes 1989. Bild: Sjöfartsverket

Sveriges har fem statsisbrytare, tre av dem Atle, Frej och Ymer, närmar sig 50-årsstrecket och behöver bytas ut om några år.

Isbrytningen är en förutsättning för att bland annat basindustrin i framförallt norra Sverige och Finland ska fungera året runt. Båda länderna behöver nu byta ut delar sina isbrytarflottor på grund av ålder.

Kravet på de nya isbrytare som nu ska designas är att de ska ha maskiner som kan drivas med olika typer av bränslen, exempelvis gas, etanol och biodiesel, men helt fossilfri drift blir det inte.

Möjlighet till batteridrift är också ett krav på nya isbrytare.

Dagens isbrytare klarar att bryta 24 meter breda isrännor, men när muddringsprojektet Malmporten i Bottenviken är klart om några år kommer större fartyg än i dag att kunna trafikera exempelvis hamnen i Luleå. Nya isbrytare ska därför kunna bryta 32 meter breda rännor.

De tre isbrytare som Sjöfartsverket vill pensionera om några år är byggda på 1970-talet och slitna.

Om Sjöfartsverket ska beställa nya isbrytare krävs först besked om finansiering från regering och riksdag med cirka 1,5 miljarder kronor per styck.

-Pettersson säger att Sverige vore inte Sverige om det inte diskuterades att låta en kvinnlig fornnordisk gudinna ge namn åt en av de nya, vilket i varje fall inte jag har något emot, men enligt tradition har civila båtar och fartyg har ofta kvinnliga namn så jag misstänker att genustramsarna är ute och cyklar på hal is om de kräver jämlikhet. Hittills har alla statsisbrytare döpts efter manliga asa-gudar.

Sjöfartsverket…

På filmen, statsisbrytaren Atle, en av de gamla…

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

 

9 thoughts on “Dags för nya isbrytare

  1. Har man nu förhört sig hos klimatsekten?,Kanske skulle dessa
    pengar läggas på fler elcyklar istället för dyra isbrytare, för
    enligt Sekten kommer ju isen att smälta bort av sig själv på
    grund av koloxidutsläppen?

  2. Tradition. Civila fartyg har enl. tradition givits kvinnliga namn medan krigsfartyg (inkl fartyg i statens tjänst) givits maskulina namn.

  3. Finnarna är världsledande i isbrytarteknologi, men om finnarna designar de nya isbrytarna så blir de garanterat inte lämpliga för genuscertifiering med tillhörande trams.

  4. Undrar om dom befintliga inte kan gå några år till?

    Att vi kastar bort några miljarder av skattebetalarnas pengar på miljövänligare drift, lär inte ha någon större påverkan på världens utsläpp!

    Miljöpåverkan med ett nybygge lär ju inte heller vara försumbar.

  5. Enligt miljöpartiet blir det ju så varmt så det behövs nog inte. Vi måste lita på dom…….
    😄😄😄😄

  6. Hoppas dom är menscertifiserade annars måste dom lämnas tillbaks, genus toaletter tar jag för givet att det finns.
    Ska vi gissa att detta kommer resultera i nästa praktfiasko affär regeringen handlar upp.

  7. Måste vara fake news för enligt vår allas lilla fröken Greta så blir det bara varmare och varmare med all växthusgas (Koldioxid CO2).

    Eller kan det vara så tokigt att fröken bara svammlar i nattmössan.?!!!

Lämna ett svar till KretinAvbryt svar